Sidebar

26
Cz, Cze

Człowiek 2.0 w polskiej szkole

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W ostatni sobotni wieczór Starego Roku tematyka technologii w edukacji pojawiła się na antenie radia TOK FM. Jan Stradowski, szef działu nauki Magazynu Focus zaprasza do studia TOK FM specjalistów od nauki, technologii i nowych trendów, by dyskutować z nimi o tym, jak wygląda dziś nowa wersja Homo sapiens i dokąd zmierzają zmiany cywilizacyjne. Zachęcamy do posłuchania blisko godzinnej rozmowy na temat technologii w polskiej szkole.fot. Fotolia.com

Uczestnikami ostatniej w tym roku audycji Człowiek 2.0 byli Superbelfrzy: Ewa Kędracka z Ośrodka Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerowych w Warszawie, Anna Grzegory ze Szkoły Podstawowej nr 182 w Łodzi oraz ja, reprezentujący redakcję Edunews.pl, zaś towarzyszyła nam Iga Bugała, uczennica Szkoły Podstawowej nr 71 w Łodzi. Tematyka rozmowy od razu zeszła nie tyle na sprawy sprzętu, ile jakości nauczania, kompetencji nauczycieli, ich uczenia się, motywacji, dokształcania i doskonalenia zawodowego. W sumie rozmawialiśmy o wielu aspektach polskiej e-edukacji, na co łaskawie pozwalał nam redaktor prowadzący audycję.

Przede wszystkim chcieliśmy podkreślić, że z technologiami w polskiej szkole nie jest tak różowo, jak to zaprezentowano w ostatnich badaniach np. zrealizowanych przez zespół badaczy z Uniwersytetu Warszawskiego (zob. Kompetencje cyfrowe uczniów i nauczycieli). Może ilościowo nie wygląda to źle: w każdej szkole „na papierze” jest tyle sprzętu, że niby powinno starczyć dla organizacji zajęć z wykorzystaniem TIK. Ale patrząc od strony jakości sprzętu i infrastruktury dostępnej dla nauczycieli przedmiotowców i dla uczniów (czego nie badano do tej pory w ogóle) – często nie da się sensownie prowadzić zajęć z wykorzystaniem technologii edukacyjnych. Najczęstszymi przeszkodami są: wiek dostępnego w szkole sprzętu, dostępność większości sprzętu tylko w pracowniach komputerowych (z uprzywilejowaniem nauczycieli informatyki), słaba sieć wi-fi nie pozwalająca na organizację zajęć z użyciem wielu urządzeń, niekompatybilność oprogramowania, itp. Innym problemem są kompetencje cyfrowe nauczycieli – prawdopodobnie mocne tylko gdy zapytamy o posługiwanie się podstawowymi narzędziami: edytorem tekstu, arkuszem kalkulacyjnym czy programem do tworzenia prezentacji.

I o takich różnych aspektach „technologii w szkole” rozmawialiśmy w TOK FM. Zachęcamy do posłuchania audycji z dnia 28.12.2013: http://audycje.tokfm.pl/audycja/24.

Wszystkiego dobrego w Nowym 2014 Roku!

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Komentarze (0)
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Dylemat związany z ocenianiem dobrze byłoby również przeanalizować pod kątem różnych przedmiotów szk...
Pełna zgoda - nie chodzi o nie wiadomo jaka indywidualizacje, lecz o zauważenie CZŁOWIEKA przynajmni...
Barbara Nowacka powinna być zdymisjonowana, ponieważ jedynie czym zajmuje się, to podwyżkami nauczyc...
Jan napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
@ Ppp: Dzieje się tak dlatego że nie ma kompleksowego rozwiązania problemu języków obcych w szkołach...
Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie