Zazwyczaj przestrzenie edukacyjne projektowane są – niestety – bez udziału tych najbardziej zainteresowanych, czyli uczniów. A szkoda, bo środowisko, w którym się uczymy, wpływa istotnie na efektywność nauki. Niedługo
przekonamy się, jak mogą wyglądajć wymarzone klasy , stworzone przez uczniów
w III edycji ogólnopolskiego konkursu plastycznego Klasa ze Snów .
Dla młodzieży codziennie
korzystającej z różnych mediów, obraz odgrywa szczególną rolę w
zapamiętywaniu informacji, wydarzeń, czy też nowych pojęć. Łatwiej
będzie przypomnieć sobie np. nazwę owocu w obcym języku, kiedy go
zobaczymy, powąchamy, a nawet spróbujemy. Umożliwienie odbioru jednej
informacji przez różne zmysły zwiększa szanse na jej
zapamiętanie.
Szkolnictwo wyższe jest jednym z sektorów, który ulega szybkiej i intensywnej transformacji. Zdolny młody
człowiek ma dziś przed sobą perspektywy niespotykane jeszcze 15 lat temu. Może wybrać którekolwiek miejsce na świecie, gdzie
chciałby odbyć część studiów. Stoją przed nim otworem uczelnie we
Francji, Singapurze, Kalifornii, Australii czy Brazylii. Rezultat?
Niedawno temu przytaczaliśmy opinie polskich nauczycieli na temat wykonywanego zawodu. Dla porównania - ciekawe wyniki przyniosło badanie na grupie 900 nauczycieli amerykańskich w formie wywiadów fokusowych. Okazuje się, że dwóch z pięciu nauczycieli wykonujących zawód w amerykańskich szkołach jest zniechęconych lub znużonych swoją pracą.
Sekret powodzenia edukacyjnych innowacji nie leży wyłącznie w stosowaniu nowych
technologii informacyjno-komunikacyjnych, ale w treści. Niektóre
innowacje zbyt często koncentrują się na formie. W
innowacjach ważne jest uzyskanie wyższej skuteczności edukacji i
jakości ludzkiego życia. Najważniejsze jest to, czego się uczę. Istota
edukacji też leży w treści.
Na początku było marzenie – stworzyć własną akademię filozoficzną,
wzorem starożytnej szkoły ateńskiej, czy akademii florenckiej. Szybko
okazało się, że współczesne czasy są dobrym momentem, aby taką
inicjatywę rozpocząć. W epoce wszechobecnych mediów, potrzeba nam filozofii na
ulicy, dzięki której będziemy lepiej rozumieć media i to, co się dzieje
wokół nas.
Teraz chyba nikt nie może powiedzieć, że edukacja ekonomiczna jest nudna. Prowadzenie własnej firmy, problem dziury budżetowej, udział w wyborach
czy też wpływ gospodarki socjalistycznej na współczesną Polskę - to
tematy drugiej edycji konkursu na komiks i animację o tematyce
ekonomicznej organizowanego przez Fundację FOR we współpracy z Bankiem
Zachodnim WBK.