Edukacja nie musi być nudna. Wiele zależy od formy, w której
przekazywana jest wiedza. Im bliższa jest ona oczekiwaniom uczących
się, tym nauka może być ciekawsza i bardziej angażująca. Im
więcej łączenia zabawy i edukacji, tym lepiej dla
edukacji – z takim założeniem realizowany był w gimnazjach Warszawy projekt Finanse.mp3. Wczoraj poznaliśmy jego laureatów.
W badaniach PISA w 2006 r. kompetencje matematyczne polskiej młodzieży
zostały ocenione na „słabą trójkę“. Polska zmieściła się w średniej
OECD, ale jako ostatni kraj. Choć polscy uczniowie potrafią sobie
poradzić z prostymi zadaniami i liczeniem, słabo wypadają w
praktycznym zastosowaniu zasad matematyki. Niestety, nic nie wskazuje na razie, że
będzie lepiej.
Mamy w Polsce jeden z najwyższych w Unii Europejskiej wskaźników
bezrobocia w grupie młodzieży po szkole i studiach. Można byłoby
zatem przypuszczać, że młodzi ludzie na studiach zdają już sobie sprawę z
czekających ich wyzwań na rynku pracy i przygotowują do
samodzielności zawodowej. Spójrzmy, jakie cele zawodowe są dla polskich
studentów najważniejsze.
Zmiany na świecie, w tym na rynku pracy, coraz
częściej skłaniają do zastanawiania się nad wartością zdobytego
wykształcenia. W ostatnich latach w Polsce znacząco zwiększyła się
liczba osób, które nie odczuwają satysfakcji z osiągniętego poziomu
wykształcenia - wynika z badań CBOS "Rola
wykształcenia i zmiany w jej społecznym spostrzeganiu w latach
1993-2009".
Dotychczas zastosowanie metody e-learningu w edukacji na poziomie
podstawowym i średnim koncentrowało się raczej wokół
fragmentów programu na niektórych przedmiotach. Ale to
może się zmienić, ponieważ na świecie mamy do czynienia z coraz
odważniejszymi projektami. Nad szerokim, trzyletnim pilotażem
pracują właśnie władze oświatowe Hong-Kongu.
Pytanie jest dobre, ale odpowiedzi wiele. Czy pierwsza jest ludzka
odpowiedzialność? Uczenie odpowiedzialności za słowa i czyny jest
kluczowym zadaniem wychowania. Z wielu powodów powinno być
najważniejszym celem naszych działań. Nie ma jednak odpowiedzialności
bez wyboru i decyzji. Czy szkoła uczy decydowania? Jak młodych uczyć
odpowiedzialności?
Reformatorzy edukacji na świecie zmagają się z tym samym
wyzwaniem: jak skutecznie mobilizować szkoły do zmiany, modernizacji, podnoszenia
jakości. Czy inwestować w system edukacji, czy tylko w najgorsze
szkoły, próbując wyrównywać poziom; czy skupić się na wsparciu
nauczycieli, czy inwestować w infrastrukturę; a może w uczniów?
Kołdra jest zawsze za krótka...