Co zrobić, aby uczniom chciało się więcej dyskutować na lekcjach? Jak zachęcić ich do wyrażania własnych opinii, komentowania, argumentowania? Jak pomóc im przełamać barierę mówienia w językach obcych na lekcjach? Jak dać każdemu uczniowi możliwość wypowiedzenia się na każdy temat, jeśli lekcja trwa 45 minut, a klasa liczy ponad 20 uczniów?(C) Jacek Chabraszewski - fotolia.com

Wśród wizji i scenariuszy przyszłości pojawiają się również takie, które mówią o końcu szkoły. Śmierć odległości - tak prof. Piotr Płoszajski określił sytuację stworzoną przez sieć. Internet i technologie sprawiły, że mamy dostęp do najlepszych szkół, uniwersytetów, nauczycieli i ekspertów. I nie ma znaczenia miejsce naszego zamieszkania. Zagrożeniem dla dzisiejszej szkoły jest ona sama. Tak samo jak zagrożeniem dla nauczyciela jest właśnie nauczyciel.photo: sxc.hu

Najtrudniejszym zadaniem nauczyciela jest ocenianie uczniów. Wymaga refleksyjnego podejścia, ogromnego wyczucia, czytelnych kryteriów. W klasach młodszych opisowemu ocenianiu podlegają osiągnięcia uczniów oraz zachowanie. Dokonuje się takich opisów zwykle na zebranie z rodzicami, na semestr, na koniec roku szkolnego jako opis na szkolnym świadectwie. Trzeba się do tego zadania dobrze przygotować, robić systematycznie notatki, a to zabiera oczywiście sporo czasu.(C) ClassDojo.com

Profesor Mitchel Resnick, który będzie w lipcu gościem konferencji Uczyć się będąc połączonym – 10. Światowej Konferencji Komputery w Edukacji, wymyślił program Scratch, aby zainteresować dzieci tworzeniem gier i animacji. Uważa bowiem, że jeśli zaczną się one bawić komputerami i programowaniem w młodości, będą w stanie w przyszłości twórczo wykorzystywać każdą technologię.Scratch

Dla poszukujących nowych pomysłów i narzędzi na naukę języka angielskiego strona internetowa American English, stworzona przez Departament Stanu USA, może okazać się bardzo ciekawą propozycją. Zawiera ona szeroki wybór zasobów online pomocnych w nauce angielskiego i przybliżających amerykańską kulturę.(Public Domain)

"Bez znajomości języków obcych człowiek czuje się gorzej niż bez paszportu” – napisał Antoni Czechow. Trudno nie przyznać racji rosyjskiemu pisarzowi, zwłaszcza, że obecnie do wielu krajów możemy wybrać się nawet bez paszportu. Jednak bez znajomości języka obcego funkcjonowanie we współczesnym świecie jest dość trudne.photo: istockphoto.com

Ocena bezwzględna, ocena względna, ocena końcowa, ocena procesowa, ocena średnia, średnia ważona, ocena kształtująca? Samoocena! Ona jest w moim przypadku także próbą zbudowania zaufania wobec samego siebie, swoich umiejętności i rozwoju. Z założenia zastępuje wszechobecne ściąganie podczas sprawdzianów, odpisywania zadań domowych, demonizacje oceniania – mylenia wykształcenia z rozdawaniem świadectw i dyplomów.(C) Edunews.pl - cykl felietonów Aleksandra Lubiny

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie