Gdy edukacja staje się innowacją - druga edycja programu Akcelerator Pro

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Autonomiczny pojazd, konsole do retro gier napędzane pedałami, aplikacja GreenWear ujawniająca wpływ fast fashion na środowisko, modele pojazdów napędzanych wodorem i etanolem oraz szkolne strefy relaksu i dobrostanu – to tylko niektóre z 19 projektów zrealizowanych w drugiej edycji programu Akcelerator Pro. W roku szkolnym 2024/2025, dzięki wspólnemu działaniu Fundacji Szkoła z Klasą i Fundacji Inter Cars, uczniowie wraz z nauczycielami wprowadzali w życie innowacyjne pomysły, które uczą współpracy, kreatywności i odpowiedzialności.

Program Akcelerator Pro już od dwóch lat odpowiada na realne potrzeby szkół branżowych i technicznych. Wspiera nauczycieli w budowaniu angażującego i inspirującego środowiska nauczania. Wyposaża w metody rozwijania kompetencji przyszłości uczniów. W tegorocznej edycji młodzież szkolna, pod okiem mentorów, przez kilka miesięcy realizowała projekty, w których wykorzystywali zdobytą wiedzę teoretyczną, poznawali nowe umiejętności i testowali je w praktyce – od planowania aż po wdrożenie. Tematyka działań inspirowana była wyzwaniami i trendami z różnych sektorów gospodarki: od motoryzacji, przez ekologię i odnawialne źródła energii, po aspekty ludzkie, takie jak dobrostan psychofizyczny.

W tym roku uczestnicy programu z 13 polskich szkół zrealizowali łącznie 19 projektów. To doświadczenie po raz kolejny potwierdziło, jak ważna jest edukacja, która zachęca do działania, uczy realizacji i daje satysfakcję z osiągniętego efektu. Współpraca i zaangażowanie kadry pedagogicznej i uczniów cieszą i świadczą o tym, jak doskonałe efekty przynosi nauka oparta na doświadczeniu, jasno określonym celu i uczniowskiej partycypacji. Celem Fundacji Szkoła z Klasą jest wprowadzanie właśnie takiego podejścia do szkół. W programie współorganizowanym wraz z Fundacją Inter Cars tak właśnie działamy i co najważniejsze pomagają nam w tym nauczyciele i nauczycielki, którzy mimo codziennych obowiązków decydują się na dodatkowe wyzwanie, jakim jest udział w programie – mówi Daria Rodzik, koordynatorka programu.

Projekty drugiej edycji Akceleratora Pro odpowiadają na najważniejsze wyzwania współczesności – zmiany klimatyczne, transformację energetyczną, dostępność nowych technologii i potrzebę większej inkluzywności w edukacji.

OZE i alternatywne źródła energii

Udział w programie i realizacja projektów pozwoliły młodym inżynierom rozwinąć skrzydła, zwiększając ich świadomość energetyczną oraz kształtując praktyczne kompetencje techniczne. Dzięki swoim pomysłom i zaangażowaniu pokazali, że zielone technologie mogą stać się realną częścią inteligentnych rozwiązań przyszłości. W Niepołomicach uczniowie stworzyli mobilną stację ładowania pojazdów elektrycznych, zasilaną panelami słonecznymi i częściowo zbudowaną z elektrośmieci. Podjęli się również wykonania edukacyjnego modelu pojazdu napędzanego wodorem. W Mielcu skonstruowano pojazd zasilany biopaliwem na bazie etanolu, natomiast w Ełku przygotowano „Eko-stację” ładowarkę do telefonów i smartwatchy, uruchamianą za pomocą pedałowania. W Gliwicach powstał model systemu indukcyjnego ładowania pojazdów elektrycznych na skrzyżowaniach świetlnych, wykorzystujący energię słoneczną. Z kolei w Jarosławiu zaprojektowano samoobsługową stację naprawy rowerów i hulajnóg, z dostępem do instrukcji obsługi za pomocą aplikacji QR.

Ekologiczna Moda

Jak udowodnili uczniowie i uczennice z Jarosławia, nie tylko energetyka może być zielona. Stworzyli oni aplikację GreenWear, która pozwala skanować metki ubrań i sprawdzać, jaki wpływ na środowisko ma ich produkcja. Projekt nie tylko rozwija kompetencje cyfrowe, ale przede wszystkim uczy świadomego i odpowiedzialnego konsumpcjonizmu. Za ten pomysł zespół składający się z dwóch uczniów i uczennicy otrzymali pierwsze miejsce i tytuł laureata w Olimpiadzie Innowacji Technicznych w Ochronie Środowiska.

Motoryzacja i nowe technologie

W Technikum Samochodowym w Bydgoszczy zbudowano model autonomicznego pojazdu, który samodzielnie rozpoznaje znaki drogowe i sygnalizację świetlną – to pierwszy krok w stronę nauki sztucznej inteligencji i automatyki. W Jarosławiu powstał EKO DRIFTER – elektryczny pojazd szkoleniowy do nauki kontrolowanego poślizgu, czyli driftowania, który uczy panowania nad pojazdem w trudnych warunkach drogowych. Uczniowie ze Strzelec Opolskich zorganizowali zawody modeli pojazdów elektrycznych EMR 2025, testując ich przyczepność i osiągi na specjalnie przygotowanych trasach, rozwijając przy tym kompetencje mechatroniczne. W Nowym Dworze Mazowieckim powstał model ciągnika siodłowego do ćwiczeń z logistyki, który służy jako praktyczne narzędzie nauki rozmieszczania ładunku. W Mikołowie młodzież założyła szkolny klub Rally Team, funkcjonujący jak prawdziwy zespół wyścigowy – z mechanikami, inżynierami i specjalistami od promocji. W Sieradzu zrealizowano cykl spotkań z praktykami branży motoryzacyjnej, które łączą teorię z inspiracją zawodową, a uczniowie z Biłgoraju stworzyli wirtualną pracownię mechatroniki z użyciem technologii VR, zdobywając przy tym umiejętności z zakresu inżynierii odwrotnej i modelowania 3D.

Projekty dla społeczności lokalnych 

W Sieradzu, dzięki uczestnikom programu Akcelerator Pro, powstała nowoczesna przestrzeń do nauki i odpoczynku, zasilana panelami słonecznymi. Łączy ona komfort, integrację międzypokoleniową i troskę o środowisko. W bydgoskim technikum samochodowym, gdzie dziewczęta stanowią mniejszość, stworzono Girl’s Corner – przestrzeń, w której uczennice mogą rozwijać swoje pasje, realizować inicjatywy i wzajemnie się wspierać. Z kolei w technikum elektronicznym uczniowie zaprojektowali dwie stacjonarne konsole do retro gier, które są zasilane pedałowaniem na rowerku treningowym. Grając, młodzież jednocześnie podejmuje aktywność fizyczną – projekt ma zachęcać do ruchu i zdrowego stylu życia.

W Strzelcach Opolskich zrealizowano projekt Eko-Relax – przyjazną, wygodną strefę wypoczynku, zaprojektowaną i urządzoną przez samych uczniów. To nie tylko inwestycja w dobrostan, ale także doskonała lekcja współpracy i planowania przestrzeni wspólnej.

Zwieńczeniem społecznej odpowiedzialności była realizacja projektu „Kolej na spedytorów” z Nietążkowa, w ramach którego uczniowie postanowili ocalić od zapomnienia lokalne dziedzictwo transportowe, podejmując się rewitalizacji zabytkowej lokomotywy Px48. Dla społeczności miasta to nie tylko pojazd – to wspomnienie dzieciństwa i symbol historii, który młodzież chce przywrócić do życia.

Program Akcelerator Pro doskonale dopełnia prowadzone przez nas od 4 lat działania służące wsparciu rozwojowemu, edukacyjnemu i finansowemu młodzieży szkolnej. Razem z Fundacją Szkoła z Klasą docieramy do nauczycieli, którzy mają bezpośredni wpływ na kształtowanie kompetencji uczniów i to pokazują zrealizowane w programie projekty. Mamy pełne przekonanie, że sukces programów edukacyjnych tkwi w wymianie doświadczeń, wiedzy i współpracy, w którą zaangażowana jest cała społeczność szkolna – mówi Anna Słoboda, menadżerka Fundacji Inter Cars.

Finał z mocą młodych pomysłów

Kulminacją programu będzie festiwal projektów, który odbędzie się 9 czerwca w Warszawie. W wydarzeniu wezmą udział uczniowie i uczennice wraz z nauczycielami i nauczycielkami, a także eksperci ze świata edukacji, technologii i przemysłu. Spotkanie to będzie przestrzenią do dzielenia się doświadczeniem i inspirowania kolejnych szkół do działania. Program Akcelerator Pro to nie tylko granty i szkolenia, to przede wszystkim przekonanie, że edukacja w szkołach branżowych i technicznych może być twórcza, inspirująca, a wszystko dzięki nauczycielom i nauczycielkom tych szkół i młodym ludziom.

Zobacz listę projektów realizowanych w programie.

 

(Źródło: Fundacja Szkoła z klasą)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Gość napisał/a komentarz do Kilka pomysłów na sprawdzenie wiedzy uczniów
Mega łatwe
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...
Piotr napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Mam podobne przemyślenia, ciekawe czy to nadmuchana bańka ;)
W sprawie wf mam inna uwagę. Wf to przedmiot specyficzny. Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obo...
Bardzo ciekawe i trafne spostrzeżenia, widać dobre analityczne podejście i obiektywność. Warto, aby ...
Zaufanie uczniów i nauczycieli w szkole wymaga także zaufania władz do nauczycieli - czyli tworzenia...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie