Czytanie to coś więcej niż umiejętność – to przygoda, która może prowadzić w nieznane światy, rozbudzać wyobraźnię i kształtować osobowość. Dlatego warto już od najmłodszych lat otaczać dzieci książkami, które będą dla nich źródłem radości, odkryć i inspiracji.
Jako dziecko zaczytywałam się bez opamiętania. Książki były dla mnie czymś więcej niż tylko opowieściami – były początkiem marzeń, pomysłów i działania. Ta dziecięca fascynacja literaturą została ze mną na zawsze. Dziś, jako nauczycielka, widzę, jak ważne jest, by przekazywać ją dalej – swoim uczniom.
W pracy z moimi klasami staram się tworzyć przestrzeń, w której książka ma swoje stałe, ważne miejsce. Jednym z prostych, a niezwykle skutecznych pomysłów jest codzienne 15-minutowe ciche czytanie – dzieci mogą przynieść swoją książkę z domu lub sięgnąć po coś z klasowej biblioteczki. Ta krótka chwila wyciszenia i skupienia szybko stała się naszym wspólnym rytuałem, na który dzieci naprawdę czekają każdego dnia.
Warto też korzystać z programów i akcji promujących czytanie – dzięki nim dzieci mają okazję do odkrywania nowych tytułów, spotkań z autorami i budowania więzi z książką w nieco inny sposób. Dodatkowo, regularnie aktualizuję klasową listę „czytelniczych hitów” – to książki, które szczególnie spodobały się moim uczniom. Dzięki nim widzę, co naprawdę ich wciąga, co rozśmiesza, a co porusza. A potem… często rozmawiamy, rysujemy, tworzymy – bo dobra książka zostawia ślad.
Czytanie może być przygodą, wspólnym doświadczeniem i sposobem na budowanie relacji w klasie. Wystarczy dać dzieciom dostęp do książek i chwilę czasu na zanurzenie się w ich świecie. Zachęcam do szukania własnych sposobów, dzielenia się pomysłami i do czytania razem z dziećmi. Bo dobra książka to najlepszy prezent, jaki możemy im dać.
Podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2025 przygotowałam zestawienie lektur, które potrafią zaciekawić i zachwycić dzieci. Zobaczcie moją listę:
***
Organizatorami zorganizowanej w dniach 22-23 marca 2025 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2025 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.
Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.
Partnerem głównym konferencji był Samsung Polska.
Partnerami konferencji byli: Fundacja Eduko, Fundacja Medicover & FitSchool, MAC Edukacja, Remi sp. z o.o., Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Współpraca: Edu3Dkacja, Educarium, FAST Heroes, Wydawnictwo Nasza Ksiegarnia, Kampania "Mamy kota na punkcie mleka"
Notka o autorce: Agnieszka Herszel-Pościk jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 16 z Oddz. Integracyjnymi im. T. Kościuszki w Pabianicach. Oligofrenopedagog i specjalistka w PODNiDM w Pabianicach. Trenerka w Stowarzyszeniu Cyfrowy Dialog oraz programie Zaprogramuj Przyszłość (2019/2021). Instruktorka ZHP. Należy do grupy Superbelfrzy Mini.