Jak wykorzystać Internet, aby lepiej wychowywać?

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Spowszedniała nam komunikacja internetowa i wydaje się ona tak oczywista, że nie ma o czym mówić. A jednak jest wiele do omówienia w tym temacie i jest on szczególnie ważnych dla zagadnień wychowawczych w szkole. I jak się okazuje, to wcale nie tylko młodzi ludzie mają problem z odpowiednimi zachowaniami w sieci, ale coraz częściej także dorośli. W tym i nauczyciele.

Ważne jest uświadomienie sobie jednego – wchodząc do sieci bierzemy udział w wielowymiarowej i wielokanałowej komunikacji, jednocześnie nawet w kilku różnych spotkaniach, z których każde rządzi się swoimi prawami. Nie ma „jednej” komunikacji zapośredniczonej (czy jednego modelu przez Internet). Ta komunikacja w każdym przypadku jest jednak inna, mieści bardzo wiele rzeczy: komunikację jeden do jednego (najbardziej prywatna); jeden do wielu (zbliżona do komunikacji masowej), np. poprzez bloga; może być też komunikacja wielu do wielu (np. na forum). Z tych różnych form komunikacji korzystamy jednocześnie i można powiedzieć, że mamy do wyboru dowolne formy porozumiewania się. Bogactwo komunikacji. Niektórzy mówią jednak, że przez Internet to nie jest taka komunikacja „bogata” jak twarzą w twarz. No ale zobaczmy, jak to się zmienia dzięki technologiom – na przykład skorzystamy ze Skype i mamy już bardzo podobną komunikację do tej twarzą w twarz.

Podczas INSPIR@CJI 2016 prof. Jacek Pyżalski z Uniwersytetu Adama Mickiewicza i Superbelfrów RP, opowiadał o tym, jak ta komunikacja przez Internet jest dziś rozumiana przez młodych i starszych użytkowników sieci, jak jest i jak może być wykorzystywana, a także o tym, jak i jakie popełniamy błędy w tej komunikacji, które skutkują potem przykrymi konsekwencjami. Warto posłuchać dla poszerzenia swojego punktu widzenia na Internet jako narzędzie komunikacji.

***

Organizatorami konferencji INSPIR@CJE 2016 są firma Think Global, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.

Partnerem merytorycznym jest społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP.

Partnerami konferencji są: Fundacja Orange, Squla, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem globalnym konferencji jest Kulczyk Foundation.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski, kwartalnik Wokół Szkoły oraz pismo Pieniądze są Dla Szkoły.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie