Skuteczna edukacja zawodowa jest jednym z priorytetów polityki
oświatowej państwa. Proponujemy przeprowadzenie takich zmian w systemie
edukacji zawodowej, aby wiedza i umiejętności nabywane w procesie
kształcenia umożliwiały absolwentom odnalezienie swego miejsca na
rynku pracy zgodnie z potwierdzonymi kwalifikacjami, jak najbliższymi
zapotrzebowaniu pracodawców.
Ocenianie pomagające się uczyć to każde ocenianie, którego głównym
celem jest wspieranie kształcenia uczniów. Czynność oceniania może wspomagać
nauczanie, o ile zawiera informacje, które mogą posłużyć jako feedback
zarówno nauczycielom, jak i uczniom, w ocenianiu siebie samych i innych
oraz modyfikowaniu sposobów nauczania i uczenia się.
Uczymy się dwa razy szybciej, jeśli pracuje z nami najlepszy nauczyciel
- przekonywał prof. Dylan Wiliam na konferencji "Ocenianie
wewnątrzszkolne jako strategia podnoszenia efektywności pracy szkoły",
zorganizowanej przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. W Bibliotece
Narodowej w Warszawie 29.01 spotkali się praktycy oceniania
kształtującego z polskich i angielskich szkół.
O programie „Laptop dla każdego ucznia“ pewnie nikt już dziś w Polsce
nie pamięta. Pomysł upadł, zanim jeszcze zaczął się na dobre
krystalizować. Był nie do końca przemyślany,
zaprezentowany w pośpiechu i raczej na fali euforii. Ale sama
inicjatywa nie jest zła. Trzeba ją tylko lepiej przygotować. I przyjąć
nieco inne założenia, na przykład takie, jak w Irlandii.
Tematy uzależnień są ważne i często podejmowane, także w szkołach. Warto jednak mieć świadomość, że uzależnienia są powszechne i dotyczą w większym stopniu dorosłych niż młodzieży. A w przypadku nauczycieli, czy trudności w dokonaniu zmiany, np. stylu pracy nauczycielskiej, nie są czasem typowym uzależnieniem, podobnym do tego od zakupów, porannej kawy czy gier?
Ukazała się edycja 2010 jednego z ważniejszych światowych opracowań poświęconych trendom w edukacji – The Horizon Report. Nowe technologie zajmują w nim szczególne miejsce, choć zawsze w określonym kontekście nauczania i uczenia się. Naukowcy wskazali cztery meta trendy, które będą miały istotny wpływ na rzeczywistość i instytucje edukacyjne.
Nauczycielki uczące matematyki w szkole podstawowej powinny zwracać
szczególną uwagę na sposób komunikowania się z dziewczynkami – może się
bowiem okazać, iż nieświadomie przekazują swym uczennicom stereotypy na
temat braku zdolności do matematyki u dziewczynek. Ten niepokojący
wniosek płynie z badań profesor Sian Bilock w amerykańskich szkołach.