Według Character Lab[1] wdzięczność to po prostu „docenianie tego, co otrzymałeś”. Istnieje wiele sposobów na wplecenie wdzięczności w codzienną praktykę szkolną. Badania[2] pokazują, że młodzież, która celowo praktykuje wdzięczność, doświadcza więcej pozytywnych emocji i ostatecznie żyje bardziej sensownie. Ponadto wdzięczność wśród uczniów szkół średnich może sprzyjać zwiększonemu poczuciu nadziei i zaufania do innych oraz podsycać chęć odwdzięczenia się.
Wycieczki, na które wszyscy czekają
Poznawanie świata jest niezwykle interesujące. Bez względu na wiek. Dzięki temu sami odkrywamy nowe miejsca, kulturę, zwyczaje, zapachy i dźwięki. Można podróżować w różnorodny sposób- czytając książki, oglądając filmy, ale także poprzez kontakt bezpośredni - będąc fizycznie w danym miejscu. Ten ostatni sposób podróżowania cenię sobie najbardziej. Zresztą, zaryzykuję stwierdzeniem, że pewnie większość z nas. A już na pewno moi uczniowie.
Cierpliwość nauczyciela, czyli o tym, że wolniej znaczy szybciej
Wyobraź sobie taką sytuację, małe dziecko zawiązuje sobie but. Na sznurowadła a nie na rzepy. Trwa to długo, bo dziecko jest jeszcze nieporadne. A ty się spieszysz. I co, zawiążesz dziecku szybko sam buciki? I będzie szybciej. Ale będzie jednocześnie wolniej... bo dłużej potrwa zanim to dziecko się nauczy sprawnie zawiązywać sznurowadła. Bo właśnie zabrałeś mu okazję do ćwiczeń i nauki. Coś co trwa szybciej (jednorazowe zawiązanie bucików) trwa w rezultacie dłużej (uczenie się zawiązywania). I co, do końca życia będzie zawiązywać temu dziecku buciki, potem już dorosłemu człowiekowi?
Polacy nie wiedzą do czego służy las?
Chociaż 93 % Polek i Polaków uważa, że ochrona polskich lasów jest ważna, to ponad połowa nie wie, co oznacza zrównoważona gospodarka leśna, która ma fundamentalne znaczenie dla stanu lasów. Mimo, że na co dzień lasy pozwalają nam oddychać czystym powietrzem, dają dach nad głową, a nawet mają wpływ na stan naszych portfeli czy zdrowie psychiczne, niewiele wiemy o leśnych usługach ekosystemowych - wynika z badania przeprowadzonego przez WWF Polska.
Bezpieczne finanse w cyberświecie
Obiektem ataku w Internecie może zostać każdy, nawet ten, kto ma dużą wiedzę i świadomość zagrożeń. Skutki tych ataków mogą być bardzo dotkliwe: wyłudzenie danych osobowych i utrata pieniędzy. Szybki rozwój technologii i powszechne używanie urządzeń mobilnych ułatwiają różne ataki. Ważne jest zatem, aby zwiększać świadomość zagrożeń i wiedzę jak dbać o swoje bezpieczeństwa w Internecie. Mając taką świadomość przeczyta się komunikat dwa razy, zanim kliknie się "zgoda", nie poda się hasła do swojego konta, gdy wyświetli jej się takie "okienko", nie odpowie się na sms rzekomo od banku lub zakładu energetycznego, który prosi o uregulowanie zaległej faktury, nie da się oszukać podczas zakupów na platformie zakupowej.
Teatrze, mój teatrze!
Praca z klasami licealnymi to całkiem inne wyzwania i możliwości, niż działania w zespołach ze szkoły podstawowej. Trudno byłoby mi wskazać, z którą grupą wiekową wolę podejmować współpracę. Prawda jest jedna- najważniejsze, by to młodzi ludzie czuli się dobrze w trakcie lekcji. Bez względu na to, jakie formy pracy wybiorę.
Odwrócona lekcja muzyki (i nie tylko)
Odwrócona lekcja powoli zdobywa w naszych szkołach zasłużoną popularność. Coraz więcej nauczycieli dostrzega korzyści z odwracania swoich zajęć. Odwrócona lekcja jest wprost stworzona do prowadzenia przedmiotów artystycznych. Uczniowie przygotowując się np. do zajęć muzycznych na podstawie materiałów nagranych i przygotowanych przez nauczyciela mogą potem na lekcji w klasie czerpać przyjemność ze wspólnego muzykowania w zespole. Ale nie tylko zajęcia muzyczne zyskują na wartości. Taką metodę pracy warto rozważyć także na innych przedmiotach szkolnych, np. matematyce, historii czy WF-ie.