Sidebar

16
Pn, Cze

Dlaczego szkoła uczniom szkodzi?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Tuż przed Kongresem Obywatelskim gościem radia TOK FM była dr Marzena Żylińska z Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych w Toruniu, ekspertka od procesów uczenia się i neuropedagogiki. Mówiła o szkole - o tym, że szkoła utrudnia proces uczenia się. Warto posłuchać ciekawej rozmowy, którą przeprowadził Jakub Janiszewski.

Od dekady możemy zaglądać swobodniej w uczące się mózgi i zobaczyć, co się w nich dzieje. Te badania pokazują, że stworzyliśmy system szkolny, który jest kontraproduktywny, przeszkadza się uczyć. Widać to dobrze zwłaszcza po maluchach, które idą do szkoły: „siadaj Jasiu, nie pytaj, tu nikogo nie intersuje, co cię interesuje (...), my tu teraz będziemy realizować program...“

W swoim blogu po audycji w radio (patrz: Czy nauka może być przyjemna?) dr Żylińska napisała: „za każdym razem, gdy uświadamiam sobie, jak wielu uczniów nudzi się w szkole (patrz: raport „Szkoła bez przemocy”), ogarnia mnie żal. Tych strat nigdy już nie uda się nadrobić!!! Z badań nad mózgiem wynika bowiem niezbicie, że neurony umierają (i to dosłownie!) z nudów. Gdy dzieci w wieku sześciu lat idą do szkoły, w ich płacie czołowym występuje największa ilość połączeń neuronalnych. Wszystko jest ze wszystkim połączone. Ta gęsta sieć połączeń jest największym darem natury! Jednak stabilizują się, czyli zostają utrzymane, jedynie te połączenia, które są używane. Mózg kieruje się bowiem zasadą: używaj albo wyrzuć. O tym, ile z tych połączeń mózg zachowa, zależy od różnorodności podejmowanych przez dzieci aktywności. Im bardziej są aktywne, im więcej modalności bierze udział w procesie poznawania świata, tym lepiej. Każdy zmysł ma w mózgu swoją reprezentację. Dzieci uczą się dzięki temu, co widzą, słyszą i co robią. Szczególne znaczenie przypada tu dłoniom. Jak pokazuje filogeneza, rozwój gatunku Homo Sapiens przyspieszył, gdy nasi przodkowie zaczęli używać narzędzi. Ta aktywność wpływała stymulująco na rozwój ludzkiego mózgu i tak dzieje się również dziś. Ręce mają bowiem ogromną reprezentację neuronalną. Dlaczego więc, mimo wiedzy na temat procesów uczenia się, sadza się sześciolatki w ławkach i każe im słuchać? W ten sposób wyłącza się naturalne mechanizmy, w które wyposażyła je natura.“

Może jednak trzeba zrezygnować z obowiązku szkolnego, skoro funduje się dzieciom tylko szkolną „kaszankę“ zamiast uczenia się? Dość przygnębiające wydają mi się rozmowy z ekspertami, którzy udowadniają, jak mało sensu jest w edukacji firmowanej przez urzędników z MEN i podległych mu instytucji.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Komentarze (18)
This comment was minimized by the moderator on the site
Zadziwia mnie jedna rzecz - mimo posiadania wielu osób interesujących się edukacją, począwszy od studentów, przez rodziców, a skończywszy na ekspertach - nie potrafimy zmienić systemu. Wiadomo, że istnieją wątpliwości w tym czego nauczać, kiedy,...
Zadziwia mnie jedna rzecz - mimo posiadania wielu osób interesujących się edukacją, począwszy od studentów, przez rodziców, a skończywszy na ekspertach - nie potrafimy zmienić systemu. Wiadomo, że istnieją wątpliwości w tym czego nauczać, kiedy, itd., ale w końcu posiadamy już wiedzę [B]jak[/B] uczyć. Nie mam pojęcia gdzie leży to źródło problemu.
More
Michal
This comment was minimized by the moderator on the site
Mnie zaś dziwi, że tak skromnie komentowany jest ten artykuł. Moim zdaniem zasługuje na burzę opinii.
Mnie skłonił usłyszany wywiad do wielostronnych przemyśleń. Właściwie myślę o tym drugi dzień.

Potrzebna jest rewolucja. Jak jednak...
Mnie zaś dziwi, że tak skromnie komentowany jest ten artykuł. Moim zdaniem zasługuje na burzę opinii.
Mnie skłonił usłyszany wywiad do wielostronnych przemyśleń. Właściwie myślę o tym drugi dzień.

Potrzebna jest rewolucja. Jak jednak przeprowadzić ja bez zniszczeń?

Jedną rzecz możemy zrobić natychmiast i bez żadnych kosztów - dyskutować w naszym nauczycielskim gronie. Wszystko przecież zaczyna się od świadomości!!

Jestem teraz silniejsza o usłyszane argumenty. Dla wielu z nas są one oczywiste, jednak brak nam odwagi aby wyjść poza powszechne ramy. Przesyłajmy zatem artykuł swoim kolegom.
More
wieslawa
This comment was minimized by the moderator on the site
Och, tutaj wszystko jest tak słabo komentowane - właściwie w ogóle nic się nie komentuje :)
Polecam blog Pani dr Żylińskiej. Można tam przeczytać bardzo wiele ciekawych komentarzy.
http://osswiata.nq.pl/zylinska/

Jeszcze jedna sprawa dodaje otuchy,...
Och, tutaj wszystko jest tak słabo komentowane - właściwie w ogóle nic się nie komentuje :)
Polecam blog Pani dr Żylińskiej. Można tam przeczytać bardzo wiele ciekawych komentarzy.
http://osswiata.nq.pl/zylinska/

Jeszcze jedna sprawa dodaje otuchy, że coś się zmieni - ktoś założył fanpage na facebooku:
http://www.facebook.com/przewrotedukanski
More
Michał
This comment was minimized by the moderator on the site
Po wysłuchaniu diagnozy zaprezentowanej przez Panią Żylińską w TOK FM zdecydowanie warto przeczytać artykuł Pani Anny Świątek w Polityce (dostępny: [LINK=http://goo.gl/OofZS]http://goo.gl/OofZS[/LINK] ).
Bardzo szczegółowo, metodycznie i trafnie...
Po wysłuchaniu diagnozy zaprezentowanej przez Panią Żylińską w TOK FM zdecydowanie warto przeczytać artykuł Pani Anny Świątek w Polityce (dostępny: [LINK=http://goo.gl/OofZS]http://goo.gl/OofZS[/LINK] ).
Bardzo szczegółowo, metodycznie i trafnie opisała tam masowo występujące objawy powszechnej kontestacji oferty szkoły. A jakie wnioski wyciąga i kogo winą obarcza - także warto przeczytać.
More
LWH
This comment was minimized by the moderator on the site
Nie miałabym ochoty być uczennicą autorki polecanego wyżej artykułu. W przeciwieństwie do dr. Marzeny Żylińskiej pani Anna Świątek skupia się na krytyce młodzieży i odnoszę wrażenie, że tęskni za tym co było. Potrzebna jest rozwaga nad tym czego...
Nie miałabym ochoty być uczennicą autorki polecanego wyżej artykułu. W przeciwieństwie do dr. Marzeny Żylińskiej pani Anna Świątek skupia się na krytyce młodzieży i odnoszę wrażenie, że tęskni za tym co było. Potrzebna jest rozwaga nad tym czego oczekuje od młodych starsze pokolenie oraz oczekiwań młodzieży, którym przyjdzie żyć w niespotykanym w historii tempie zmian otaczającej rzeczywistości.
More
wieslawa
This comment was minimized by the moderator on the site
Wszyscy chcą zmian. Przede wszystkim w szkołach. Ale by to zrobić musimy zjednoczyć siły, musi nas być dużo by cokolwiek ruszyć!!!

Dziś takie rzeczy dzieją się na portalach społecznych. Tam najszybciej można się spotkać i wyrazić swoją opinię. !!!

h...
Wszyscy chcą zmian. Przede wszystkim w szkołach. Ale by to zrobić musimy zjednoczyć siły, musi nas być dużo by cokolwiek ruszyć!!!

Dziś takie rzeczy dzieją się na portalach społecznych. Tam najszybciej można się spotkać i wyrazić swoją opinię. !!!

http://www.facebook.com/przewrotedukanski
More
Dawid Grabowski
This comment was minimized by the moderator on the site
W przyszłym roku akademickim całe szkolnictwo wyższe w Holandii przejdzie na język angielski jako język wykładowy, czyli 100% zajęć i wykładów będzie odbywało się w języku angielskim w tym kraju. W kulturze metodyki języka angielskiego nikt...
W przyszłym roku akademickim całe szkolnictwo wyższe w Holandii przejdzie na język angielski jako język wykładowy, czyli 100% zajęć i wykładów będzie odbywało się w języku angielskim w tym kraju. W kulturze metodyki języka angielskiego nikt nikogo do niczego nie zmusza, w nauce angielskiego wszystko jest "ustawione" niejako na tę właśnie motywację wewnętrzną, o której mówi w wywiadzie pani doktor Marzena Żylińska. Cóż z tego jeśli w polskiej szkole dominują przedmioty (zwłaszcza te tradycyjne), które są nauczane rzeźniczą metodą przez nauczycieli rzeźników, którzy zaraz na samym początku roku szkolnego przystawiają swoim uczniom nóż do gardła za pomocą jedynki lub dwóch i w tym momencie ja mogę się pożegnać z wszelkiego rodzaju procesem edukacyjnym na lekcjach, gdyż moi uczniowie w swoim czasie wolnym walczą tylko i wyłącznie z przedmiotami nauczycieli-rzeźników, a na naukę angielskiego nie mają już czasu bo muszą bezsensownie wkuwać przeróżne brednie z "tradycyjnych" przedmiotów. Pani doktor chce zapewne zmotywawać nas do reformy systemu snując wizję że Polska mogłaby być tu liderem, ale ja obawiam się że jesteśmy czerwoną latarnią na edukacyjnej mapie Europy. Tak jak w Polsce już dawno się nie prowadzi lekcji na zachodzie.
More
Jan
This comment was minimized by the moderator on the site
Ja również od dłuższego czasu zastanawiam się (pomimo, że nie jestem nauczycielem) w czym tkwi problem! Moje przemyślenia są (tak myślę) smutne: czy obecny nauczyciel jest pedagogiem z powołania? - moi "nauczyciele dinozaury" byli takowymi,...
Ja również od dłuższego czasu zastanawiam się (pomimo, że nie jestem nauczycielem) w czym tkwi problem! Moje przemyślenia są (tak myślę) smutne: czy obecny nauczyciel jest pedagogiem z powołania? - moi "nauczyciele dinozaury" byli takowymi, wpoili mi miłość do wiedzy, do poszukiwania;
czy tylko wszystko zależy od systemu, chyba nie tylko?
Nasuwa mi się również takie pytanie: co jest sztuką uczyć zdolnych, czy też nauczyć tych mniej uzdolnionych? Kochane grono pedagogiczne jest bardzo często (nie chcę generalizować) zbyt mocno zadufane w sobie, nawet nie wychodzi samo poza ramy. Słyszę bardzo często jak dużo pracują, mało zarabiają. Przecież to jest grupa zawodowa, która najczęściej ma podwyżki wynagrodzeń!
Reforma obecnie wiąże się jedynie z nowymi podręcznikami, a co do reszty ??? hm.
Gorąco pozdrawiam.
PS. Proszę mi wybaczyć moją szczerość, ale płynie z moich przykrych doświadczeń bycia matką ucznia!
More
Renata
This comment was minimized by the moderator on the site
Skąd ja to znam... W moich szkołach też byli tacy nauczyciele - mało, ale jednak.
Chyba też wiem skąd tacy się biorą. Sam pamiętam z liceum takie o to rozmowy:
- Na co idziesz?
- Na X (matematyka, polski, historia, ect.).
- Aha, ale to co chcesz po...
Skąd ja to znam... W moich szkołach też byli tacy nauczyciele - mało, ale jednak.
Chyba też wiem skąd tacy się biorą. Sam pamiętam z liceum takie o to rozmowy:
- Na co idziesz?
- Na X (matematyka, polski, historia, ect.).
- Aha, ale to co chcesz po tym robić? Po (np. historii) nie ma pracy!
- Ale zawsze mogę zrobić kurs pedagogiczny i być nauczycielem.
- E...Ale Ty nie lubisz dzieci. No chyba, żebyś w Liceum uczył.
- No mógłbym... ale chyba bym tych uczniów powybijał.

Cześć i chwała takim nauczycielom :)
More
Ja
This comment was minimized by the moderator on the site
W rodzicach.
Paulina
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Pokaż więcej
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
😀 🧑🏻 ❤️ 🍀 🍌 💡 ✈️
No Emojis found
😀😃😄😁😆😅🤣😂🙂🙃😉😊😇🥰😍🤩😘😗😚😙😋😛😜🤪😝🤑🤗🤭🤫🤔🤐🤨😐😑😶😏😒🙄😬🤥😌😔😪🤤😴😷🤒🤕🤢🤮🤧🥵🥶🥴😵🤯🤠🥳😎🤓🧐😕😟🙁☹️😮😯😲😳🥺😦😧😨😰😥😢😭😱😖😣😞😓😩😫🥱😤😡😠🤬😈👿💀☠️💩🤡👹👺👻👽👾🤖😺😸😹😻😼😽🙀😿😾🙈🙉🙊
👋🤚🖐️🖖👌🤏✌️🤞🤟🤘🤙👈👉👆🖕👇☝️👍👎👊🤛🤜👏🙌👐🤲🤝🙏✍️💅🤳💪🦾🦿🦵🦶👂🦻👃🧠🦷🦴👀👁️👅👄👶🧒👦👧🧑👱👨🧔👨‍🦰👨‍🦱👨‍🦳👨‍🦲👩👩‍🦰🧑‍🦰👩‍🦱🧑‍🦱👩‍🦳🧑‍🦳👩‍🦲🧑‍🦲👱‍♀️👱‍♂️🧓👴👵🙍🙍‍♂️🙍‍♀️🙎🙎‍♂️🙎‍♀️🙅🙅‍♂️🙅‍♀️🙆🙆‍♂️🙆‍♀️💁💁‍♂️💁‍♀️🙋🙋‍♂️🙋‍♀️🧏🧏‍♂️🧏‍♀️🙇🙇‍♂️🙇‍♀️🤦🤦‍♂️🤦‍♀️🤷🤷‍♂️🤷‍♀️🧑‍⚕️👨‍⚕️👩‍⚕️🧑‍🎓👨‍🎓👩‍🎓🧑‍🏫👨‍🏫👩‍🏫🧑‍⚖️👨‍⚖️👩‍⚖️🧑‍🌾👨‍🌾👩‍🌾🧑‍🍳👨‍🍳👩‍🍳🧑‍🔧👨‍🔧👩‍🔧🧑‍🏭👨‍🏭👩‍🏭🧑‍💼👨‍💼👩‍💼🧑‍🔬👨‍🔬👩‍🔬🧑‍💻👨‍💻👩‍💻🧑‍🎤👨‍🎤👩‍🎤🧑‍🎨👨‍🎨👩‍🎨🧑‍✈️👨‍✈️👩‍✈️🧑‍🚀👨‍🚀👩‍🚀🧑‍🚒👨‍🚒👩‍🚒👮👮‍♂️👮‍♀️🕵️🕵️‍♂️🕵️‍♀️💂💂‍♂️💂‍♀️👷👷‍♂️👷‍♀️🤴👸👳👳‍♂️👳‍♀️👲🧕🤵🤵‍♂️🤵‍♀️👰👰‍♂️👰‍♀️🤰🤱👩‍🍼👨‍🍼🧑‍🍼👼🎅🤶🧑‍🎄🦸🦸‍♂️🦸‍♀️🦹🦹‍♂️🦹‍♀️🧙🧙‍♂️🧙‍♀️🧚🧚‍♂️🧚‍♀️🧛🧛‍♂️🧛‍♀️🧜🧜‍♂️🧜‍♀️🧝🧝‍♂️🧝‍♀️🧞🧞‍♂️🧞‍♀️🧟🧟‍♂️🧟‍♀️💆💆‍♂️💆‍♀️💇💇‍♂️💇‍♀️🚶🚶‍♂️🚶‍♀️🧍🧍‍♂️🧍‍♀️🧎🧎‍♂️🧎‍♀️🧑‍🦯👨‍🦯👩‍🦯🧑‍🦼👨‍🦼👩‍🦼🧑‍🦽👨‍🦽👩‍🦽🏃🏃‍♂️🏃‍♀️💃🕺🕴️👯👯‍♂️👯‍♀️🧖🧖‍♂️🧖‍♀️🧗🧗‍♂️🧗‍♀️🤺🏇⛷️🏂🏌️🏌️‍♂️🏌️‍♀️🏄🏄‍♂️🏄‍♀️🚣🚣‍♂️🚣‍♀️🏊🏊‍♂️🏊‍♀️⛹️⛹️‍♂️⛹️‍♀️🏋️🏋️‍♂️🏋️‍♀️🚴🚴‍♂️🚴‍♀️🚵🚵‍♂️🚵‍♀️🤸🤸‍♂️🤸‍♀️🤼🤼‍♂️🤼‍♀️🤽🤽‍♂️🤽‍♀️🤾🤾‍♂️🤾‍♀️🤹🤹‍♂️🤹‍♀️🧘🧘‍♂️🧘‍♀️🛀🛌🧑‍🤝‍🧑👭👫👬💏👩‍❤️‍💋‍👨👨‍❤️‍💋‍👨👩‍❤️‍💋‍👩💑👩‍❤️‍👨👨‍❤️‍👨👩‍❤️‍👩👪👨‍👩‍👦👨‍👩‍👧👨‍👩‍👧‍👦👨‍👩‍👦‍👦👨‍👩‍👧‍👧👨‍👨‍👦👨‍👨‍👧👨‍👨‍👧‍👦👨‍👨‍👦‍👦👨‍👨‍👧‍👧👩‍👩‍👦👩‍👩‍👧👩‍👩‍👧‍👦👩‍👩‍👦‍👦👩‍👩‍👧‍👧👨‍👦👨‍👦‍👦👨‍👧👨‍👧‍👦👨‍👧‍👧👩‍👦👩‍👦‍👦👩‍👧👩‍👧‍👦👩‍👧‍👧🗣️👤👥👣
💘💝💖💗💓💞💕💟❣️💔❤️🧡💛💚💙💜🤎🖤🤍💋💌💯💢💥💫💦💨🕳️💣💬👁️‍🗨️🗨️🗯️💭💤🏧🚮🚰🚹🚺🚻🚼🚾🛂🛃🛄🛅⚠️🚸🚫🚳🚭🚯🚱🚷📵🔞☢️☣️⬆️↗️➡️↘️⬇️↙️⬅️↖️↕️↔️↩️↪️⤴️⤵️🔃🔄🔙🔚🔛🔜🔝🛐⚛️🕉️✡️☸️☯️✝️☦️☪️☮️🕎🔯🔀🔁🔂▶️⏭️⏯️◀️⏮️🔼🔽⏸️⏹️⏺️⏏️🎦🔅🔆📶📳📴♀️♂️⚧️✖️♾️‼️⁉️〰️💱💲⚕️♻️⚜️🔱📛🔰☑️✔️〽️✳️✴️❇️©️®️™️#️⃣*️⃣0️⃣1️⃣2️⃣3️⃣4️⃣5️⃣6️⃣7️⃣8️⃣9️⃣🔟🔠🔡🔢🔣🔤🅰️🆎🅱️🆑🆒🆓ℹ️🆔Ⓜ️🆕🆖🅾️🆗🅿️🆘🆙🆚🈁🈂️🈷️🈶🈯🉐🈹🈚🈲🉑🈸🈴🈳㊗️㊙️🈺🈵🔴🟠🟡🟢🔵🟣🟤🟥🟧🟨🟩🟦🟪🟫◼️◻️▪️▫️🔶🔷🔸🔹🔺🔻💠🔘🔳🔲
🐵🐒🦍🦧🐶🐕🦮🐕‍🦺🐩🐺🦊🦝🐱🐈🐈‍⬛🦁🐯🐅🐆🐴🐎🦄🦓🦌🐮🐂🐃🐄🐷🐖🐗🐽🐏🐑🐐🐪🐫🦙🦒🐘🦏🦛🐭🐁🐀🐹🐰🐇🐿️🦔🦇🐻🐻‍❄️🐨🐼🦥🦦🦨🦘🦡🐾🦃🐔🐓🐣🐤🐥🐦🐧🕊️🦅🦆🦢🦉🦩🦚🦜🐸🐊🐢🦎🐍🐲🐉🦕🦖🐳🐋🐬🐟🐠🐡🦈🐙🐚🐌🦋🐛🐜🐝🐞🦗🕷️🕸️🦂🦟🦠💐🌸💮🏵️🌹🥀🌺🌻🌼🌷🌱🪴🌲🌳🌴🌵🌾🌿☘️🍀🍁🍂🍃🌑🌒🌓🌔🌕🌖🌗🌘🌙🌚🌛🌜🌡️☀️🌝🌞🪐🌟🌠🌌☁️⛈️🌤️🌥️🌦️🌧️🌨️🌩️🌪️🌫️🌬️🌀🌈🌂☂️⛱️❄️☃️☄️🔥💧🌊
🍇🍈🍉🍊🍋🍌🍍🥭🍎🍏🍐🍑🍒🍓🥝🍅🥥🥑🍆🥔🥕🌽🌶️🥒🥬🥦🧄🧅🍄🥜🌰🍞🥐🥖🥨🥯🥞🧇🧀🍖🍗🥩🥓🍔🍟🍕🌭🥪🌮🌯🥙🧆🥚🍳🥘🍲🥣🥗🍿🧈🧂🥫🍱🍘🍙🍚🍛🍜🍝🍠🍢🍣🍤🍥🥮🍡🥟🥠🥡🦀🦞🦐🦑🦪🍦🍧🍨🍩🍪🎂🍰🧁🥧🍫🍬🍭🍮🍯🍼🥛🍵🍶🍾🍷🍸🍹🍺🍻🥂🥃🥤🧃🧉🧊🥢🍽️🍴🥄🔪🏺
🎃🎄🎆🎇🧨🎈🎉🎊🎋🎍🎎🎏🎐🎑🧧🎀🎁🎗️🎟️🎫🎖️🏆🏅🥇🥈🥉🥎🏀🏐🏈🏉🎾🥏🎳🏏🏑🏒🥍🏓🏸🥊🥋🥅⛸️🎣🤿🎽🎿🛷🥌🎯🪀🪁🎱🔮🧿🎮🕹️🎰🎲🧩🧸♠️♥️♦️♣️♟️🃏🀄🎴🎭🖼️🎨🧵🧶
👓🕶️🥽🥼🦺👔👕👖🧣🧤🧥🧦👗👘🥻🩱🩲🩳👙👚👛👜👝🛍️🎒👞👟🥾🥿👠👡🩰👢👑👒🎩🎓🧢⛑️📿💄💍💎🔇🔈🔉🔊📢📣📯🔔🔕🎼🎵🎶🎙️🎚️🎛️🎤🎧📻🎷🎸🎹🎺🎻🪕🥁📱📲☎️📞📟📠🔋🔌💻🖥️🖨️⌨️🖱️🖲️💽💾💿📀🧮🎥🎞️📽️🎬📺📷📸📹📼🔍🔎🕯️💡🔦🏮🪔📔📕📖📗📘📙📚📓📒📃📜📄📰🗞️📑🔖🏷️💰🪙💴💵💶💷💸💳🧾💹✉️📧📨📩📤📥📦📫📪📬📭📮🗳️✏️✒️🖋️🖊️🖌️🖍️📝💼📁📂🗂️📅📆🗒️🗓️📇📈📉📊📋📌📍📎🖇️📏📐✂️🗃️🗄️🗑️🔒🔓🔏🔐🔑🗝️🔨🪓⛏️⚒️🛠️🗡️⚔️🔫🏹🛡️🔧🔩⚙️🗜️⚖️🦯🔗⛓️🧰🧲⚗️🧪🧫🧬🔬🔭📡💉🩸💊🩹🩺🚪🛏️🛋️🪑🚽🚿🛁🪒🧴🧷🧹🧺🧻🧼🧽🧯🛒🚬⚰️⚱️🗿
🌍🌎🌏🌐🗺️🗾🧭🏔️⛰️🌋🗻🏕️🏖️🏜️🏝️🏞️🏟️🏛️🏗️🧱🏘️🏚️🏠🏡🏢🏣🏤🏥🏦🏨🏩🏪🏫🏬🏭🏯🏰💒🗼🗽🕌🛕🕍⛩️🕋🌁🌃🏙️🌄🌅🌆🌇🌉♨️🎠🎡🎢💈🎪🚂🚃🚄🚅🚆🚇🚈🚉🚊🚝🚞🚋🚌🚍🚎🚐🚑🚒🚓🚔🚕🚖🚗🚘🚙🚚🚛🚜🏎️🏍️🛵🦽🦼🛺🚲🛴🛹🚏🛣️🛤️🛢️🚨🚥🚦🛑🚧🛶🚤🛳️⛴️🛥️🚢✈️🛩️🛫🛬🪂💺🚁🚟🚠🚡🛰️🚀🛸🛎️🧳⏱️⏲️🕰️🕛🕧🕐🕜🕑🕝🕒🕞🕓🕟🕔🕠🕕🕡🕖🕢🕗🕣🕘🕤🕙🕥🕚🕦
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie