Profesor Podcast

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
Sytuacja ta jest niezrozumiała. Jeśli uczelnie mają teoretycznie niewielkie środki finansowe (a przedstawiciele uczelni przyznają, że tworzenie i prowadzenie kursów wirtualnych jest z wielu względów droższe niż tradycyjnych zajęć), to jakaś koordynacja działań czy stworzenie wspólnej biblioteki materiałów mogłoby tutaj wprowadzić istotną zmianę jakościową. Tym bardziej że nawet uczelnie takie jak SGH, której serwis e-sgh można uznać za stosunkowo profesjonalny, zatrzymują się w myśleniu o e-edukacji na etapie publikacji slajdów z wykładów lub materiałów tekstowych, okraszonych tu i ówdzie linkami lub grafiką (i naprawdę trudno stwierdzić, dlaczego lepiej psuć wzrok przed ekranem niż przeczytać podręcznik półleżąc w fotelu).

 

Pozytywnym wyłomem w tym zazdrosnym strzeżeniu tajemnic świata akademickiego jest serwis wazniak.mimuw.edu, gdzie dzięki dobrej woli i otwartości kadry naukowej Politechniki Warszawskiej, Politechniki Poznańskiej, Uniwersytetu Jagiellońskiego i Uniwersytetu Warszawskiego, znalazły się materiały dydaktyczne do prowadzenia zajęć zdalnych w ramach studiów informatycznych I i II stopnia.

 

Tymczasem pod koniec roku kilka amerykańskich uczelni podpisało kontrakty z serwisem YouTube tworząc własne "kanały edukacyjne". MIT ogłosił zaś, że udało mu się opublikować materiały do wszystkich 1800 prowadzonych na tej uczelni kursów, a teraz będzie się zajmował głównie ich aktualizacją. Nauczanie w najlepszym możliwym wydaniu stało się własnością publiczną. Kiszenie wiedzy w wydaniu polskich uczelni straciło sens.

 

MIT OpenCourseWare 
Znajdujący się pod adresem ocw.mit.edu serwis jest ogromnym portalem edukacyjnym oferującym darmowy dostęp do ogromnej bazy materiałów z 1800 kursów prowadzonych w Massachusetts Institute of Technology, jednej z najbardziej prestiżowych uczelni technicznych na świecie. Publikowane są programy zajęć, notatki, streszczenia i pełne teksty wykładów, zadania i problemy uzupełniające zajęcia, listy lektur obowiązkowych i uzupełniających do poszczególnych materiałów, symulacje multimedialne, materiały audio i wideo. Materiały z każdego kursu dostępne są zarówno bezpośrednio na stronie ocw.mit.edu, jak i w postaci do ściągnięcia, najczęściej zamknięte w jednym pliku .zip. Twórcy projektu OpenCouseWare (OCW) twierdzą, że ich misją jest udostępnienie za darmo dosłownie wszystkich materiałów, z których korzystają studenci i wykładowcy MIT, aby mogli z nich korzystać również samoucy, studenci i wykładowcy innych uczelni. Materiały udostępniane są na licencji Creative Commons, stanowiącej m.in., że mogą być wykorzystywane do wszelkich zastosowań niekomercyjnych i udostępniane publicznie na analogicznej licencji, redystrybuowane, wykorzystywane we fragmentach i przetwarzane. Twórcy OCW mają również nadzieję, że ich praca przyczyni się do upowszechnienia koncepcji darmowego udostępniania uniwersyteckich materiałów edukacyjnych. W tej chwili w serwisie OCW publikowane są nie tylko kursy MIT, ale również ponad 2000 kursów 50 instytucji z całego świata udostępniających swoje materiały na analogicznych zasadach. 
 

(artykuł ukazał się w Computerworld i IDG.pl, 8.04.2008)

 

Image

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie