Świat ewoluuje szybko: nowe pokolenie potrzebuje nowych metod nauczania. Uczenie się przez doświadczenie pozwala uczniom przyswajać wiedzę w prawdziwym życiu. Najlepszą nauką jest sytuacja, gdy dzieci czują i doświadczają wszystkiego samodzielnie. Poprzez eksperymenty, badania, aktywne i przydatne zajęcia uczniowie poznają otaczający ich świat, co zachęca do osiągania wyższych wyników w nauce i chęci do nauki. Dobrym początkiem jest odkrywanie świata drzew.

Internet i nowe technologie stanowią dziś nieodłączną część naszej codzienności. Można zaryzykować stwierdzenie, że zrewolucjonizowały niemal każdą dziedzinę naszego życia. Wpływają na to, jak się uczymy, pracujemy, spędzamy wolny czas, jak komunikujemy się z innymi, a nawet, jak rozumiemy otaczający nas świat. Internet stworzył nam zupełnie nowe możliwości i, co istotne, zapewnił błyskawiczny dostęp do ogromnej ilości treści. Jednocześnie postawił przed nami nowe wyzwania związane m.in. z ochroną naszej prywatności, bezpieczeństwem, filtrowaniem informacji czy weryfikacją źródeł. Możemy spodziewać się, że w przyszłości, w miarę postępu technologicznego, otworzą się przed nami kolejne perspektywy, ale pojawią się również nowe dylematy i trudności. Z pewnością wymaga to od nas uważności i gotowości do nauki i adaptacji.

Tytułowe pytanie padło na pierwszym wykładzie dla studentek pedagogiki. Przedstawiłem program i propozycje oceniania (a w zasadzie odejście od typowego oceniania cyfrowego). Wdrażam także pomysły na mikroaktywności w czasie wykładu. Bo lepiej uczymy się aktywnie niż pasywnie. Po prostu, wdrażam zdobytą wiedzę i sprawdzam ją w praktyce. Jak niewierny Tomasz, nie uwierzę, jeśli sam palcem nie dotknę. Jedną z takich mikroaktywności były pytania, które studentki mogły umieścić w nowo założonym zespole na Teamsach.

Końcówka roku szkolnego to trudny czas i dla uczniów i dla nauczycieli. Amy Szczepanski, nauczycielka przedmiotów przyrodniczych w jednej z nowojorskich szkół, postanowiła zaoferować uczniom wybór i decyzję w dwóch sprawach: jak będą przedstawiać swoją wiedzę, którą zdobyli w ciągu wielu miesięcy i w jaki sposób będą oceniani na koniec roku szkolnego.

Uczę od kilku lat fizyki w szkole podstawowej. Zaskoczyło mnie to, że nie bardzo wiem, co się dzieje w głowach moich uczniów. Nie lubię pracować bez sensu i biorę odpowiedzialność za to, co wynoszą z moich zajęć. To podejście wydaje mi się właściwe, bo przecież ja nie przychodzę do szkoły po to, aby się lepiej poczuć. To oni mają na zajęciach skorzystać.

Termometr pokazuje temperaturę, termostat reguluje i zmienia otoczenie. W szkole jest dużo termometrów – mierzenie wyników nauczania, ocenianie, krytykowanie, rywalizacja, egzaminy, rankingi itd. Za mało zaś termostatów, pomagających być uczniom w szkole i z niej korzystać.

Szablony tworzone w aplikacjach Google to świetny sposób na rozwijanie kreatywności i aktywizowanie uczniów. Materiały przygotowane w Prezentacjach Google lub w Rysunkach Google dają nam nieograniczone możliwości, są doskonałym sposobem na zaangażowanie uczniów na zajęciach.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Dylemat związany z ocenianiem dobrze byłoby również przeanalizować pod kątem różnych przedmiotów szk...
Pełna zgoda - nie chodzi o nie wiadomo jaka indywidualizacje, lecz o zauważenie CZŁOWIEKA przynajmni...
Barbara Nowacka powinna być zdymisjonowana, ponieważ jedynie czym zajmuje się, to podwyżkami nauczyc...
Jan napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
@ Ppp: Dzieje się tak dlatego że nie ma kompleksowego rozwiązania problemu języków obcych w szkołach...
Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie