Sidebar

24
Wt, Cze

O potrzebie ruchu wśród małych dzieci

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Małe dzieci potrzebują dużo ruchu, także podczas zajęć szkolnych. Największym dydaktycznym barbarzyństwem jest prawdopodobnie wymaganie, aby „grzecznie” przesiedziały przez całe zajęcia w ławkach, najlepiej jeszcze nie krzycząc i nie mówiąc jedno przez drugiego. Czy można znaleźć jakieś metody pracy z dziećmi, które pozwoliłyby nauczycielowi jednocześnie dobrze poprowadzić zajęcia i wypełnić potrzeby ruchowe dzieci?(C) Edunews.pl - Inspiracje Wczesnoszkolne 2015

Na metodę uczenia się całym mózgiem (ang. Whole-Brain-Teaching) Wiesława Kopf, nauczycielka wczesnoszkolna z Zespołu Szkół nr 24 w Bydgoszczy i członkini grupy Superbelfrzy RP, natknęła się w internecie. Jak się okazuje, zdobywa dużą popularność w Stanach Zjednoczonych, gdyż zapewnia dużo ruchu i zabawy uczniom, a jednocześnie pozwala realizować cele lekcji.

„Włączyłam metodę uczenia się całym mózgiem do swojego warsztatu i stosuję w swojej klasie. Uważam, że może uzupełniać inne. Jest niesłychanie prosta i nie wymaga specjalnych przygotowań. Możemy ją stosować w każdym momencie lekcji i na każdym przedmiocie.” – mówi Wiesława Kopf, która swoje wystąpienie podczas Inspiracji Wczesnoszkolnych 2015 (28.02-1.03.) poświęciła wykorzystaniu tej metody w pracy z polskimi uczniami.

Lepiej i szybciej się uczymy w przyjaznej atmosferze oraz gdy angażujemy jednocześnie wiele zmysłów. W tej metodzie uczniowie więcej mówią, gestykulują, cieszą się i śmieją. Nauczyciel natomiast dostaje wspaniałe narzędzie do organizacji pracy w klasie. Jak to działa? Zapraszamy na wystąpienie Wiesławy Kopf podczas Inspiracji Wczesnoszkolnych 2015:

Tu link do prezentacji, z której korzystała prelegentka.

Więcej informacji o metodzie można znaleźć na stronie: www.WholeBrainTeaching.com - materiały są po angielsku, ale ponieważ sednem tych metod jest ruch i powtarzanie, można poradzić sobie z tekstem za pomocą Tłumacza Google. W YouTube znajdziemy natomiast bardzo dużo filmów z zajęć amerykańskich nauczycieli – warto podpatrzeć, jak oni prowadzą lekcje z najmłodszymi uczniami.

***

Organizatorami Inspiracji Wczesnoszkolnych 2015 są: portal o nowoczesnej edukacji Edunews.plFundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz firma Think Global. Partnerem merytorycznym konferencji jest grupa Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji jest projekt Mistrzowie Kodowania firmy Samsung Electronics Polska. Partnerami instytucjonalnymi są Fundacja Rozwoju Systemu EdukacjiOśrodek Rozwoju EdukacjiWarszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerami biznesowymi są firma Learnetic SA oraz strefa nowoczesnej edukacji Edustore.eu.

Partnerzy medialni: TOK FM oraz Głos Nauczycielski.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Obejrzyj inne wystąpienia z INSPIRACJI WCZESNOSZKOLNYCH:

Komentarze (8)
This comment was minimized by the moderator on the site
"Kiedy nauczyciel jest szczęśliwy, dzieci są szczęśliwe..."
Mnie nie zachwyciło. Wolę rozmawiać z dziećmi, niż słyszeć wykute na blaszkę reakcje - nawet jeśli to jest "yes, yes, yes". I trudno to w ogóle nazwać metodą.

Dobrze, że mamy prawdziwie...
"Kiedy nauczyciel jest szczęśliwy, dzieci są szczęśliwe..."
Mnie nie zachwyciło. Wolę rozmawiać z dziećmi, niż słyszeć wykute na blaszkę reakcje - nawet jeśli to jest "yes, yes, yes". I trudno to w ogóle nazwać metodą.

