Samorządy uczniowskie szkołą demokracji

fot. CC-BY Centrum Edukacji Obywatelskiej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W ostatni piątek września (29.09) uczniowie i uczennice z kilkuset szkół w całej Polsce będą wybierać samorządy uczniowskie w pełni demokratycznych wyborach. Ogólnopolską akcję Samorządy Mają Głos organizuje już po raz siódmy Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej. Szkoły, które chcą zorganizować u siebie wybory, mogą się jeszcze zgłaszać na platformie www.wybory.ceo.org.pl.

Dobry wybór od początku

Wybory do samorządu uczniowskiego to często dla młodych ludzi pierwsza okazja, by wypowiedzieć się w ważnej dla nich sprawie. Od tego, jak będą zorganizowane, będzie zależała motywacja do angażowania się w sprawy publiczne w życiu dorosłym. – Pokazujemy uczniom i uczennicom, że ich głos ma znaczenie i zachęcamy ich w ten sposób do wyrażania własnego zdania. Aktywny udział w pięcioprzymiotnikowych wyborach do samorządu uczniowskiego to świetna lekcja demokracji – mówi Michał Tragarz, koordynator akcji.

Szkoły, które się zgłoszą do akcji Samorządy Mają Głos, otrzymają pełne wsparcie od CEO, czyli praktyczny poradnik, jak zorganizować wybory, karty do głosowania, propozycje kampanii wyborczych, scenariusze debat, dostęp do platformy dedykowanej dla akcji.

Ogólnopolska akcja wyborów do samorządów uczniowskich jest zwieńczeniem wcześniejszej profesjonalnej kampanii wyborczej. – Kandydaci uczą się przekonywać rówieśników do swoich racji, szukać sojuszników, nazywać najważniejsze sprawy, jakimi chcą się zająć w szkole, korzystać z nowoczesnych mediów – mówi Michał Tragarz. – Przez te 7 lat przekonaliśmy się, że to święto całej szkolnej społeczności, a od młodych samorządowców można uczyć się kreatywności, transparentności i grania fair – dodaje.

Demokratyczne szkoły

W tej chwili do akcji zgłosiło się blisko 350 placówek. - Zauważamy duże zainteresowanie wyborami. We wszystkich edycjach wzięło w nich udział ponad 2200 szkół, a tylko w ubiegłym blisko 600. To utwierdza nas w przekonaniu, że odpowiadamy na realną potrzebę młodych ludzi – wpływania na najbliższe otoczenie i brania za to odpowiedzialności – mówi Michał Tragarz.

W pełni demokratyczne wybory do samorządu uczniowskiego to pierwszy krok do zostania Szkołą Demokracji. Placówki, które chcą podjąć takie wyzwanie, mogą zgłosić się do programu CEO o właśnie takiej nazwie. Zainteresowani na samym początku przeprowadzają diagnozę funkcjonowania swojej szkoły w obszarach: komunikacja i media, działania uczniów, otwarta szkoła, współdecydowanie uczniów, uczenie się i nauczanie, wybór reprezentacji oraz zasoby i kwestie formalne. Spełnienie kryteriów we wszystkich tych zakresach otwiera drzwi do otrzymania prestiżowego tytuły Szkoły Demokracji. Trwa rekrutacja do programu, a szczegółowe informacje znajdują się na www.szkolademokracji2017.ceo.org.pl.

 

(Źródło: Centrum Edukacji Obywatelskiej)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie