Myślę, że każdy w miarę doświadczony nauczyciel zdaje sobie sprawę z potrzeby indywidualizacji procesu nauczania. Jest to klucz do skutecznej edukacji. Uczniowie różnią się między sobą zdolnościami, zainteresowaniami, tempem ucznia się, sposobem optymalnego przyswajania wiedzy. Tych czynników jest tak dużo, że trudno je wszystkie uwzględnić w procesie nauczania. Pytanie, jak sprostać tym potrzebom?
Poznawanie przyrody także z tabletem
Lekcje przyrody dla dzieci w szkole podstawowej w zasadzie zawsze mogłyby być fascynujące, szczególnie, gdy szkoła położona jest w pobliżu terenów zielonych: parku, lasu, jeziorka, łąki. Jeśli to możliwe dzieci powinny jak najczęściej mieć zapewniony bezpośredni kontakt z przyrodą. Na pewno nie powinniśmy poprzestać na poznawaniu przyrody wyłącznie z podręcznika – starajmy się szerzej wykorzystać nowe technologie.
Dobry samorząd dla jeszcze lepszych polskich szkół
Jakiego samorządu potrzebujemy, aby uczynić polskie szkoły jeszcze lepszymi? Od wielu lat spieramy się, jakie działania powinny podejmować samorządy w realizacji zadań związanych z oświatą. Cele wynikające z ustaw są raczej wszystkim znane. Wyzwania związane z finansowaniem zadań – również. Spróbujmy zatem spojrzeć na misję samorządu nieco szerzej.
Optymalne wyposażenie klasy w technologie edukacyjne
Od lat szkoły inwestują w nowoczesny sprzęt komputerowy i ciągle mamy problem z tym, aby trafić na szkoły, w których zakupy te były zrealizowane w oparciu o jakąś logikę, nie mówiąc już o głębszej koncepcji dydaktycznej wykorzystania technologii edukacyjnych. Samorządy wydają grube miliony na sprzęt, nie zastanawiając się nad tym, kto, jak i po co będzie go używał - zapominają m.in. o kompetencjach i zarządzaniu zakupionymi technologiami.
Filmowa Gra Miejska 2015
Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej wraz z Polskim Instytutem Sztuki Filmowej zapraszają do udziału w kolejnej edycji Filmowych Gier Miejskich. W tym roku gry odbędą się 29 maja i 1 czerwca aż w 16 miastach w Polsce!
Polscy uczniowie na podium Sci-Tech Challenge 2015
W Bukareszcie odbył się europejski finał programu Sci-Tech Challenge 2015, którego celem jest zachęcenie młodych ludzi do studiowania na kierunkach ścisłych. Zadaniem konkursowym było znalezienie innowacyjnego sposobu zmniejszenia emisji dwutlenku węgla podczas organizacji Konkursu Piosenki Eurowizji. Ważnym aspektem była także kalkulacja rozwiązania, uwzględniająca ilość zaoszczędzonej energii. Innowacyjnym pomysłom nie było końca.
O ocenianiu pomagającym uczyć się
Uczeń przychodzący do szkoły ma w sobie naturalną radość i motywację do uczenia się. Zadaniem każdego nauczyciela jest tę radość i motywację nie tylko podtrzymywać, ale i wzmacniać. Bardzo wiele zależy właśnie od tego, w jaki sposób oceniamy uczniów.