Pomiędzy: uczę (się) a sprawdza(m)

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zastanawiajmy się nad środowiskiem sprzyjającym uczeniu (się). Procesowi nauki musimy nieustannie nadawać sens. Trudno uczyć (się), jeśli nie widać sensu. Nie warto też zaniedbywać uczenia (się) razem, w grupie. Wspólnota uczących (się) ma znaczenie dla rozwoju.

Wbrew temu, jakie mamy opinie o systemie edukacji w Polsce, jest wiele miejsca pomiędzy: uczę a sprawdzam:

…miejsca na: samostanowienie ucznia, dorastanie i odpowiedzialność

…miejsca na: próbowanie, modyfikowanie i obalanie

…miejsca na: proces.

Jak zacząć? Od czego zacząć? Tego nie wiem. Nie jestem Tobą, nie żyję w Twoim środowisku. Stań, zatrzymaj się i pomyśl. Zdecyduj i wybierz, co w uniwersum zwanym SZKOŁA potrzebuje Twojej uwagi… i od tego zacznij. Obierz kierunek.

Określając pole DZIAŁANIA nie wpadnij w pułapkę strefy wpływu/braku wpływu. Ustal, co zależy od Ciebie, a za co nie odpowiadasz. Twoim zadaniem jest stworzyć środowisko sprzyjające uczeniu się. Uczeń uczy się sam.

Doceniaj proces. +1 w dobrym kierunku to ZAWSZE lepiej niż stać w miejscu i narzekać.

Metoda prób i błędów. Zastosuj spostrzeżenie dr Caroline Leaf:

Nauka podąża do przodu metodą prób i błędów. Powstaje teoria, a nowe zjawiska potwierdzają, modyfikują lub obalają ją. Niestety taki „nieporządny” sposób rozwoju nauki jest jedynym dostępnym. za: Caroline Leaf, Myśl, ucz się, odnoś sukcesy. Jak skutecznie używać umysłu w szkole, pracy i w życiu, Ustroń 2020, s. 38.

Próbuj, potwierdzaj, modyfikuj, obalaj: narzędzia, metody działania, innej drogi nie ma.

Wspólnota nauczających i uczących się. Patrz i słuchaj, rozmawiaj. Społeczność szkoły to współzależna wspólnota.

Nasze szkolnictwo w zdumiewający sposób ignoruje współzależnych charakter nauki. Mamy „nauczycieli” i „uczniów”, „specjalistów” i „laików”. Natomiast na wspólnotę nauczających i uczących się nie zwraca się jakoś uwagi - za: Jerome S. Bruner, rozdział: Wola uczenia się, W poszukiwaniu teorii uczenia się, Warszawa 1972,

I wiesz co jest najlepsze? Sam rozwój jest już nagrodą. Daje poczucie sensu.

Rozwój jest sensotwórczy. Człowiek potrzebuje mieć poczucie celowości i sensu działania. Jeżeli nie robimy pewnych rzeczy świadomie, tę celowość trudno nam dostrzec. Rozwój na pewno jest takim działaniem sensotwórczym.

Zapraszam na moje wystąpienie na INSPIR@CJACH 2022, które poświęciłam właśnie tej przestrzeni pomiędzy uczę (się) a sprawdza(m):

I jeszcze skecznotka w wykonaniu Joanny Komorek z grupy FB BelfryBazgrolą (dziękujemy!):

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 24-25 września 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM KindlotekaFundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, Wydawnictwo Nowa Era, Photon Entertainment, Samsung & Program Solve for Tomorrow, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Agata Baj z wykształcenia jest pedagogiem. Autorka i wydawca książki "Myślografia". Poszukiwaczka instrukcji obsługi mózgu. Z walizką przemierza Polskę inspirując uczniów i nauczycieli. Niezmiennie wierząca, że edukacja może być frapująca. Należy do społeczności Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie