Ukazała się III edycja „Przewodnika po e-learningu” autorstwa Marka
Hyli. Książka ta jest jedną z niewielu pozycji na rynku wydawniczym,
która kompletuje i porządkuje ogół zagadnień związanych z
e-learningiem. Autor proponuje taką charakterystykę pojęcia: „E-learning to wszelkie działania
wspierające proces szkolenia, wykorzystujące technologie
teleinformatyczne”.
E-learning jest skuteczną metodą nauczania, skutecznie uzupełniającą i
poszerzającą edukację szkolną. Młodzi ludzie chętnie korzystają z
edukacyjnych zasobów internetu, zdobywając praktyczną wiedzę, której
nie zdobyli w szkole. Teraz uczniowie
i nauczyciele szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych mają możliwość projektowania własnych kursów.
Program nauczania matematyki oparty jest na arytmetyce i algebrze. Wszystko prowadzi do jednego zagadnienia: analizy matematycznej. Tymczasem na tym miejscu powinna znaleźć się statystyka. Dziś potrzebujemy przejść z matematyki klasycznej, "analogowej" do nowoczesnej, „cyfrowej“ - przekonuje Profesor Arthur Benjamin, w wystąpieniu z serii TEDTalks.
Tak zwane „przełomy” w różnych dziedzinach nauki i techniki, wyznaczające kamienie milowe w rozwoju cywilizacji, to często powrót do idei znanych, ale zapomnianych lub odkrywanych na nowo, wzbogaconych o doświadczenia i wiedzę czasów współczesnych. Tak też jest w przypadku sztuki skutecznego uczenia się i zapamiętywania.
Telefon komórkowy zaliczony został przez pedagogów i dyrekcję szkół do
głównych wrogów szkolnej edukacji. Czy słusznie? Można dostrzegać
negatywne strony jego obecności na zajęciach, ale wówczas nigdy nie dostrzeżemy w nim
narzędzia, za pomocą którego można uczyć. Na szczęście są na świecie
nauczyciele, którzy używają telefonów w klasie, aby mimo
wszystko... uczyć.
Czy w Polsce ruszył front innowacji dydaktyczno-technologicznej? Czy możemy się spodziewać, że w niedalekiej przyszłości polskie szkoły będą w większym stopniu wykorzystywały e-learning w nauczaniu? Rozmowę z Profesorem Maciejem M. Sysło Członkiem Rady do Spraw Edukacji Informatycznej i Medialnej MEN przeprowadził Mariusz Malinowski z CODN w Warszawie.
Szkolna edukacja w demokratycznym, wolnym kraju domaga się poszukiwania
systemu kształcenia dopasowanego do demokracji, wolności i potrzeb
obywatelskiego społeczeństwa. Stąd pytania o demokratyczną szkołę. Jaka
ona powinna być w demokratycznym, wolnym, obywatelskim kraju? Na czym
polega równość osób w takiej szkole?