Piszesz o edukacji? Ta Nagroda może być dla Ciebie

fot. Fundacja EFC

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Trwa V edycja Nagrody im. prof. Romana Czerneckiego, organizowana przez Fundację EFC. Nagroda w wysokości 10 tysięcy złotych przyznawana jest autorom i autorkom publikacji dotyczących edukacji w trzech kategoriach – naukowej, publicystycznej i specjalistycznej. To forma docenienia prac, które trafnie odpowiadają na aktualne wyzwania, przed którymi stoi polski system edukacji, a tych przed nami coraz więcej. Prace do konkursu można zgłaszać do 30 czerwca.

Nagroda im. prof. Romana Czerneckiego to jedyna inicjatywa w Polsce, która łączy naukowców i naukowczynie, dziennikarzy i dziennikarki, praktyków i praktyczki, tworząc przestrzeń wymiany myśli wokół edukacji ponad dziedzinami i podziałami. To niezwykle istotne szczególnie teraz, gdy stoimy przed zmianami w szkołach, z których wagą dopiero zaczynamy się mierzyć. Reformy, pandemia i kryzys w Ukrainie, a w rezultacie napływ nowych uczniów i uczennic do polskich szkół – te procesy zmienią naszą edukację bezpowrotnie. Tym bardziej warto o niej rozmawiać w sposób odpowiedzialny i merytoryczny.

Jakie są cele konkursu? – Potrzebujemy światła, latarni, ludzi, fundacji, instytucji, które będą oświetlały nam miejsca, które są istotne oraz kierunki, którymi powinniśmy podążać – mówi Małgorzata Minchberg, animatorka kultury, specjalistka ds. edukacji artystycznej, laureatka konkursu. I dodaje: Nagroda sprawia, że ludzie, którzy zajmują się edukacją i o niej piszą, mogą być usłyszani. W opinii Joanny Cieśli, dziennikarki tygodnika „Polityka”, również zdobywczyni Nagrody: – to sposób na docenienie rzetelnej pracy, ale też kształtowanie mody na zajmowanie się szkołą.

Kim jest patron konkursu? Roman Czernecki był pedagogiem, który z pasją zmieniał polską edukację na lepsze przez kilkadziesiąt lat. Podczas II wojny światowej organizował tajne nauczanie. Po wojnie założył szkołę w Szczekocinach, z którą od lat współpracuje Fundacja EFC. Angażował się w doskonalenie metod nauczania. Był szefem kuratorium w Zielonej Górze, prorektorem Państwowej Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Gdańsku, wykładowcą historii filozofii na Politechnice Warszawskiej. Jak mówi Aleksandra Saczuk, prezeska Edukacyjnej Fundacji im. Romana Czerneckiego, organizującej konkurs: Roman Czernecki konsekwentnie pracował na to, żeby edukacja zyskała poważną rangę. Skutecznie zaszczepił takie myślenie w swojej rodzinie – to pokazuje historia naszej fundacji rodzinnej, która od ponad 12 lat zajmuje się edukacją. W misję dowartościowania edukacji wpisuje się również konkurs. A jeśli jeszcze dodamy, że Roman Czernecki potrafił elastycznie reagować na kryzysy i zmiany, działał w różnych systemach politycznych, w czasie wojny, to jego patronowanie konkursowi nabiera dziś dodatkowego znaczenia. Umiejętność elastycznego myślenia i przywództwa adaptacyjnego w edukacji liczy się dziś szczególnie.

Nagroda im. prof. Romana Czerneckiego to konkurs skierowany wyłącznie do autorów i autorek prac o edukacji. To docenienie tych, którzy o edukacji piszą z pasją, z uwagą na to, co aktualne i poruszające. Do tej pory Fundacja EFC nagrodziła już 19 prac spośród 758 zgłoszonych do konkursu, a do współpracy zaprosiła 30 recenzentów i recenzentek.

Jak zgłosić się do konkursu? Zgłoszenia dokonuje autor lub współautor publikacji. Termin nadsyłania prac mija 30 czerwca 2022 roku. Szczegółowe informacje o zasadach uczestnictwa w konkursie znajdują się na stronie Fundacji EFC: https://efc.edu.pl/programy/NagrodaCzerneckiego.

 

(Źródło: Fundacja EFC)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie