Coraz więcej wartościowych zasobów edukacyjnych powstaje poza formalnym procesem nauczania. Współczesny uczeń ma do dyspozycji ogromne możliwości samorozwoju, praktycznie w każdej dziedzinie, która może go zainteresować. Ale mieć możliwości, a z nich skorzystać, to dwie różne sprawy. Potrzeba nieraz dużo samodyscypliny, aby zrobić ten (wielki) krok ku nauce.
Można prognozować w najbliższych dwóch dekadach zmianę modelu szkolnego w
Polsce pod wpływem oddziaływania sił demograficzno-finansowych i
rozwoju technologicznego. Wcześniej prawdopodobnie nastąpi również
zmiana modelu nauczania. A to za sprawą rosnących zasobów edukacyjnych w
Internecie i ich wykorzystania do nauki online, czyli e-learningu.
Znajomość najważniejszych praw ekonomii na pewno nikomu jeszcze nie zaszkodziła. Uczniom szkół podstawowych też nie. Ekonomiczny Uniwersytet Dziecięcy działający w Katowicach, Warszawie, Białymstoku i Bełchatowie zakończył semestr zimowy zajęć. W sumie ponad 360 uczniów klas 5. i 6. podstawówki ukończyło z pozytywnym wynikiem cykl spotkań.
Nowe media coraz częściej trafiają w ręce starszych osób. Dla starszego pokolenia „internet to nie zabawa, tylko poważna sprawa.” Zespół badaczy akademickich zaprezentował wyniki przygotowanego z inicjatywy iPlusa badania „Mobilny internet 50+” na temat użytkowania internetu mobilnego przez osoby powyżej 50. roku życia.
O kształceniu na odległość dużo się mówi i pisze. Nie każdy zainteresowany jednak wie, jak taka nauka wygląda w praktyce. Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej koordynuje prace związane z rozwojem tej metody edukacji w Polsce i zachęca, aby w rozszerzaniu swojej wiedzy korzystać z dobrodziejstw techniki.
Odpowiedź na pytanie „Czy idziemy w dobrym kierunku?” w odniesieniu do edukacji wymaga określenia współrzędnych punktu, do którego zmierzamy. W praktyce trudno mówić o jednym punkcie, proponuję więc wprowadzenie pojęcia „zbioru punktów docelowych”. Dotarcie do dowolnego punktu tego zbioru można będzie już uznać za sukces.
Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową podczas ostatniego Kongresu Obywatelskiego zaprezentował publikację „Edukacja dla rozwoju“, bedącą owocem seminarium, które odbyło się w Warszawie w czerwcu 2010 r. Zebrano w niej głosy kilkunastu ekspertów, którzy podjęli próbę odpowiedzi na pytanie, czy zmiany w polskim systemie edukacyjnym idą w dobrym kierunku.