Szkoła bliżej nauki

fot. Krzysztof Skłodowski - Centrum Nauki Kopernik

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Projekty badawcze, prowadzone przez uczniów we współpracy z naukowcami, wyposażenie pracowni i lekcje pełne eksperymentów. Rusza dwuletni projekt Szkoła Bliżej Nauki, realizowany przez Centrum Nauki Kopernik w partnerstwie z samorządami z Mazowsza. Bierze w nim udział 38 szkół z Warszawy i mazowieckich gmin, ponad 160 nauczycieli i prawie 2000 uczniów.

Uczniowie jak naukowcy

Integracja edukacji z nauką jest jedną z najważniejszych dróg unowocześniania edukacji. Stosowanie metody badawczej w nauczaniu i korzystanie z różnorodnych przestrzeni edukacyjnych uczy odwagi i przygotowuje do różnych nieprzewidywalnych sytuacji w życiu.

Naukowiec codziennie mierzy się z nieznanym, ale wie, jak sobie z tym radzić: pyta, stawia hipotezy, testuje, błądzi, wyciąga wnioski, poprawia. Uczeń, poznając świat z pasją i odwagą – jak naukowiec, który na co dzień bada rzeczywistość – ma szansę być twórczy i krytyczny. Samodzielnie szukać rozwiązań. Bez obaw stawiać czoła wyzwaniom, jakie czekają go w dorosłym życiu. Współczesna edukacja musi reagować na zmiany. Przyszłość należy do ludzi twórczych, odważnych i odpowiedzialnych. Dlatego głównym celem Szkoły Bliżej Nauki jest zbliżenie środowisk edukacyjnych i naukowych oraz stworzenie w szkołach biorących udział w projekcie warunków do nauczania z wykorzystaniem elementów metody badawczej. Projekt pomoże rozwijać kompetencje nauczycielom i uczniom (umiejętności informatyczne i matematyczno-przyrodnicze, kreatywność, praca zespołowa) oraz promować aktywność naukową. Aby osiągnąć pożądany efekt, należy odpowiednio przygotować edukatorów, uczniów oraz przestrzeń. Dlatego w projekcie zaplanowano warsztaty, zwiększające kompetencje nauczycieli, wyposażenie szkół w zestawy edukacyjne i specjalne zajęcia dla młodzieży.

Krok po kroku

Projekt Szkoła Bliżej Nauki został podzielony na etapy, które pozwolą dyrektorom, nauczycielom i uczniom wdrożyć się w pracę metodą naukową.

Już w zimowym semestrze 2017/2018 nauczyciele spotkają się na pierwszym warsztacie dotyczącym eksperymentów i interaktywnych eksponatów, po którym razem z uczniami zwiedzą Centrum Nauki Kopernik.

Kolejny warsztat nauczycielski odbędzie się na początku 2018 r. Jego uczestnicy dowiedzą się, jak tworzyć scenariusze zajęć z wykorzystaniem metody badawczej i przeprowadzą takie lekcje w swoich klasach. W tym czasie do szkolnych pracowni trafi także nowy sprzęt.

Rok szkolny 2018/2019 to kolejna wizyta klasowa w Centrum Nauki Kopernik, ze ścieżką zwiedzania tym razem aktywnie przygotowaną przez nauczycieli. We wrześniu 2018 r. rozpocznie się najważniejszy etap projektu - praca nad projektami z udziałem naukowców i udział w ich badaniach. Efekty wspólnych działań uczniów, nauczycieli i naukowców zostaną zaprezentowane w maju 2019 r.

Więcej informacji o projekcie: http://www.kopernik.org.pl/projekty-specjalne/projekty-europejskie/szkola-blizej-nauki/.

 

(Źródło: Centrum Nauki Kopernik)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie