Zabawa to jedna z najskuteczniejszych metod nauki w klasach młodszych. Dzieci najlepiej przyswajają wiedzę, gdy widzą jej praktyczne zastosowanie. Kiedy zabawa staje się środkiem do zdobywania wiedzy, nauka przestaje być obowiązkiem, a staje się fascynującą przygodą. Właśnie na tej zasadzie opiera się projekt, w ramach którego uczniowie zakładają jednoosobowe firmy, ucząc się nie tylko przedsiębiorczości, ale także matematyki, języka polskiego, umiejętności społecznych i wielu innych kompetencji. To taka nauka poprzez działanie – pełna zaangażowania, kreatywności i radości odkrywania.
W naszym projekcie każde dziecko prowadzi jednoosobową firmę, dbając o jej rozwój i podejmując realne wyzwania. Korzystamy z wymyślonej wirtualnej waluty – „pleciuga”. Zyski i straty zapisywane są na specjalnych kartach finansowych. Dzięki temu uczniowie mogą identyfikować błędy i sukcesy, analizować swoje decyzje oraz lepiej rozumieć mechanizmy zarządzania zasobami.
Działania obejmują szeroki wachlarz dziedzin: matematykę, technikę, plastykę, język polski, informatykę, teatr, a nawet kuchnię. Dzieci samodzielnie lub w zespołach tworzą produkty – od filmów animowanych, artykułów prasowych i ilustracji po modele oczyszczalni ścieków czy prototypy ekologicznych rozwiązań. W ten sposób uczą się myślenia strategicznego i krytycznego podejścia do podejmowanych decyzji. Wiedza teoretyczna przestaje być abstrakcyjna – staje się narzędziem, które pomaga osiągać konkretne cele. Czasami uczniowie muszą łączyć się w większe zespoły (czas na lekcjach jest ograniczony), aby wspólnie realizować projekty. To pozwala im rozwijać umiejętności komunikacyjne, negocjacyjne i organizacyjne. Wspólna praca nad projektem wymaga dzielenia się obowiązkami, wyznaczania priorytetów oraz kompromisów – to kompetencje, które będą im potrzebne w dorosłym życiu. Każdy projekt ma charakter interdyscyplinarny.
Efekty? Większa samodzielność, lepsze wyniki i większa motywacja. Nauka staje się nie obowiązkiem, a pasjonującą przygodą, która przygotowuje do życia. Dzieci, angażując się w działania pełne emocji i wyzwań, uczą się w sposób naturalny, bez presji i rutyny.
Jak wygląda prowadzenie „biznesu” w szkolnej rzeczywistości? O tym właśnie opowiadałam podczas konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2025 dzieląc się sprawdzonymi pomysłami. Zapraszam do oglądania:
***
Organizatorami zorganizowanej w dniach 22-23 marca 2025 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2025 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.
Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.
Partnerem głównym konferencji był Samsung Polska.
Partnerami konferencji byli: Fundacja Eduko, Fundacja Medicover & FitSchool, MAC Edukacja, Remi sp. z o.o., Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Współpraca: Edu3Dkacja, Educarium, FAST Heroes, Wydawnictwo Nasza Ksiegarnia, Kampania "Mamy kota na punkcie mleka"
Notka o autorce: Dorota Dankowska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 5 im. Gryfitów w Słupsku. Współautorka podręczników do matematyki klasy 1-3 Szkoła na TAK. Prowadzi stronę Dziecko w szkole i na scenie (www.dorotadankowska.pl) oraz blog klasowy (d-klasa.blogspot.com) oraz kanał na You Tube "Szkoła bez nudy". Członkini grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.