Sidebar

15
N, Cze

Szkoły nie uczą innowacji

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ImageTworzące się społeczeństwo informacyjne potrzebuje wykwalifikowanych pracowników swobodnie korzystających z nowych technologii. Absolwenci uczelni technicznych są więc rozchwytywani na rynku pracy, choć dla osób wybierających się na studia fakt ten wydaje się być bez znaczenia. Obserwujemy nadal małe zainteresowanie studiami na kierunkach technicznych.

 

Niedawno podczas konferencji odbywającej się w Gliwicach, zrzeszeni w Forum Uczelni Technicznych studenci politechnik z całego kraju zastanawiali się, w jaki sposób można przekonać licealistów do wybierania studiów inżynierskich. Postanowili, że będą jeździć po szkołach i przekonywać licealistów, że warto wybierać kierunki techniczne, zaprojektują specjalny informator i nakręcą film promocyjny. Studenci uznali, że muszą promować politechniki w sposób przystępny i udowodnić licealistom, że studia techniczne mogą być ciekawe, modne i wciągające.

 

Co jest przyczyną mniejszego zainteresowania studiowaniem na kierunkach technicznych? Być może odpowiedź można znaleźć w wynikach badań przeprowadzonych w połowie grudnia 2007 r. w Stanach Zjednoczonych, gdzie, podobnie jak w Polsce, mniejsza popularność kierunków technicznych zaczyna być problemem dla gospodarki.

 

W dorocznym badaniu poświęconym pomysłowości i innowacji prowadzonym przez MIT, Massachussetts Institute of Technology - najważniejszą amerykańską uczelnię techniczną (Levelson-MIT Invention Index) - prawie 60% badanych uczniów szkół średnich stwierdziło, że szkoły po prostu nie przygotowują ich odpowiednio do kariery inżynierskiej lub związanej z nowymi technologiami. Szkoły nie uczą innowacji.

 

Z kolei 72% badanej młodzieży uważa, że wynalazki i innowacje mogą rozwiązać w nadchodzącej dekadzie wiele z problemów związanych ze środowiskiem naturalnym, jak na przykład globalne ocieplenie, skażenie wód, niedobór paliw kopalnych. Dwie trzecie respondentów uznało, że sami mogą mogliby odkryć w przyszłości rozwiązania tych problemów. Tu poglądy młodzieży różnią się zdecydowanie od opinii osób dorosłych, z których tylko 38% uznało, że mogłoby odnaleźć sposoby na poprawę stanu środowiska naturalnego.

 

79% młodzieży uznało, że istnieje potrzeba prowadzenia w szkołach średnich zajęć praktycznych prowadzonych metodą projektową, które będą pogłębiały wiedzę uczniów o nauce, technologiach, inżynierii i matematyce. Taki sam odsetek uczniów uznał, że potrzebne są większe nakłady finansowe na tego typu zajęcia.

 

Komentując wyniki Josh Schuler, kierownik projektu badawczego MIT zauważył, że zawiera ono cenne wskazówki dla osób odpowiedzialnych za system edukacji i kształcenie młodzieży szkolnej. „Dzisiejsza młodzież odziedziczy wielkie problemy społeczne i wyzwania związane ze środowiskiem naturalnym(…) winniśmy jej wskazać narzędzia, których będą potrzebować, aby sprostać tym wyzwaniom”.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...
Jak uratować matematykę? Ograniczmy matematykę!W dobie nowoczesnej edukacji czas na rewolucyjne pode...
Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie