W (niedalekiej) przyszłości umiejętność programowania będzie niezbędna w większości wykonywanych zawodów, ale także w domu. Nie powinniśmy bać się kodowania już na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Mamy do dyspozycji wiele narzędzi edukacyjnych w sieci, z pomocą których możemy uczyć tak przydanych umiejętności jak na przykład analizowanie informacji, kodowanie informacji, rozwiązywanie problemów czy kreatywne myślenie.

Czy Twoi uczniowie mieli okazję samodzielnie zaprogramować grę, stworzyć pianino z bananów, zbudować robota lub stację pogodową? Jeśli nie, najwyższy czas to zmienić, ucząc ich podstaw robotyki i programowania. Jest to możliwe na przykład w ramach przygody z Programem #SuperKoderzy Fundacji Orange, który bazuje na środowisku Scratch.

Słowo programowanie, w ostatnim czasie odmieniane jest na wiele sposobów. U jednych wywołuje strach, konsternację, obawy, u innych zaś szansę na rozwój bardzo ważnych i pożądanych umiejętności. Ważne, jest to, że jest ono możliwe już od najmłodszych lat. Należy tylko zadbać o właściwe narzędzia i sposoby do nauki programowania. Czasami wystarczy po prostu obniżyć stopień trudności zadań i ćwiczeń i zindywidualizować narzędzia pracy.

W czasach popularyzacji nowych technologii, coraz większa ilość szkół poszerza swoją ofertę dydaktyczną o naukę programowania i zajęcia z robotyki. Co ciekawe zalety kodowania zaczęli dostrzegać również rodzice. Roboty czy gry edukacyjne po woli pojawiają się na listach prezentów, zastępując telefon czy tablet. W tym przypadku, zarówno nauczycieli jak i rodziców łączy jedno wyzwanie. Jest to wybór właściwego rozwiązania, które zainteresuje dziecko i wspomoże jego rozwój intelektualny.

Obecnie w polskiej edukacji coraz częściej pojawiają się terminy: kodowanie, programowanie, robotyka czy nawet mechatronika. Wszyscy wydają się dostrzegać trend nauki programowania od najmłodszych lat. Polski rząd zapowiada zmiany, a coraz większa ilość nauczycieli doskonali się w tych dziedzinach na własną rękę.

Trzydzieści pięć szkół z całej Polski realizuje projekt #Superkoderzy Fundacji Orange. Jest to pilotażowy ogólnopolski program edukacyjny, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. I tu niespodzianka. Programowanie zostało wplecione w realizację podstawy programowej na lekcjach matematyki, historii, języka polskiego, przyrody, matematyki i muzyki. Uczniowie poznają nowoczesne technologie i narzędzia, mądrze uczą się z nich korzystać.

Program edukacyjny Fundacji Orange #SuperKoderzy otrzymał prestiżową nagrodę European Digital Skills 2016, przyznawaną przez Komisję Europejską. Jego głównym celem jest nauka programowania dla dzieci, zdobywanie przez nie kompetencji przyszłości. To jedyna z nagrodzonych inicjatyw, która jest realizowana także w Polsce, we współpracy z Fundacją Akademia Młodego Hakera i Fundacją Think!.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...
Jak uratować matematykę? Ograniczmy matematykę!W dobie nowoczesnej edukacji czas na rewolucyjne pode...
Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie