Czytając przygotowywaną przez program Szkoła Ucząca Się do druku polską wersję książki Johna Hattiego „Widoczne uczenie się dla nauczycieli” (angielski oryginał Hattie, J. (2012). Visible learning for teachers: Maximizing impact on learning. New York: Routledge), mam wiele przemyśleń. Jedno z nich dotyczy początków mojej nauczycielskiej kariery.
Logopedia, ortografia i TIK
Każde dziecko jest wyjątkowe. Każde dziecko, które trafia do specjalisty z problemami z wymową lub ryzykiem dysleksji jest podwójnie wyjątkowe i potrzebuje innej terapii, innych metod, innych pomocy dydaktycznych, innego podejścia. Nie ma schematu ani rozwiązania, które będą odpowiednie dla wszystkich.
Pokusa narzucania własnych koncepcji - rzecz o coachingu
Niedawno odkryłem, że jestem coachem, a coaching jest mi bliski. To tak, jakbym odkrył, że mówię prozą, Nowe, modne słowa, stara rzecz. Ale czasem dawne prawdy wymagają odświeżenia nowymi słowami. By dobre wzorce wprowadzić na nowo do obiegu. By wydobyć z zapomnienia, to co obrosło kurzem rutyny i wypaczenia.
Przestrzeń edukacyjna w mojej klasie
Jak bardzo przestrzeń edukacyjna w klasie ma wpływ na sposób pracy nauczyciela przekonuję się codziennie na własnej skórze. Często organizuję moim uczniom pracę w grupach. Najłatwiej i najsprawniej pracują w grupach czteroosobowych. Wystarczy wtedy, by uczniowie z jednej ławki odwrócili się do kolegów z ławki stojącej za nimi i już mogą wspólnie rozwiązywać problem, wykonywać pracę plastyczną czy uzgodnić stanowisko.
Po wiedzę na YouTube (1)
Aby rozbudzić w uczniach ciekawość naukową, warto zaproponować im odwiedzenie edukacyjnych kanałów na YouTube, na których zapaleńcy-pasjonaci oraz naukowcy tłumaczą różnorodne kwestie w atrakcyjne dla młodych odbiorców formie.
O komunikacji i współpracy szkoły ze społecznością lokalną
Dobrą szkołę poznać można między innymi po tym, jak komunikuje się ze swoim najbliższym otoczeniem, czyli społecznością lokalną, w której funkcjonuje, a także po tym, czy jest otwarta na współpracę między innymi z rodzicami. Instytut Badań Edukacyjnych wydał właśnie poradnik dla nauczycieli i dyrektorów szkół pt. „Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną”. Polecamy tę lekturę.
BYOD i rozszerzona rzeczywistość w klasie
A gdyby tak zabrać uczniów na wycieczkę do Centrum NASA na Florydzie, gdzie na własne oczy mogliby zobaczyć, a nawet dotknąć prawdziwego statku kosmicznego? Niestety, nie dość, że wycieczka droga, to i uzyskanie wizy wciąż nie takie łatwe. Ale od czego są nowe technologie?