27 maja mija 20 lat od pierwszych wyborów
samorządowych w wolnej Polsce. Centrum Edukacji Obywatelskiej wspólnie z
Ministerstwem Edukacji Narodowej zaprasza uczniów ze wszystkich gmin do udziału w Młodzieżowej Akcji Obywatelskiej „20 lat
wspólnie”. To dobra okazja do zastanowienia się nad przemianami politycznymi, społecznymi i gospodarczymi w Polsce.
Wszechobecność nowych technologii powinna zachęcać uczelnie pedagogiczne do szerokiego wykorzystania podczas zajęć różnych urządzeń cyfrowych i zasobów współczesnej kultury. Jeśli
na studiach przyszły nauczyciel będzie potrafił kreatywnie podejść do
tematu i efektywnie wspomagać się technologiami,
nauczanie cyfrowych tubylców nie będzie mu straszne.
Nauczyciel ma do wyboru wiele środków dydaktycznych wspomagających nauczanie, ale powinien dziś przede wszystkim korzystać z narzędzi, które są jednocześnie skutecznym sposobem przekazywania wiedzy, ale są także popularne wśród osób uczących się i dobrze przez nie odbierane. Do nich z pewnością należy film – od wielu lat wykorzystywany w szkołach.
Zainteresować nauczycieli innowacjami? Tak! Ale jak? System szkolny jest dość oporny względem wprowadzania innowacji w
nauczaniu. Być może to
jest powód, dla którego system oświaty w Polsce ciągle postrzegany jest
jako produkt XIX wieczny. Jest jedno wyjście w duchu XXI wieku –
otworzyć się bardziej na innowacje przychodzące do szkoły z zewnątrz.
Kogo zainteresować innowacjami? Oczywiście nauczycieli, ale uczniów
też. Pewnie każdy z nas kiedyś coś wymyślił i
nowego zrobił w szkole. Innowacje są interesujące, zwykle emocjonujące, stresujące i wymagające,
ale też przyjemne oraz użyteczne, a przede wszystkim ważne w szkolnym i
osobistym życiu. Na ile są one dziś potrzebne i ważne? Czy pomaga w
tym Internet?
Oddziaływanie technologii cyfrowych na rzeczywistość edukacyjną jest
na tyle istotne, że powoli zmienia się w społeczeństwie świadomość
potrzeb i wyzwań edukacyjnych. Do takiego wniosku można dojść po
analizie ostatnich wyników badań Speak Up - rodziców, uczniów i
nauczycieli - realizowanych przez organizację Project
Tomorrow.
Fundacja na rzecz Nauki Polskiej zorganizowała debatę na temat wizji
rozwoju polskich uczelni do 2020 r. Podczas konferencji "Sporne
kwestie strategii rozwoju nauki i szkolnictwa wyższego" rozważano
zarówno propozycje przygotowane przez środowisko akademickie, jak i strategię
ekspercką firmy Ernst & Young i Instytutu Badań nad Gospodarką
Rynkową.