Dobrze, że mamy prawdziwie wartościowe rozwiązania polskie. I takich warto poszukać.
More
przedszkolanka
This comment was minimized by the moderator on the site
Naprawdę? Nauczyciel ma być szczęśliwy? I te buźki, kreseczki....Kogo to aktywizuje? Nauczycielka przerywa dzieciom w połowie i nagle wtrąca swoje trzy grosze. Chyba coś nie halo... Może nie do końca to rozumiem, ale metoda, której uwaga skupia...
Naprawdę? Nauczyciel ma być szczęśliwy? I te buźki, kreseczki....Kogo to aktywizuje? Nauczycielka przerywa dzieciom w połowie i nagle wtrąca swoje trzy grosze. Chyba coś nie halo... Może nie do końca to rozumiem, ale metoda, której uwaga skupia się głównie na nauczycielu nigdy w życiu do mnie nie przemówi. Jestem za tym, by dzieci pracowały w grupach, uczyły się od siebie, a nauczyciel winien być jedynie drogowskazem...
More
kasia
This comment was minimized by the moderator on the site
Byłam pewna, że piąta zasada wzbudzi kontrowersje :) No, bo kto to widział, żeby dawać prawo nauczycielowi, żeby był szczęśliwy? W kraju nad Wisłą, tak nie uchodzi. Mnie się podoba :) Lubię być zadowolona i otwarcie to okazywać. Skoro "szczęśliwa...
Byłam pewna, że piąta zasada wzbudzi kontrowersje :) No, bo kto to widział, żeby dawać prawo nauczycielowi, żeby był szczęśliwy? W kraju nad Wisłą, tak nie uchodzi. Mnie się podoba :) Lubię być zadowolona i otwarcie to okazywać. Skoro "szczęśliwa mama = szczęśliwe dziecko", to dlaczego nie "szczęśliwy nauczyciel = szczęśliwe dzieci"?
A wracając do meritum. Coraz więcej dzieci ma problem ze skupieniem uwagi. Sprecyzowane w tej metodzie zasady zachowania są proste i łatwe do zapamiętania. Dzieci otrzymują jasny przekaz. Wiedzą kiedy powinny się skupić na tym, co ma do powiedzenia nauczyciel, a kiedy podjąć inną aktywność.
Pani Wiesławo, dziękuję za inspirację. Obejrzałam kilka filmów i jestem pewna, że zaadoptuję sobie tę metodę.
More
adela
This comment was minimized by the moderator on the site
Szczęścia nauczycielowi nie żałuję, ale wolałbym nie warunkować jego samopoczuciem prawa do szczęścia dzieci.

Ja na szczęście znam i z powodzeniem stosuję inne metody. I nie chciałabym, aby moje przedszkolaki - wychowane w zupełnie innym duchu -...
Szczęścia nauczycielowi nie żałuję, ale wolałbym nie warunkować jego samopoczuciem prawa do szczęścia dzieci.

Ja na szczęście znam i z powodzeniem stosuję inne metody. I nie chciałabym, aby moje przedszkolaki - wychowane w zupełnie innym duchu - szacunku i odpowiedzialności, a nie wyrecytowanego i ocenianego buźkami warunkowania - trafiły do takiej klasy.
More
przedszkolanka
This comment was minimized by the moderator on the site
Szanowna Przedszkolanko
Zaadoptować metodę, czy też zainspirować się nią, nie oznacza: "bezkrytycznie ją powielać". Pani Wiesława tego nie robi i ja też nie mam takiego zamiaru. Jeśli zaś chodzi o tę piątą zasadę, równie dobrze można ją...
Szanowna Przedszkolanko
Zaadoptować metodę, czy też zainspirować się nią, nie oznacza: "bezkrytycznie ją powielać". Pani Wiesława tego nie robi i ja też nie mam takiego zamiaru. Jeśli zaś chodzi o tę piątą zasadę, równie dobrze można ją sformułować zupełnie inaczej. Chociaż sformułowana w zaprezentowany sposób, nie jest według mnie, zamachem na dziecięcą godność. Myślę, że zbyt dosłownie potraktowała Pani ten punkt. On wcale nie oznacza uzależniania prawa do szczęścia dzieci, samopoczuciem nauczyciela. Sądzę, że to totalne nieporozumienie. A jeśli chodzi o "recytowanie regułek", nie wierzę, że nie przypomina Pani dzieciom o obowiązujących zasadach. Tu, powtarzają je dzieci, a nie nauczyciel i doprawdy nie bardzo rozumiem, co w tym złego, że przypominają i utrwalają sobie ich znajomość w ten sposób. Te zabawy słowno - ruchowe są dużo lepsze od wielokrotnego powtarzania przez nauczyciela regułek typu: "proszę o spokój", lub przekrzykiwania dzieci (proszę tego nie odnosić do siebie, to taka moja ogólna refleksja). Aranżacja zastosowanych ruchów, jak zauważyłam podczas oglądania filmów, zależy tylko od inwencji nauczyciela.
Buźki są formą oceny pracy, czyli opinią i komunikatem zwrotnym. I w tym miejscu muszę dodać, że też jakoś nie bardzo sobie wyobrażam, że nie dokonuje Pani oceny pracy dzieci. Robi to Pani na pewno tyle, że w inny sposób. W porządku, szanuję to i nie neguję. Każdy z nas ma pewnie swój sprawdzony na to patent. Bo nie czarujmy się, dzieci takich ikonograficznych komunikatów też potrzebują. Żeby nie było, opis werbalny jest także jak najbardziej potrzebny. Zresztą, one wcale się wzajemnie nie wykluczają.
Uważam, że metoda ma zalety i wykorzystanie jej elementów jest dobrym sposobem pracy z dziećmi, które mają problemy ze skupieniem uwagi, a niestety, tych (jak poprzednio już napisałam) jest coraz więcej.
Ja, dostrzegam szacunek i odpowiedzialność w prezentowanej i stosowanej przez panią Wiesławę metodzie. Wierzę też, że i Pani w swojej pracy potrafi wypełnić te pojęcia treścią. Bardzo chętnie przeczytam opis stosowanych przez Panią metod. Zachęcam więc, do podzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi.
More
adela
This comment was minimized by the moderator on the site
Nauczyciel o podejściu montessoriańskim raczej podąża za dzieckiem, niż koncentruje się na swoim celu. W związku z tym daje dzieciom prawo do błędu i wystrzega się oceniania wartościującego. Zupełnie czym innym jest informacja zwrotna po...
Nauczyciel o podejściu montessoriańskim raczej podąża za dzieckiem, niż koncentruje się na swoim celu. W związku z tym daje dzieciom prawo do błędu i wystrzega się oceniania wartościującego. Zupełnie czym innym jest informacja zwrotna po postępach w osiąganiu umiejętności.
Pozwala też i zachęca do aktywności indywidualnej lub w małym zespole, co ułatwiają zróżnicowane wiekowo grupy.
Potrzebę ruchu dzieci wykorzystuję stosując system metodyczny "Edukacja przez ruch" stworzony przez Dorotę Dziamską. To holistyczny zbiór metod i technik oparty głównie na koncepcji poznawczej prof. Ryszarda Więckowskiego. Swobodnego i celowego ruchu w nim nie brakuje, a działaniom dzieci towarzyszy najczęściej muzyka.

W zaprezentowanej propozycji nie widzę nic poza strategią zapewnienia dyscypliny i bezpieczeństwa nauczyciela. Być może nie zostały tu zaprezentowane rozwiązania na indywidualizację, własną twórczość, współdziałanie w celu wypracowania rozwiązania jakiegoś problemu...

Ja nie wykorzystam, a spróbowałam elementów w minionym tygodniu do nauki słów piosenki (szkoda mi czasu na wyuczenie dzieci stosownych reakcji na sygnały nauczyciela) - ale oczywiście nauczyciel jest autonomiczny w doborze metod.
More
przedszkolanka
This comment was minimized by the moderator on the site
Witam,

Pani Wiesławo 10finger Woo dla Pani za świetne wystąpienie.

Wszystkie zainteresowane osoby metodą WHOLE BRAIN TEACHING zapraszam do kontaktu anna.kowalska.wbt@gmail.com

Obecenie jestem mentorem dla nauczycieli SP, dostęp do materiałów jest...
Witam,

Pani Wiesławo 10finger Woo dla Pani za świetne wystąpienie.

Wszystkie zainteresowane osoby metodą WHOLE BRAIN TEACHING zapraszam do kontaktu anna.kowalska.wbt@gmail.com

Obecenie jestem mentorem dla nauczycieli SP, dostęp do materiałów jest bezpłatny, służę pomocą w razie pytań. Jestem też oficjalnym przedstawicielem metody w Polsce.

Zapraszam na bloga http://brainactivateyourself.blogspot.com/
Oraz na FB https://www.facebook.com/teacherspower
More
Anna Kowalska
This comment was minimized by the moderator on the site
Niestety Polska rzeczywistość nie bierze pod uwagę tego, że nauczyciel też ma prawo do szczęścia. A szczęśliwy nauczyciel to szczęśliwe dzieci!

Zasada w języku angielskim brzmi "Keep your dear teacher happy!" i jest wytrychem na wszelkie...
Niestety Polska rzeczywistość nie bierze pod uwagę tego, że nauczyciel też ma prawo do szczęścia. A szczęśliwy nauczyciel to szczęśliwe dzieci!

Zasada w języku angielskim brzmi "Keep your dear teacher happy!" i jest wytrychem na wszelkie niesklasyfikowane statutami i regulaminami zachowania.
Po Polsku " Dzięki Tobie nauczyciel jest szczęśliwy!" sprawia, że uczniowie myślą o tym jak ich zachowanie wpływa na innych.

Whole Brain Teaching jest właśnie zbiorem tych "innych metod" o których Pani wspomina.

Pozdrawiam,
Anna Kowalska

Zapraszam na bloga http://brainactivateyourself.blogspot.com/
More
Anna Kowalska
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie