O świecie drzew

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Świat ewoluuje szybko: nowe pokolenie potrzebuje nowych metod nauczania. Uczenie się przez doświadczenie pozwala uczniom przyswajać wiedzę w prawdziwym życiu. Najlepszą nauką jest sytuacja, gdy dzieci czują i doświadczają wszystkiego samodzielnie. Poprzez eksperymenty, badania, aktywne i przydatne zajęcia uczniowie poznają otaczający ich świat, co zachęca do osiągania wyższych wyników w nauce i chęci do nauki. Dobrym początkiem jest odkrywanie świata drzew.

Zapraszamy do korzystania ze strony internetowej, która powstawała w ramach dwuletniego międzynarodowego projektu Erasmus + „Discover the World of the Tree” (Odkryj świat drzew) dla uczniów klas 1-4 szkół z Polski, Litwy, Grecji i Łotwy. To źródło różnorodnych pomysłów w kolorowej grafice przygotowanych i zrealizowanych przez uczniów i nauczycieli z czterech krajów, związanych z zagadnieniami szeroko pojętego świata drzew. Koordynowana w języku angielskim przez przedstawicieli Litwy jest bazą międzynarodowych materiałów zarówno dla nauczycieli i uczniów, jak i wszystkich osób, które wspomagają i organizują różnorodne aktywności dla dzieci. Zamieszczone na niej materiały podzielono na pięć kategorii:

  • fakty,
  • prace plastyczne,
  • kultura,
  • doświadczenia,
  • gry.

W każdej z zakładek umieszczono opisy wraz ze zdjęciami pomysłów, zrealizowanych nie tylko na lekcjach w ławce, ale także w trakcie spacerów, wycieczek, zajęć w świetlicy szkolnej oraz integracyjnych. Warto zajrzeć na stronę i się zainspirować! Niektóre materiały, np. Pictogram of trees nauczyciele wykorzystują na lekcjach informatyki, logopedii lub na zajęciach terapii pedagogicznej. Gra Tic Tac-Toe, której celem jest m. in. logiczne i strategiczne myślenie, może być również wykorzystana przez logopedę. Na przykład nauczyciel Zespołu Szkół Jezuitów w Gdyni zaadaptował ją do trenowania prawidłowej artykulacji - na planszy umieścił obrazki z głoską „sz”, a dziecko musiało prawidłowo nazwać obrazek, aby wykonać ruch i zaznaczyć pole swoim pionkiem.

Nauczyciele, którzy korzystali już z tej strony, twierdzą, że zamieszczone materiały są nie tylko przydatne, ale również piękne i z chęcią będą korzystać z nich w przyszłości. Ich zdaniem strona jest intuicyjna w nawigacji a opisy są jasne i zrozumiałe. Dla osób, które nie znają dobrze języka angielskiego, pomocne są liczne zdjęcia przy każdym z zagadnień.

Nietuzinkowe sposoby realizacji tematów związanych z drzewami można wykorzystać na lekcjach dotyczących zagadnień m.in. biologii, przyrody, geografii, informatyki oraz na godzinach wychowawczych. Celem jest pobudzenie dzieci do własnych obserwacji i doświadczeń przyrodniczych, a przez to pokochania przyrody i troski o nią.

Projekt był dedykowany klasom najmłodszym, jednak zaangażowali się weń także starsi uczniowie, dlatego zachęcamy by z materiałów umieszczonych na stronie korzystali również nauczyciela uczący w klasach starszych.

 

Notka o autorce: Bogumiła Kochańska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Zespole Szkół Jezuitów w Gdyni.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie