Jak wykorzystać materiały filmowe na zajęciach?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
Do realizacji tego zadania potrzebny będzie dobry scenariusz, najlepiej cyfrowa kamera, program do montażu filmów, dobra organizacja pracy. Uwaga – w tej metodzie niekoniecznie chodzi o stworzenie od razu dzieła wielkiej klasy – raczej o działanie, rozwijanie umiejętności uczniów w posługiwaniu się nowymi technologiami oraz umiejętność wyrażania się poprzez obraz i rozumienia materiału filmowego. 

Dostępność sprzętu przestaje być problemem - można go zawsze pożyczyć, a o pomoc i radę poprosić fachowców. Do poprawnego zmontowania filmu wcale nie trzeba posiadać wielkiej wiedzy, najważniejsze zasady nie są trudne. Najważniejszy jest dobry pomysł oraz znajomość podstawowych zasad posługiwania się sprzętem. Pomóż uczniom podzielić się rolami - reżyser, operator, dźwiękowiec, scenograf, scenarzysta, aktorzy, obsługa techniczna – pamiętaj o tym, aby każdy z nich miał możliwość wykorzystania swoich umiejętności i zainteresowań. 

Podstawowe formy filmowe do wykorzystania przez uczniów to: 

A. Wywiady - najczęściej wykorzystujemy tę metodę w filmach dokumentalnych, rozmowach ze świadkami wydarzeń. Aby wywiad spełnił swoje zadanie - trzeba nauczyć się zadawać dobre pytania. Możecie w klasie przygotować symulację wywiadu. Jedna osoba wciela się wówczas w rolę jakiejś wybranej postaci ( np. harcerza walczącego na barykadach ), cała klasa opracowuje pytania do wywiadu. Później razem z nauczycielem analizujecie sposób oraz rodzaj zadawanych pytań. Symulacje możecie sfilmować. 

B. Sonda - ma za zadanie sprawdzić stosunek, opinie, wrażenia ludzi do danego zjawiska, wydarzenia, sytuacji. Fragmenty sfilmowanych sond ulicznych znaleźć się mogą w materiale filmowym przygotowanym przez uczniów, dokumentującym ich badania. Zadaniem uczniów może być opracowanie pytań do sondy oraz przeprowadzenie sondy z zarejestrowaniem jej przebiegu na taśmie wideo. 

C. Dokumentacja miejsca - poproś uczniów, aby wybrali swoje ulubione miejsce w ich okolicy, wzięli ze sobą kamerę i pokazali innym, dlaczego wybrali to miejsce, a nie inne. Mogą również opowiedzieć o wydarzeniach, które miały miejsce w tym miejscu.

D. Fotografowanie ikonografii, czyli tzw. „przebitki” . Materiał ikonograficzny, dźwiękowy, filmowy, kroniki filmowe, przedmioty i inne pamiątki mogą stać się tzw. „przebitkami” w każdej z proponowanych form filmowych. Zachęć uczniów do przygotowania fragmentu filmu opowiadającego o przedmiocie.

W raporcie portalu EDUNEWS.PL „Cyfrowe filmy wideo jako narzędzia edukacji” zacytowano wypowiedź dr Lynell Burmark, specjalisty od edukacyjnych wideo, która napisała: „Podstawową sprawnością w XXI wieku będzie umiejętność rozumienia obrazów: filmów, grafik, zdjęć wszelkiego typu… nie wystarczy już tylko pisanie i czytanie. Nasi uczniowie muszą nauczyć się przetwarzać zarówno słowa, jak i obrazy. Muszą mieć zdolność poruszania się swobodnie i płynnie pomiędzy tekstem i obrazami, pomiędzy słowem pisanym i światem obrazowym.”

Materiały filmowe powinny być jednym z podstawowych narzędzi edukacyjnych wykorzystywanych w polskiej szkole. Dzisiejsza młodzież jest mocno multimedialna i tradycyjne formy nauczania z wykorzystaniem wykładu i statycznych prezentacji już do niej tak łatwo nie przemawiają. Z kolei filmy edukacyjne cieszą się coraz większą popularnością, zaś wyniki badań wskazują, że młodzi ludzie oczekują większego wykorzystania filmów, multimediów i gier na zajęciach lekcyjnych.

Opracowano na podstawie materiałów Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Dylemat związany z ocenianiem dobrze byłoby również przeanalizować pod kątem różnych przedmiotów szk...
Pełna zgoda - nie chodzi o nie wiadomo jaka indywidualizacje, lecz o zauważenie CZŁOWIEKA przynajmni...
Barbara Nowacka powinna być zdymisjonowana, ponieważ jedynie czym zajmuje się, to podwyżkami nauczyc...
Jan napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
@ Ppp: Dzieje się tak dlatego że nie ma kompleksowego rozwiązania problemu języków obcych w szkołach...
Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie