Proste triki w uczeniu muzyki

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Polacy mają cudne dusze pełne muzyki, a nauczycielki i nauczyciele pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej najlepsze! Chciałabym zainspirować i przekonać do integrowania edukacji muzycznej z innymi aktywnościami edukacyjnymi. To dobry sposób na zmianę aktywności z pozycji siedzącej na ruchową i pozostanie w temacie dnia, a tej drugiej w edukacji muzycznej do wyboru, do koloru. Proste zabawy muzyczne, pląsy, schematy rytmiczne od zawsze są elementem naszych pauz śródlekcyjnych. Tworzenie muzyki również nie musi być skomplikowane. To ma sens!

W mojej pracy dydaktycznej związanej z edukacją muzyczną kieruję się emocjami. Muzykowanie ma wyzwalać radość, przynosić ulgę w nauce, rozładowywać napięcie emocjonalne. Skąd pomysł na proste triki w uczeniu muzyki? Zdaję sobie sprawę, że nie wszyscy nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej ukończyli szkoły muzyczne II stopnia czy wyższe. Sama takiej nie kończyłam, ale uważam, że muzykowanie nie musi być skomplikowane. W pierwszej klasie bardzo często sięgam do repertuaru proponowanego w przedszkolach. Bazą są tradycyjne proste melodie usłyszane w dzieciństwie, które następnie rozwijam, przekształcam.
Jestem absolwentką Akademii Pedagogicznej w Krakowie (dzisiaj Uniwersytet Pedagogiczny). Pracę magisterską pisałam pod kierunkiem dr Andrzeja Wilka, który jest współtwórcą autorskiej metody nauczania muzyki znaną pod nazwą Krakowska Koncepcja Programowo-Metodyczna Wychowania Muzycznego. Z tego powodu jest mi ona najbliższa i wiele z niej czerpię. Jednocześnie lubię też wykorzystywać elementy innych metod (Orffa, Labana, Codaya, Bati Strauss, Shinichi Suzuki, pedagogikę zabawy, ruch rozwijający Weroniki Shereborne i inne). Zabawy, którym towarzyszy ruch i muzyka często wprowadzam jako urozmaicenie zajęć edukacji polonistycznej, przyrodniczej, społecznej. Kodowanie ruchu, rytmy pojawiają się jako przerywnik w edukacji matematycznej.

Podstawy tańca towarzyskiego, tańce ludowe i improwizacje ruchowe często wprowadzam podczas zajęć wychowania fizycznego, a proste instrumenty muzyczne (grzechotki, kołatki, dzwoneczki) tworzymy podczas edukacji technicznej. Za to właśnie kocham edukację zintegrowaną, że mam taką możliwość. Integruję treści łączę, wykorzystuję możliwości. Dzięki temu raz w tygodniu mogę poświęcić więcej czasu wyłącznie na tworzenie i odtwarzanie muzyki z wykorzystaniem instrumentów. W mojej klasie tworzymy muzykę przy pomocy narzędzi multimedialnych. Podczas nauczania zdalnego odkryłam duże możliwości narzędzia Genial.ly. Jego zaletą jest prosta obsługa i dostępność. Uczeń otworzy zadanie stworzone w prezentacji Genial.ly niemal na każdym urządzeniu (smartfonie, tablecie, laptopie). Potrzebny jest jedynie dostęp do Internetu. Dla moich pierwszoklasistów stworzyłam syntezator online. Na moją prośbę nauczyciel muzyki w naszej szkole nagrał cztery świąteczne podkłady muzyczne. Ja nagrałam filmiki pokazowe gry na syntezatorze z wykorzystaniem tych melodii. Moi uczniowie mogli nauczyć się grać na urządzeniu, a następnie grali na dzwonkach. Bardzo podobała im się taka aktywność. Stworzony syntezator wykorzystuję również podczas zajęć stacjonarnych. Nie mam w klasie pianina, zatem taka pomoc dydaktyczna bardzo ułatwia mi pracę.

W Genia.ly stworzyłam również dwie tablice interaktywne. Jedna do tworzenia rytmów, a druga do tworzenia melodii. Uczniowie mogli pracować indywidualnie, w parach, grupach. Takie proste zadanie, jak tworzenie rytmu w metrum dwudzielnym, a następnie odtwarzanie go przy pomocy efektów akustycznych (klaskania, tupania) albo instrumentów perkusyjnych sprawiało im wiele radości. Każda z tablic to pomoc dla pierwszej klasy. Niebawem stworzę podobne dla klasy drugiej i trzeciej. Wszystkie moje pomoce dydaktyczne są lub wkrótce będą dostępne na moim blogu edukacyjnym.

Zapraszam do obejrzenia mojego wystąpienia na INSPIR@CJACH WCZESNOSZKOLNYCH 2022 w Warszawie:

I jeszcze skecznotka w wykonaniu Mateusza Łyska:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 14-15 maja 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Learnetic SAFundacja Szkoła z Klasą (Program Asy Internetu), Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog (Amazon Kindloteka i Minecraft Education) oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Edyta Jurys jest nauczycielką wczesnoszkolną w Szkole Podstawowej nr 9 im. M. Kopernika w Koszalinie, terapeutka mowy i dysleksji. Do pracy dydaktycznej wprowadza metodę projektów edukacyjnych. Opracowała i z powodzeniem realizuje innowację pedagogiczną pt. „Nauczanie podstaw ortografii w edukacji wczesnoszkolnej w oparciu o metodę glottodydaktyki”. Prowadzi blog https://mojatikowaklasa.blogspot.com/. Należy do społeczności Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie