Nauczanie otwarte znów staje się coraz bardziej powszechne, po szczycie popularności nauczania na odległość (ODL) w latach 90. ubiegłego wieku. W związku ze zmianami społecznymi, technologicznymi i zmianami w życiu zawodowym, edukacja uległa globalizacji, a z nauczania otwartego korzysta obecnie więcej osób, niż kiedykolwiek wcześniej. Najważniejsze pytanie brzmi: jak wdrażać ten rodzaj nauczania, aby osiągać najlepsze wyniki?
O potrzebie ruchu wśród małych dzieci
Małe dzieci potrzebują dużo ruchu, także podczas zajęć szkolnych. Największym dydaktycznym barbarzyństwem jest prawdopodobnie wymaganie, aby „grzecznie” przesiedziały przez całe zajęcia w ławkach, najlepiej jeszcze nie krzycząc i nie mówiąc jedno przez drugiego. Czy można znaleźć jakieś metody pracy z dziećmi, które pozwoliłyby nauczycielowi jednocześnie dobrze poprowadzić zajęcia i wypełnić potrzeby ruchowe dzieci?
Mobilne urządzenia stymulują edukację
Jeszcze 20 lat temu telefon komórkowy był marzeniem. Dziś w kieszeniach i torbach nosimy nie tylko telefony czy smartfony, ale także tablety lub czytniki książek oraz przenośne komputery. Jesteśmy coraz bardziej ruchliwi i korzystamy z naszych urządzeń w różnych miejscach. Mamy zatem dostęp do materiałów edukacyjnych, podręczników i encyklopedii praktycznie wszędzie. Mądrze wykorzystane, te przenośne urządzenia zmieniają sposoby uczenia się i nauczania.
Lekcja odwrócona z perspektywy nauczyciela historii
Dlaczego zdecydowałem się odwrócić lekcje? Podczas moich lekcji wielokrotnie zaobserwowałem, że niektórym uczniom trudno jest utrzymać skoncentrowaną uwagę na przebiegu całych zajęć. W sumie trudno się temu dziwić – my, dorośli również nie zawsze mamy ochotę lub nie potrafimy skupić się na pracy akurat właśnie wtedy, kiedy ktoś od nas tego oczekuje (ach, te rady pedagogiczne...).
Znajdź mnie… czyli rozszerzona rzeczywistość
W edukacyjnym świecie ICT zmiany następują bardzo szybko, jednak staram się unikać słowa rewolucja. Zachęcam do unowocześniania, dopełnienia i uatrakcyjniania technologią już sprawdzonych metod pracy z uczniem. Stąd biorą się „moje” wynalazki jak Drama OnLine, MapSprint czy teraz Rozszerzona Linia Czasu.
E-zasoby edukacyjne dla ucznia i nauczyciela (1)
Treści edukacyjnych w języku polskim w internecie przybywa z każdym dniem – więc musimy chyba już przestać narzekać, że ich jest za mało, a zacząć lepiej wykorzystywać te, które są już dostępne. W poniższym zestawieniu wybraliśmy tylko te największe zasoby, które naszym zdaniem wyróżniają się już na tle innych. Można w nich już znaleźć wiele materiałów, w zasadzie na każdy przedmiot, ale co bardziej istotne, dają one też możliwość twórczej pracy z uczniami i realizacji projektów.
Niech MOOC będzie z Tobą
Jeśli pierwszy raz w życiu spotykacie się z terminem MOOC, to dzisiaj jest być może ważny dzień w Waszym życiu. Dzień otwarcia nowych możliwości i szans w rozwoju osobistym i zawodowym. A wszystko dzięki tym MOOCom.