Sidebar

02
So, Sie

Wybierz, jak mam cię oceniać

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Końcówka roku szkolnego to trudny czas i dla uczniów i dla nauczycieli. Amy Szczepanski, nauczycielka przedmiotów przyrodniczych w jednej z nowojorskich szkół, postanowiła zaoferować uczniom wybór i decyzję w dwóch sprawach: jak będą przedstawiać swoją wiedzę, którą zdobyli w ciągu wielu miesięcy i w jaki sposób będą oceniani na koniec roku szkolnego.

Uczniowie wybierają szczegółowy temat i sposób prezentacji zdobytej przez siebie wiedzy

Temat może być dowolny, o ile będzie związany z zajęciami i programem. Sposób demonstracji wiedzy zależy od kreatywności uczniów. Może to być przeprowadzenie doświadczenia i prezentacja wyników, dzieło artystyczne z objaśnieniami, kolarz fotografii, esej itp.

Szykujemy z inicjatywą Frajda z nauczania osobny wpis na ten temat pt.: Co zamiast sprawdzianu? Można się go będzie spodziewać w marcu na stronie: www.oknauczanie.pl.

Tabele oceniania

Po wyborze przez uczniów sposobu prezentacji, nauczyciel przedstawia tabele oceniania. Jest to opis kryteriów sukcesu na czterech poziomach.

O tabelach oceniania można przeczytać: https://oknauczanie.pl/tabele-oceniania-poziomy-i-strategie i https://oknauczanie.pl/tworzenie-tabel-oceniania-ktore-sprzyjaja-rozwojowi-uczniow.

Tabele oceniania to nie jest łatwa praca dla nauczyciela, ale może on skorzystać z poprzednich tabel, które były konstruowane do różnych projektów i dostosować je do projektu wybranego przez ucznia.

Na tym etapie nauczyciel może dostosować tabele do możliwości uczniów. Ponieważ tabele są „szyte na miarę” każdego ucznia, oddala się ewentualny zarzut o brak sprawiedliwości w ocenianiu.

Uczniowie mają czas na zapoznanie się z zaproponowanymi przez nauczyciela tabelami i mogą zaproponować zmiany w nich. Na przykład zmiany w przydziale punktacji za odpowiednie poziomy. Uczniowie mogą optować za zwiększoną liczbą punktów, za coś co planują zrobić dodatkowo (np. przedstawić zdjęcia, lub dodać rysunki własnoręcznie wykonane) lub występować o nieprzyznawanie punktów, za coś co nie jest ich mocną stroną (np. szata graficzna czy staranne pismo). Warto zgodzić się z postulatami uczniów, o ile nie są one kluczowe dla przedstawienia wiedzy z danego tematu.

Warto również zostawić czas na dyskusje nad tabelami oceniania i punktacją. W jej trakcie może wyjść problem kopiowania tekstu z internetu i trzeba go jasno zdefiniować.

Takie podejście wyklucza rywalizację i porównywanie. Uczniowie skupiają się nad własną pracą, a nie na porównywaniu się z innymi.

Przedstawienie pracy

Uczniowie umieszczają swoje prace w specjalnie do tego przygotowanym folderze w chmurze z dostępem dla wszystkich osób w klasie. Umożliwia to wszystkim uczniom zapoznanie się z projektami innych. Jest to zdaniem autorki artykułu lepszy sposób niż poświęcenia czasu na prezentacje w klasie, które zajmują czas i często uczniowie z nich nie korzystają.

Moim zdaniem można urozmaicić przeglądanie projektów, poprzez wylosowanie przez każdego ucznia 2-3 projektów, które uczeń „zrecenzuje”. Recenzja może polegać na zastosowaniu techniki – dwie gwiazdy jedno życzenie – wskazanie dwóch rzeczy, które recenzentowi się podobają i jednej, którą można byłoby zmienić.

Ocena końcoworoczna

Ponieważ sposób oceniania jest już przedyskutowany, to nie budzi on obaw. Jest raczej podsumowaniem pewnego kontraktu, zawartego z uczniem wcześniej.

To doświadczenie pokazało Amy Szczepanski, że jeśli uczniowie wiedzą, czego się od nich oczekuje, to wykonują pracę lepiej.

Możliwe, że ktoś z Was spróbuje tej metody oceniania. Polecam artykuł w Edutopia.org.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką oceniania kształtującego. Współpracowała z Centrum Edukacji Obywatelskiej tworząc programy szkoleń i kursów. Jest autorką książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: OK nauczanie.

 

Komentarze (1)
This comment was minimized by the moderator on the site
A nie należało zacząć od REALNOŚCI wymagań? Jeśli 1/3 klasy jest zagrożona jedynkami, a reszta ledwo jedzie na trójach - dyrektor powinien przywołać nauczyciela do porządku, a recydywiście zaproponować zmianę zawodu.
Opisywane przez Panią systemy...
A nie należało zacząć od REALNOŚCI wymagań? Jeśli 1/3 klasy jest zagrożona jedynkami, a reszta ledwo jedzie na trójach - dyrektor powinien przywołać nauczyciela do porządku, a recydywiście zaproponować zmianę zawodu.
Opisywane przez Panią systemy potem i tak trzeba wtłoczyć w system oficjalny, więc po co produkować kolejny byt?
Pozdrawiam.
More
Ppp
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do ADHD: gdy mózg dziecka uczy się chronić
Z zainteresowaniem przeczytałem ten artykuł, który stara się przybliżyć środowiskowy wymiar ADHD. Ni...
Ppp napisał/a komentarz do ADHD: gdy mózg dziecka uczy się chronić
Po prostu to nie dzieci są złe, tylko system niedopasowany. Oczywiście dotyczy to nie tylko ADHD, al...
Szanowny Panie profesorze. Najkrócej można by napisać tak: 'stare chłopy narzekajo, że je baby nie k...
Nel napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
A ja nie miałam złudzeń. Wszak obecna władza miała już wcześniej swoje 8 lat i szału nie było. Szko...
Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie