Sidebar

28
So, Cze

Nie tylko Tydzień Kodowania, nie tylko Scratch

fot. #SuperKoderzy

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Ostatnio sporo się słyszy o programowaniu w polskich mediach. Między innymi za sprawą Tygodnia Kodowania, który obchodziliśmy w całej Europie od 15 do 23 października. W samej akcji Tydzień Kodowania – codeweek.eu wzięło udział ponad pół miliona osób z 46 krajów.

Bardzo cieszy fakt, że akcja oddolna, w postaci inicjatywy Codeweek przynosi tak duże efekty w trakcie zaledwie jednego tygodnia. Ważniejsze jest jednak to, że w wielu szkołach na tygodniu się nie kończy, a przeciwnie – Tydzień Kodowania w wielu przypadkach okazuje się pierwszym krokiem w kierunku promowania programowania w szkołach.

Nauka programowania nie musi ograniczać się do tygodnia, nie musi być elementem zajęć komputerowych, czy informatyki. Z powodzeniem elementy kodowania można przenieść na grunt przedmiotów matematycznych (przedstawiając algorytmy, pętle), czy muzyki (wykorzystanie MakeyMakey i Scratcha do gry na bananach).

Gdzie szukać inspiracji, jakimi narzędziami się zainteresować? Które rozwiązania powinny pojawić się w mojej szkole? Na te pytania nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ każda szkoła jest inna. Narzędzia i urządzenia należy dostosować do poziomu grupy, czy zasobności portfela szkoły (niektóre elementy są do zrealizowania zupełnie bezpłatnie). Poniżej krótkie podpowiedzi:

Rozwiązania programowe:

Code Commander – online’owa rozgrywka polegająca na sterowaniu czołgiem za pomocą kodu, który uczeń musi samodzielnie skonstruować. Nie wymaga rejestracji.

Scratch – popularny w szkołach bezpłatny, obiektowy język programowania, spod znaku MIT. Jego zaletą jest mnogość pomocy i poradników oraz społeczność zbudowana wokół oficjalnego portalu aplikacji. Sam program działa online, istnieje też jego wersja do instalacji na komputerach nie posiadających dostępu do Internetu.

Microsoft Small Basic – bezpłatne środowisko programistyczne oparte na języku Basic. Sporą zaletą aplikacji jest bogata pomoc kontekstowa w języku polskim, samo środowisko zostało maksymalnie uproszczone, polecane jest jednak dla nieco starszych uczniów.

Rozwiązania sprzętowe:

LOFI Robot – programowalny robot oparty o środowisko Scratch i Arduino.

ScottieGo! – gra planszowa składająca się z bloczków (podobnych do tych występujących w Scratchu), w której użytkownik ma za zadanie rozwiązać zagadkę pisząc kod, a następnie skanując go przy pomocy tabletu. Na ekranie urządzenia, bohater gry wykona wszystkie zaprogramowane przez użytkownika czynności.

Dash i Dot – zestaw dwóch programowalnych, sympatycznych robotów stworzonych z myślą o najmłodszych. Urządzenia są odporne na dziecięcą energię, a jednocześnie naszpikowane zestawem czujników. Roboty posiadają głośniki, mikrofony, diody LED, czujniki odległości, czy przyspieszenia.

Więcej rozwiązań z dokładnym opisem znajdziesz znajdziesz tutaj.

Nadal nie czujesz się przekonany do wprowadzenia chociażby podstaw kodowania w swojej szkole? Sprawdź poniżej, czy warto uczyć dzieci programowania.

 

Notka o autorze: Tomasz Mikołajczyk jest nauczycielem informatyki w Szkole Podstawowej nr 9 w Tarnowskich Górach i członkiem grupy Superbelfrzy RP. Prowadzi bloga Pan Informatyk.

 

Komentarze (1)
This comment was minimized by the moderator on the site
Jako uzupełnienie [B]Rozwiązań programowych[/B] polecam [B][LINK=http://godzinakodowania.pl]Godzinę kodowania[/LINK][/B], dla której każda godzina w roku jest dobra, a związana jest z inicjatywą Tydzień informatyki - piszę o tym tamże. O...
Jako uzupełnienie [B]Rozwiązań programowych[/B] polecam [B][LINK=http://godzinakodowania.pl]Godzinę kodowania[/LINK][/B], dla której każda godzina w roku jest dobra, a związana jest z inicjatywą Tydzień informatyki - piszę o tym tamże. O popularności Godziny kodowania piszę na karcie z 2015 roku, kartę na 2016 uzupełnię w połowie miesiąca.

Teraz chciałbym zaprosić wszystkie Bobry do [LINK=http://bobr.edu.pl]konkursu[/LINK] w tygodniu 7 - 9 Listopada 2016 roku. Szczegóły na podanej stronie. Można tam potrenować na zadaniach z poprzednich lat.

Przy okazji polecam swojego [LINK=http://eid.edu.pl/profil/maciej_m_syslo,11790/]bloga[/LINK] na temat zmian w edukacji informatycznej i w kształceniu w zakresie informatyki.

Pozdrawiam, Maciej .M Sysło
More
Maciej M. Sysło
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Są najliczniejszą grupą zawodową, więc muszą być problemem społecznym. System w jaki została zorgani...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Dylemat związany z ocenianiem dobrze byłoby również przeanalizować pod kątem różnych przedmiotów szk...
Pełna zgoda - nie chodzi o nie wiadomo jaka indywidualizacje, lecz o zauważenie CZŁOWIEKA przynajmni...
Barbara Nowacka powinna być zdymisjonowana, ponieważ jedynie czym zajmuje się, to podwyżkami nauczyc...
Jan napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
@ Ppp: Dzieje się tak dlatego że nie ma kompleksowego rozwiązania problemu języków obcych w szkołach...
Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie