Co zyskujemy, realizując projekty edukacyjne?

fot. Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Każdy nauczyciel może pomóc odkryć uczniowi ukryte talenty. To oczywiste. Może także natchnąć i pchnąć w wielką edukacyjną przygodę dziesiątki czy setki uczniów w szkole. Wiemy, że każdy nauczyciel ma „tę” moc (choć nie zawsze ujawnioną). Ale coraz rzadziej dzieje się to w ramach edukacji przedmiotowej. Tą prawdziwą moc, uruchamiają dopiero projekty edukacyjne. To dopiero może być prawdziwa przygoda i odkrywanie nieznanych pokładów talentów i kompetencji. Warto kiedyś w nią ruszyć...

Projekty edukacyjne mogą być doskonałą okazją nie tylko dla uzupełnienia formalnej edukacji, ale także okazją do postawienia wielu pytań, o co tak naprawdę chodzi w tej nauce. I zyskania wielu odpowiedzi, co warto, a czego nie warto robić. I jak to robić dobrze. Oczywiście projekt projektowi nie równy – ogromna masa aktywności projektowej okazuje się być zbyt krótką podróżą. Kończy się jeszcze zanim się zacznie, z wielu przyczyn (także tych wynikających tylko z chęci „odhaczenia” realizacji projektu czy zwykłego lenistwa). Dzisiaj jednak nie o takich projektach będziemy opowiadać. Ale o innych – o takich, w których nauczyciel z uczniami rusza na prawdziwą wyprawę, czasem trwającą kilka lat, w trakcie których dzieją się nieprawdopodobne rzeczy.

O tym, dlaczego warto takie właśnie projekty wymyślać i (mimo różnych przeciwności) je realizować, opowiadała podczas INSPIR@CJI 2020 w Warszawie Ewa Drobek, nauczycielka w XV Liceum Ogólnokształcącym im. w Warszawie. Jak napisał Piotr Zubek, jeden z jej uczniów, „Ewa Drobek to kopalnia wspaniałych, czasem nieco szalonych, twórczych pomysłów. Nie sposób wymienić wszystkie projekty, które z jej inicjatywy zapoczątkowano na gruncie szkolnym, Dzięki jej silnej wierze w swoją pracę i ogromnej determinacji wiele tych „pomysłów” na stałe wpisało się w naukowy i kulturalny kalendarz szkoły”. I nie tylko tej szkoły. „Doskonałym na to przykładem jest projekt „Żmichowska śpiewa”. Wspaniała inicjatywa, która zakłada, że utalentowani muzycznie uczniowie mogą stanąć (nierzadko po raz pierwszy) przed mikrofonem w profesjonalnym studio i nagrać wybrany lub stworzony przez siebie utwór”. Posłuchajmy, co możemy zyskać realizując takie nieszablonowe projekty edukacyjne:

I jeszcze skecznotka autorstwa Vitii Hoffmann:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2020 odbyła się w formule hybrydowej w dniach 26-27 września w Warszawie i Internecie.

Organizatorzy: Edunews.plThink Global sp. z o.o. oraz Fundacja Think!

Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP

Organizacja konferencji była możliwa dzięki zaangażowaniu Partnerów:

Patronat medialny: Głos NauczycielskiWokół szkoły

W 2020 roku zorganizowaliśmy INSPIR@CJE już po raz ósmy (zaczęliśmy w 2013 - a tutaj znajdziecie pewien manifest, dlaczego je organizujemy).

Zapraszamy na kolejne wydarzenia z cyklu!

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Dylemat związany z ocenianiem dobrze byłoby również przeanalizować pod kątem różnych przedmiotów szk...
Pełna zgoda - nie chodzi o nie wiadomo jaka indywidualizacje, lecz o zauważenie CZŁOWIEKA przynajmni...
Barbara Nowacka powinna być zdymisjonowana, ponieważ jedynie czym zajmuje się, to podwyżkami nauczyc...
Jan napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
@ Ppp: Dzieje się tak dlatego że nie ma kompleksowego rozwiązania problemu języków obcych w szkołach...
Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie