MOOC o aktywnym uczeniu (się) i przestrzeniach edukacyjnych

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zachwycamy się coraz częściej nowymi, nowoczesnymi budynkami szkolnymi, podziwiając nieszablonowe rozwiązania architektów i estetykę. Ale dopiero po jakimś czasie może pojawia się pytanie – czy sama przestrzeń edukacyjna rzeczywiście wpływa na jakość uczenia (się), czy może to tylko ładniejsze opakowanie, a nadal nic nie zmienia się w samym procesie nauki. Przestrzeń ma znaczenie (jest trzecim nauczycielem – jak twierdził Malaguzzi), ale w szkole przede wszystkim powinna służyć i stymulować aktywne uczenie się.

O przestrzeniach edukacyjnych pisaliśmy już wiele razy w Edunews.pl. Warto sięgnąć zarówno do dorobku projektu Eduspaces21 (www.eduspaces.eu), jak i najnowszej pozycji, „Przestrzeń w edukacji”, która ukazała się kilka miesięcy temu dzięki Fundacji Think! i partnerom projektu Novigado (zob. https://bit.ly/eduprzestrzen). Chociaż temat łączenia dydaktyki i przestrzeni może wydawać zbyt odległy od „realizacji podstawy programowej”, warto zainteresować się metodami i pomysłami na organizację uczenia, które w większym stopniu aktywizują uczniów.

Już za kilka dni, w ramach projektu NOVIGADO, warszawska Fundacja Think! wraz partnerami z Belgii, Francji, Portugalii i Turcji rozpoczyna kurs online (MOOC) poświęcony aktywnemu uczeniu się i innowacyjnemu nauczaniu w elastycznych przestrzeniach edukacyjnych.

Celem kursu jest wsparcie nauczycieli i dyrektorów szkół, liderów edukacji oraz osób zajmujących się edukacją oraz oświatą (np. w samorządach) we wprowadzaniu zmian w nauczaniu mających na celu odejście od procesu edukacji skoncentrowanym na nauczycielu i wzmacnianiu aktywnego uczenia się z wykorzystaniem technologii i różnych konfiguracji przestrzeni szkolnej. Moduły kursu są następujące:

1) Aktywne uczenie się w praktyce (start 17.01.2022)
2) Dynamiczne przestrzenie klasy (start 24.02.2022)
3) Uczenie się poza klasą (start 31.01.2022)
4) Tworzenie scenariuszy aktywnego uczenia (start 7.02.2022)

Kurs MOOC odbywa się w języku angielskim i jego moduły będą otwarte do 23.02.2022. Uczyć się można we własnym tempie, zwracając uwagę na terminy zaliczeń poszczególnych modułów. Po ukończeniu kursu dostępne będą certyfikaty.

Zapisy na stronach European Schoolnet pod adresem: https://bit.ly/ActiveLearningMooc

Można również dołączyć do grupy nauczycieli z całej Europy na FB: https://www.facebook.com/groups/activelearningmooc/

Zobacz filmik na temat MOOCa:

***

Niniejszy artykuł powstał w ramach projektu NOVIGADO.

Finansowany ze środków Erasmus+ projekt NOVIGADO koordynuje Fundacja Think! (lider konsorcjum), zaś partnerami są belgijska organizacja European Schoolnet (zrzeszająca wszystkie ministerstwa edukacji w UE), turecki YEGITEK (agencja tureckiego ministerstwa edukacji ds. technologii), francuska CANOPE (agencja francuskiego ministerstwa edukacji ds. Publikacji edukacyjnych) i dwie innowacyjne szkoły – francuska Lycee Pilote Innovant International oraz portugalska Agrupamento de Escolas Fernando Casimiro Pereira da Silva.

Na stronie https://fcl.eun.org/novigado-results można znaleźć liczne opracowania (także w języku polskim) poświęcone m.in. współczesnemu rozumieniu aktywnego uczenia się, organizacji przestrzeni edukacyjnych w szkole i wykorzystania ich w nauczaniu, opinie przedstawicieli środowisk naukowych i oświatowych dotyczących aktywnego uczenia się we współczesnej szkole, jak również przegląd światowej literatury w tym temacie. Znajdują się tam też linki do kursu MOOC oraz webinarów. Zapraszamy do śledzenia informacji o projekcie NOVIGADO i korzystania z opracowań i materiałów dla szkół i nauczycieli.

Więcej informacji: http://fcl.eun.org/novigado 

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
@ Ppp: Dzieje się tak dlatego że nie ma kompleksowego rozwiązania problemu języków obcych w szkołach...
Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie