Pisanie to umiejętność celowa, opanowywana po coś. Człowiek pisze, aby zanotować myśl, informację. Ma to zrobić szybko i czytelnie. Litery mają cechy charakterystyczne, które pozwalają nam je zidentyfikować i pismo uproszczone na nich się opiera, eliminując zbędne dodatki. Umożliwia skupienie się na literach, nie na towarzyszących im falach, pętelkach, falbankach oraz łączeniach, a w efekcie pisanie chętniej i szybciej!
Podejście nauczyciela jest bardzo ważne - jak dziecko chce pisać, lubi to robić, ma poczucie, że radzi sobie z tą umiejętnością, podoba mu się jego zeszyt, to mamy dużo większą szansę na realizację celu: uczeń potrafi pisać.
Pisanie ręcznie ma wiele zalet:
- lepsze zrozumienie materiału,
- stymulowanie pamięci,
- łatwiejsze przyswajanie nowych informacji,
- rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia i analizy,
- poprawa koncentracji,
- usprawnianie czytanie ze zrozumieniem,
- pobudzanie kreatywności,
- lepsze formułowanie myśli i przejrzyste konstruowanie tekstu,
- wspieranie zdolności selekcjonowania danych,
- wpływanie na lepszą orientację w przestrzeni oraz na postawę.
Dlatego warto pisać. I dlatego na starcie szkolnej edukacji warto położyć nacisk na umiejętność pisania jako kluczową (obok czytania i liczenia). Jednak należy zastanowić się nad tym, jak uczyć pisać dzieci, jaki cel jako główny należy mieć na względzie. Nie potrzebujemy wymagać od nich „idealnego”pisma! Podzielę się z Wami moimi sposobami, które zaprezentowałam podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2025:
***
Organizatorami zorganizowanej w dniach 22-23 marca 2025 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2025 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.
Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.
Partnerem głównym konferencji był Samsung Polska.
Partnerami konferencji byli: Fundacja Eduko, Fundacja Medicover & FitSchool, MAC Edukacja, Remi sp. z o.o., Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Współpraca: Edu3Dkacja, Educarium, FAST Heroes, Wydawnictwo Nasza Ksiegarnia, Kampania "Mamy kota na punkcie mleka"
Notka o autorce: Barbara Taniewicz jest nauczycielką dyplomowaną z ponad 30-letnim doświadczeniem w pracy z dziećmi, autorką licznych publikacji zawodowych. Posiada kwalifikacje w zakresie pedagogiki wczesnoszkolnej, przedszkolnej i specjalnej, terapii pedagogicznej, terapii ręki i TUS. Wychowawczyni klasy w Szkole Podstawowej nr 1 im. Stefana Krasińskiego w Chotomowie, liderka szkolnego Zespołu Nauczycieli 0-3, członkini społeczności FB Superbelfrzy Mini.