Edukacja medialna - gry jako narzędzie ekspresji młodzieży

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

media i edukacjaW epoce łowieckiej dzieci bawiły się łukiem i strzałą, w epoce informatyzacji dzieci bawią się komputerami i grami. To naturalna prawidłowość i nie możemy uznawać jej za nienormalną, próbując znaleźć cudowny lek, który oderwie młodych ludzi od wirtualnych rzeczywistości. Trzeba po prostu przyjąć, że oni grając, też się wiele uczą, chociaż dla wielu dorosłych nauka ta jest niepojęta.

Prezentujemy nagranie wystąpienia Mirosława Filiciaka (SWPS) sprzed kilku miesięcy, zarejestrowane przez Edunews.pl podczas Targów Gier i Zabezpieczeń oraz Multimediów w Edukacji Level_01 (Kraków, 19.04.2008).

W kolejnych trzech odsłonach dowiemy się, w jaki sposób media i gry zmieniły sposób funkcjonowania młodzieży, ale również jakie ma to konsekwencje dla społeczeństwa i rynku pracy. Prowadzący część warsztatową podczas targów apelowali, aby mówiąc o grach komputerowych i wideo, nie skupiać się tylko na wątkach przemocy i szkodliwości dla zdrowia z racji spędzania wielu godzin przed komputerem. Zaletą tej formy edukacji medialnej jest to, że gry mają olbrzymi wkład w przygotowanie młodych ludzi do życia w społeczeństwie informacyjnym:

poprawiają koncentrację,
uczą języków obcych (zwłaszcza angielskiego),
wpływają pozytywnie na sposób myślenia i organizacji własnego życia,
a także rozwijają (bo jest wiele gier edukacyjnych, a ponadto w każdej grze, np. strategicznej, RPG czy przygodowej gracz zdobywa wiele cennych umiejętności, np. wyszukiwania informacji, analizowania danych, zarządzania zespołem, itp.).

Warto o tym zawsze pamiętać, zanim napisze się kolejny artykuł o „szkodliwości gier i ich złym wpływie na współczesną młodzież”

część druga:

część trzecia:

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Dylemat związany z ocenianiem dobrze byłoby również przeanalizować pod kątem różnych przedmiotów szk...
Pełna zgoda - nie chodzi o nie wiadomo jaka indywidualizacje, lecz o zauważenie CZŁOWIEKA przynajmni...
Barbara Nowacka powinna być zdymisjonowana, ponieważ jedynie czym zajmuje się, to podwyżkami nauczyc...
Jan napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
@ Ppp: Dzieje się tak dlatego że nie ma kompleksowego rozwiązania problemu języków obcych w szkołach...
Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie