Sidebar

23
Pn, Cze

Nowa szkoła pilnie poszukiwana!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wszystko kiedyś było nowością. Od koła do mycia rąk przed operacjami (dopiero w latach 40-tych XIX w. zwrócono na to uwagę). W Paryżu, pod koniec tegoż wieku prognostycy załamywali ręce z powodu przyrostu pojazdów (oczywiście konnych) w mieście. Obliczyli, że w ciągu kilkudziesięciu lat góra nawozu końskiego sięgnie wyżej niż szczyt wieży Eiffla...PHOTO: SXC.HU

I tę - niefortunną przecież, prognozę chcę wykorzystać jako metaforę stanu edukacji w dzisiejszych czasach, w XXI wieku. Porównanie jest być może szokujące, ale dość wygodne i obrazowe do naszkicowania sytuacji przyrostu informacji (zwanej wiedzą szkolną), z jaką muszą się zmierzyć obecni uczniowie. Zapewne nie każdy zdaje sobie sprawę z tego iż współczesny gimnazjalista ma wiedzę porównywalną do uczonego z czasów Średniowiecza! Góra informacji, którą uczeń ma przyswoić rośnie w tempie jak ów koński produkt w prognozie paryskiej! Wystarczy przeanalizować podręczniki lub dokumenty szkolnych wymagań...

Podstawowe metody pracy na lekcji i organizacja sytemu lekcyjnego (np. praca z podręcznikiem, czas lekcji 45 minut, uczenie przez polecenia, metody podające) - cóż za zbieg okoliczności! – też zostało zaprojektowane w 19. wieku. Owszem od tego czasu w szkole zaszły pewne modyfikacje, ale w zasadzie zmieniło się niewiele. Współczesne szkoły da się raczej porównać do oblepionego pajęczyną muzeum reakcji niż np. znanych wszystkim centrów handlowych III czy IV generacji! Dlaczego w szkole faworyzowane jest wąskie pasmo wielorakiej inteligencji, dzieci prawopółkulowe są odsyłane do specjalistów, a nauczyciele niewiele wiedzą o nowoczesnej diagnostyce edukacyjnej i profesjonalnej pomocy edukacyjnej, która się należy z litery prawa każdemu uczniowi?

Kto myśli o przyszłości edukacji?

O wymaganiach i potrzebach współczesnych dzieci, które – jak gąbki, od urodzenia, wchłaniają wynalazki i możliwości oferowane w przestrzeni pozaszkolnej? Pewna pani na warsztatach, które prowadziłam, kategorycznie stwierdziła iż „kiedyś dzieci były lepsze”, po czym się obraziła, gdy zaprotestowałam: kiedyś dzieci były inne i świat był inny! Nasze (a przynajmniej moje) dzieciństwo upłynęło pod znakiem (dynamicznej na owe czasy) Gąski Balbinki! Teraz nawet Teletubisie dla 2-3 latków są bardziej ruchliwe. Opowiadałam moim najmłodszym dzieciom jak to kiedyś było: telewizja w biało-czarnych barwach, jeden a potem aż! dwa programy telewizyjne, nadawane przez kilka godzin popołudniu. „Ojej” – skomentowały – „ale byliście biedni”  i pognały przed komputer oglądać? bawić się? uczyć? o profesorze Lorentzu i ptakach, które „imprintował”. Ja o profesorze dowiedziałam się dopiero na studiach...

Howard Gardner – twórca teorii Wielorakiej Inteligencji, która została uznana za największe osiągnięcie nauk społecznych 20. wieku, twierdzi, że zmiany w szkole dokona współczesne pokolenie dzieci (oczywiście jak dorosną), bowiem oni dotkliwie, na sobie, odczuwają i odczują niedostosowanie systemu szkolnego do życia i oczekiwań rynku pracy.

Zmiana musi nadejść!

Szkoda czasu i energii na pseudokorekty systemu, który nadal utrwala XIX w. rozwiązania! Szkoda czasu na działania, które utrwalają system, w którym:

  • najbardziej lekceważonym podmiotem jest uczeń!
  • najpilniejszą koniecznością jest realizacja programu!
  • gdzie wszechpanuje ukryty program „gotowej doskonałości” rozumień i wykonań u uczniów!

Współczesna szkoła podważa niemal wszystkie zasady efektywnego uczenia się! I – niestety, takie uczenie się modeluje u swoich uczniów...

Wyobrażam sobie taki kreatywny panel ekspertów, którzy wymyśliliby „nowe koło edukacji”, nowe oprogramowanie... Ot, chociażby: Edward de Bono, Alistar Smith, Brian Tracy, Colin Rose, Jeannette Vos, Gordon Dryden, John Taylor Gatto, Fred Donaldson, Richard Bandler, Robert Grinder, Howard Gardner i na dokładkę – Bill Gates oraz Steve Jobs.  A może jeszcze “z zaświatów” Celestyn Freinet i Rudolf Steiner. Oj, by się działo! Chętnie podawałabym tam choćby kawę...

Czy to możliwe? Podobno wszystko jest możliwe... Mamy nadzieję, że uda nam się utworzyć taki panel, chociażby wirtualnie, że uda nam się zachęcić Państwa do odważnego myślenia i inspirować do wdrażania nowoczesnych rozwiązań, już jutro.

Być może – my, nauczyciele zaczniemy uczyć ze zrozumieniem i wniesiemy nieco wcześniej wkład w zmianę na lepsze. Zmiana jest absolutnie potrzebna wszystkim, którzy chodzą do szkoły! Pilnie potrzebna jest nowoczesna edukacja i nowa szkoła!

(Notka o autorce: Małgorzata Taraszkiewicz: psycholog edukacyjny, trener, członek Grupy Edukacyjnej XXI, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)


Komentarze (6)
This comment was minimized by the moderator on the site
Popieram gorąco postulat stworzenia nowej szkoły, opartej na przemyśleniach wymienionych autorów prac, które powinny stanowić obowiązkową lekturę wszystkich urzędników i polityków zajmujących się edukacją (przed objęciem stanowiska obowiązkowy...
Popieram gorąco postulat stworzenia nowej szkoły, opartej na przemyśleniach wymienionych autorów prac, które powinny stanowić obowiązkową lekturę wszystkich urzędników i polityków zajmujących się edukacją (przed objęciem stanowiska obowiązkowy test szczegółowy - na wzór dawnego egzaminu na prawo, jak lubią taki model edukacji to niech mają - ze znajomości zawartych w nich treści ;-)Kto nie zda na minimum 75% ten nie dostaje stanowiska pozwalającego na jakikolwiek wpływ na oświatę. A pisząc poważnie, to nie wyobrażam sobie stworzenia nowej szkoły przy pomocy współczesnych polityków i urzędników oświatowych - ich mentalność i stan wiedzy są podstawowa przeszkodą.
More
Zbigniew Osiński
This comment was minimized by the moderator on the site
Jest sporo innych małych kroczków, które mogłyby odmienić z czasem oblicze polskiej szkoły. Ostatnio media ogólnopolskie dużo uwagi poświęcały problemowi rzekomo pokrzywdzonych maturzystów, którzy odwołują się gdzie tylko mogą gdyż zostali, w...
Jest sporo innych małych kroczków, które mogłyby odmienić z czasem oblicze polskiej szkoły. Ostatnio media ogólnopolskie dużo uwagi poświęcały problemowi rzekomo pokrzywdzonych maturzystów, którzy odwołują się gdzie tylko mogą gdyż zostali, w swoim subiektywnym odczuciu, skrzywdzeni przez poprawiających ich prace z j. polskiego i angielskiego egzaminatorów OKE. Dużo o tym mówiono i pisano, ale czy ktoś choćby zająknął się o istniejącej już od dawna możliwości bardzo prostego rozwiązania tego problemu na przyszłość? A rozwiązanie jest niezwykle proste. Wystarczy że szkoła w której odbywają się egzaminy maturalne, zanim powysyła oryginały prac pisemnych swoich maturzystów w formie papierowej do specjalnych ośrodków gdzie się je sprawdza, po prostu i najzwyczajniej w świecie komisyjnie je zeskanuje (sic!) np. w przypadku j. angielskiego poziom podstawowy wystarczyłyby strony 8,9, i 10 arkusza gdzie znajdują się zadania otwarte, i tak zeskanowane prace, wraz z kodami zdających, w formie eletronicznej po prostu prześle jeszcze tego samego dnia przez internet do właściwej OKE (ewentualnie mógłaby to zrobić OKE zaraz po otrzymaniu prac ze szkół, nie wnikam w kwestie szczegółowe). Wówczas, w przypadku odwołania się przez zdającego, który nie byłby zadowolony ze swojego wyniku i podejrzewał nierzetelność przy sprawdzaniu, dyrektor OKE poleciłby tylko ponowne wydrukowanie kopii konkretnej pracy ucznia i kilku niezależnych ekspertów (bez możliwości wglądu do sprawdzonego już oryginału) dokonałoby ponownej poprawy zakwestionowanej pracy. Jeżeli wynik przypisany przez ekspertów ponownie poprawiających pracę rzeczywiście istotnie różniłby się od pierwotnego, zakwestionowanego wyniku, wówczas dyrektor OKE mógłby dokonać zmiany liczby punktów, tudzież podjąć inne decyzje, (oczywiście pozostałe 99.99(9) % prac innych uczniów pozostawałyby w formie elektronicznej w archiwum CKE, nikt by ich nie drukował powtórnie ani nie sprawdzał, mówimy tylko i wyłącznie o oprotestowanych pracach). Ale nie, w Polsce to jest niemożliwe, bo lepiej jest zakwestionować cały system egzaminów zewnętrznych i skierować skargę do RPO i prokuratury niż skorzystać z TIK.
More
Jan Soliwoda
This comment was minimized by the moderator on the site
Kto jest autorem systemu edukacji? Kto określa zasady i cele edukacji? Kto wybiera treści nauczania? Kto dobiera narzędzia i metody? Kto i jak sprawdza wyniki?
Pytania dodatkowe:
- co to jest wynik edukacji?
- ile systemów edukacji powszechnej jest...
Kto jest autorem systemu edukacji? Kto określa zasady i cele edukacji? Kto wybiera treści nauczania? Kto dobiera narzędzia i metody? Kto i jak sprawdza wyniki?
Pytania dodatkowe:
- co to jest wynik edukacji?
- ile systemów edukacji powszechnej jest w USA?
More
Wiesław Mariański
This comment was minimized by the moderator on the site
Po co nowa edukacja? Czy obecna jest zła? Przecież dzieci uczą się, zdają maturę, dostają się na studia. Ilość studentów jest imponująca. Nauczyciele ciągle doszkalają się, udoskonalają i wzbogacają swój warsztat, pracują z wielkim...
Po co nowa edukacja? Czy obecna jest zła? Przecież dzieci uczą się, zdają maturę, dostają się na studia. Ilość studentów jest imponująca. Nauczyciele ciągle doszkalają się, udoskonalają i wzbogacają swój warsztat, pracują z wielkim zaangażowaniem, realizują podstawy programowe, różnorodne projekty, wspomagają uczniów o specjalnych wymaganiach. Szkoły są coraz lepiej wyposażone, mają dostęp do najnowszych technologii.
Owszem, nowa edukacja, ale jako wynik spokojnej i ciągłej ewolucji, nad którą czuwają politycy i urzędnicy MEN, przy zaangażowanym współdziałaniu armii dyrektorów i nauczycieli. Jest całkiem dobrze, będzie coraz lepiej.
More
Wiesław Mariański
This comment was minimized by the moderator on the site
"Przecież dzieci uczą się, zdają maturę ..."
Są pomysły żeby albo znieść minimalną liczbę (30%) punktów na egzaminach maturalnych, tzn. żeby każdy maturzysta zdał maturę choćby na 2%, ale otrzyma zaświadczenie z OKE o zdanym egzaminie maturalnym z...
"Przecież dzieci uczą się, zdają maturę ..."
Są pomysły żeby albo znieść minimalną liczbę (30%) punktów na egzaminach maturalnych, tzn. żeby każdy maturzysta zdał maturę choćby na 2%, ale otrzyma zaświadczenie z OKE o zdanym egzaminie maturalnym z zawrotnym wynikiem np. 2%, albo żeby w ogóle znieść egzamin maturalny bo rzekomo to stresuje uczniów (sic). Otóż dla osób nie mających styczności z zagadnieniem stresu nadmienię, że stres to jest coś nierozerwalnie związanego z każdym jednym aspektem życia: wstajemy rano i jest zła pogoda - stres, spóźniliśmy się na pociąg - stres, dzwoni telefon - stres. Stres to jest rzecz wręcz konieczna do życia i ktoś kto chce młodzieży ograniczyć ekspozycję na jego działnie znajduje się na pograniczu wyrządzenia tym młodym ludziom wielkiej krzywdy. Tylko te drzewa które rywalizują z innymi o dostęp do słońca, wodę i minerały z gleby wyrastają wysoko i wzbijają się na wyżyny, drzewa pozbawione takiego stresu stają się karłami, pomimo cieplarnianych warunków - tak przynajmniej uważał Antoine de Saint-Exupery.
More
Jan Soliwoda
This comment was minimized by the moderator on the site
@Jan Soliwoda
Znakomite uwagi o stresie. Dobra szkoła = stres + poczucie bezpieczeństwa (?).
Dodaję: konflikt, spór - nieodłączny element i motor życia. Każdemu działaniu towarzyszy konflikt, każda teza jest podszyta antytezą (R. Kapuściński).
Nawet...
@Jan Soliwoda
Znakomite uwagi o stresie. Dobra szkoła = stres + poczucie bezpieczeństwa (?).
Dodaję: konflikt, spór - nieodłączny element i motor życia. Każdemu działaniu towarzyszy konflikt, każda teza jest podszyta antytezą (R. Kapuściński).
Nawet leżąc w bezruchy mamy do czynienia z konfliktem. Szkoła unika sporów i konfliktów, nie uczy jak z nimi żyć, jak sobie radzić. Dopiero akceptacja różnicy postaw, poglądów, działań uwalnia człowieka=nauczyciela+ucznia od paraliżującego stresu.
Przykład: zapowiedź hospitacji lekcji, a następnie spotkanie po lekcji w celu omówienia. Jak często bywa paraliżujące dla obu stron?
More
Wiesław Mariański
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
😀 🧑🏻 ❤️ 🍀 🍌 💡 ✈️
No Emojis found
😀😃😄😁😆😅🤣😂🙂🙃😉😊😇🥰😍🤩😘😗😚😙😋😛😜🤪😝🤑🤗🤭🤫🤔🤐🤨😐😑😶😏😒🙄😬🤥😌😔😪🤤😴😷🤒🤕🤢🤮🤧🥵🥶🥴😵🤯🤠🥳😎🤓🧐😕😟🙁☹️😮😯😲😳🥺😦😧😨😰😥😢😭😱😖😣😞😓😩😫🥱😤😡😠🤬😈👿💀☠️💩🤡👹👺👻👽👾🤖😺😸😹😻😼😽🙀😿😾🙈🙉🙊
👋🤚🖐️🖖👌🤏✌️🤞🤟🤘🤙👈👉👆🖕👇☝️👍👎👊🤛🤜👏🙌👐🤲🤝🙏✍️💅🤳💪🦾🦿🦵🦶👂🦻👃🧠🦷🦴👀👁️👅👄👶🧒👦👧🧑👱👨🧔👨‍🦰👨‍🦱👨‍🦳👨‍🦲👩👩‍🦰🧑‍🦰👩‍🦱🧑‍🦱👩‍🦳🧑‍🦳👩‍🦲🧑‍🦲👱‍♀️👱‍♂️🧓👴👵🙍🙍‍♂️🙍‍♀️🙎🙎‍♂️🙎‍♀️🙅🙅‍♂️🙅‍♀️🙆🙆‍♂️🙆‍♀️💁💁‍♂️💁‍♀️🙋🙋‍♂️🙋‍♀️🧏🧏‍♂️🧏‍♀️🙇🙇‍♂️🙇‍♀️🤦🤦‍♂️🤦‍♀️🤷🤷‍♂️🤷‍♀️🧑‍⚕️👨‍⚕️👩‍⚕️🧑‍🎓👨‍🎓👩‍🎓🧑‍🏫👨‍🏫👩‍🏫🧑‍⚖️👨‍⚖️👩‍⚖️🧑‍🌾👨‍🌾👩‍🌾🧑‍🍳👨‍🍳👩‍🍳🧑‍🔧👨‍🔧👩‍🔧🧑‍🏭👨‍🏭👩‍🏭🧑‍💼👨‍💼👩‍💼🧑‍🔬👨‍🔬👩‍🔬🧑‍💻👨‍💻👩‍💻🧑‍🎤👨‍🎤👩‍🎤🧑‍🎨👨‍🎨👩‍🎨🧑‍✈️👨‍✈️👩‍✈️🧑‍🚀👨‍🚀👩‍🚀🧑‍🚒👨‍🚒👩‍🚒👮👮‍♂️👮‍♀️🕵️🕵️‍♂️🕵️‍♀️💂💂‍♂️💂‍♀️👷👷‍♂️👷‍♀️🤴👸👳👳‍♂️👳‍♀️👲🧕🤵🤵‍♂️🤵‍♀️👰👰‍♂️👰‍♀️🤰🤱👩‍🍼👨‍🍼🧑‍🍼👼🎅🤶🧑‍🎄🦸🦸‍♂️🦸‍♀️🦹🦹‍♂️🦹‍♀️🧙🧙‍♂️🧙‍♀️🧚🧚‍♂️🧚‍♀️🧛🧛‍♂️🧛‍♀️🧜🧜‍♂️🧜‍♀️🧝🧝‍♂️🧝‍♀️🧞🧞‍♂️🧞‍♀️🧟🧟‍♂️🧟‍♀️💆💆‍♂️💆‍♀️💇💇‍♂️💇‍♀️🚶🚶‍♂️🚶‍♀️🧍🧍‍♂️🧍‍♀️🧎🧎‍♂️🧎‍♀️🧑‍🦯👨‍🦯👩‍🦯🧑‍🦼👨‍🦼👩‍🦼🧑‍🦽👨‍🦽👩‍🦽🏃🏃‍♂️🏃‍♀️💃🕺🕴️👯👯‍♂️👯‍♀️🧖🧖‍♂️🧖‍♀️🧗🧗‍♂️🧗‍♀️🤺🏇⛷️🏂🏌️🏌️‍♂️🏌️‍♀️🏄🏄‍♂️🏄‍♀️🚣🚣‍♂️🚣‍♀️🏊🏊‍♂️🏊‍♀️⛹️⛹️‍♂️⛹️‍♀️🏋️🏋️‍♂️🏋️‍♀️🚴🚴‍♂️🚴‍♀️🚵🚵‍♂️🚵‍♀️🤸🤸‍♂️🤸‍♀️🤼🤼‍♂️🤼‍♀️🤽🤽‍♂️🤽‍♀️🤾🤾‍♂️🤾‍♀️🤹🤹‍♂️🤹‍♀️🧘🧘‍♂️🧘‍♀️🛀🛌🧑‍🤝‍🧑👭👫👬💏👩‍❤️‍💋‍👨👨‍❤️‍💋‍👨👩‍❤️‍💋‍👩💑👩‍❤️‍👨👨‍❤️‍👨👩‍❤️‍👩👪👨‍👩‍👦👨‍👩‍👧👨‍👩‍👧‍👦👨‍👩‍👦‍👦👨‍👩‍👧‍👧👨‍👨‍👦👨‍👨‍👧👨‍👨‍👧‍👦👨‍👨‍👦‍👦👨‍👨‍👧‍👧👩‍👩‍👦👩‍👩‍👧👩‍👩‍👧‍👦👩‍👩‍👦‍👦👩‍👩‍👧‍👧👨‍👦👨‍👦‍👦👨‍👧👨‍👧‍👦👨‍👧‍👧👩‍👦👩‍👦‍👦👩‍👧👩‍👧‍👦👩‍👧‍👧🗣️👤👥👣
💘💝💖💗💓💞💕💟❣️💔❤️🧡💛💚💙💜🤎🖤🤍💋💌💯💢💥💫💦💨🕳️💣💬👁️‍🗨️🗨️🗯️💭💤🏧🚮🚰🚹🚺🚻🚼🚾🛂🛃🛄🛅⚠️🚸🚫🚳🚭🚯🚱🚷📵🔞☢️☣️⬆️↗️➡️↘️⬇️↙️⬅️↖️↕️↔️↩️↪️⤴️⤵️🔃🔄🔙🔚🔛🔜🔝🛐⚛️🕉️✡️☸️☯️✝️☦️☪️☮️🕎🔯🔀🔁🔂▶️⏭️⏯️◀️⏮️🔼🔽⏸️⏹️⏺️⏏️🎦🔅🔆📶📳📴♀️♂️⚧️✖️♾️‼️⁉️〰️💱💲⚕️♻️⚜️🔱📛🔰☑️✔️〽️✳️✴️❇️©️®️™️#️⃣*️⃣0️⃣1️⃣2️⃣3️⃣4️⃣5️⃣6️⃣7️⃣8️⃣9️⃣🔟🔠🔡🔢🔣🔤🅰️🆎🅱️🆑🆒🆓ℹ️🆔Ⓜ️🆕🆖🅾️🆗🅿️🆘🆙🆚🈁🈂️🈷️🈶🈯🉐🈹🈚🈲🉑🈸🈴🈳㊗️㊙️🈺🈵🔴🟠🟡🟢🔵🟣🟤🟥🟧🟨🟩🟦🟪🟫◼️◻️▪️▫️🔶🔷🔸🔹🔺🔻💠🔘🔳🔲
🐵🐒🦍🦧🐶🐕🦮🐕‍🦺🐩🐺🦊🦝🐱🐈🐈‍⬛🦁🐯🐅🐆🐴🐎🦄🦓🦌🐮🐂🐃🐄🐷🐖🐗🐽🐏🐑🐐🐪🐫🦙🦒🐘🦏🦛🐭🐁🐀🐹🐰🐇🐿️🦔🦇🐻🐻‍❄️🐨🐼🦥🦦🦨🦘🦡🐾🦃🐔🐓🐣🐤🐥🐦🐧🕊️🦅🦆🦢🦉🦩🦚🦜🐸🐊🐢🦎🐍🐲🐉🦕🦖🐳🐋🐬🐟🐠🐡🦈🐙🐚🐌🦋🐛🐜🐝🐞🦗🕷️🕸️🦂🦟🦠💐🌸💮🏵️🌹🥀🌺🌻🌼🌷🌱🪴🌲🌳🌴🌵🌾🌿☘️🍀🍁🍂🍃🌑🌒🌓🌔🌕🌖🌗🌘🌙🌚🌛🌜🌡️☀️🌝🌞🪐🌟🌠🌌☁️⛈️🌤️🌥️🌦️🌧️🌨️🌩️🌪️🌫️🌬️🌀🌈🌂☂️⛱️❄️☃️☄️🔥💧🌊
🍇🍈🍉🍊🍋🍌🍍🥭🍎🍏🍐🍑🍒🍓🥝🍅🥥🥑🍆🥔🥕🌽🌶️🥒🥬🥦🧄🧅🍄🥜🌰🍞🥐🥖🥨🥯🥞🧇🧀🍖🍗🥩🥓🍔🍟🍕🌭🥪🌮🌯🥙🧆🥚🍳🥘🍲🥣🥗🍿🧈🧂🥫🍱🍘🍙🍚🍛🍜🍝🍠🍢🍣🍤🍥🥮🍡🥟🥠🥡🦀🦞🦐🦑🦪🍦🍧🍨🍩🍪🎂🍰🧁🥧🍫🍬🍭🍮🍯🍼🥛🍵🍶🍾🍷🍸🍹🍺🍻🥂🥃🥤🧃🧉🧊🥢🍽️🍴🥄🔪🏺
🎃🎄🎆🎇🧨🎈🎉🎊🎋🎍🎎🎏🎐🎑🧧🎀🎁🎗️🎟️🎫🎖️🏆🏅🥇🥈🥉🥎🏀🏐🏈🏉🎾🥏🎳🏏🏑🏒🥍🏓🏸🥊🥋🥅⛸️🎣🤿🎽🎿🛷🥌🎯🪀🪁🎱🔮🧿🎮🕹️🎰🎲🧩🧸♠️♥️♦️♣️♟️🃏🀄🎴🎭🖼️🎨🧵🧶
👓🕶️🥽🥼🦺👔👕👖🧣🧤🧥🧦👗👘🥻🩱🩲🩳👙👚👛👜👝🛍️🎒👞👟🥾🥿👠👡🩰👢👑👒🎩🎓🧢⛑️📿💄💍💎🔇🔈🔉🔊📢📣📯🔔🔕🎼🎵🎶🎙️🎚️🎛️🎤🎧📻🎷🎸🎹🎺🎻🪕🥁📱📲☎️📞📟📠🔋🔌💻🖥️🖨️⌨️🖱️🖲️💽💾💿📀🧮🎥🎞️📽️🎬📺📷📸📹📼🔍🔎🕯️💡🔦🏮🪔📔📕📖📗📘📙📚📓📒📃📜📄📰🗞️📑🔖🏷️💰🪙💴💵💶💷💸💳🧾💹✉️📧📨📩📤📥📦📫📪📬📭📮🗳️✏️✒️🖋️🖊️🖌️🖍️📝💼📁📂🗂️📅📆🗒️🗓️📇📈📉📊📋📌📍📎🖇️📏📐✂️🗃️🗄️🗑️🔒🔓🔏🔐🔑🗝️🔨🪓⛏️⚒️🛠️🗡️⚔️🔫🏹🛡️🔧🔩⚙️🗜️⚖️🦯🔗⛓️🧰🧲⚗️🧪🧫🧬🔬🔭📡💉🩸💊🩹🩺🚪🛏️🛋️🪑🚽🚿🛁🪒🧴🧷🧹🧺🧻🧼🧽🧯🛒🚬⚰️⚱️🗿
🌍🌎🌏🌐🗺️🗾🧭🏔️⛰️🌋🗻🏕️🏖️🏜️🏝️🏞️🏟️🏛️🏗️🧱🏘️🏚️🏠🏡🏢🏣🏤🏥🏦🏨🏩🏪🏫🏬🏭🏯🏰💒🗼🗽🕌🛕🕍⛩️🕋🌁🌃🏙️🌄🌅🌆🌇🌉♨️🎠🎡🎢💈🎪🚂🚃🚄🚅🚆🚇🚈🚉🚊🚝🚞🚋🚌🚍🚎🚐🚑🚒🚓🚔🚕🚖🚗🚘🚙🚚🚛🚜🏎️🏍️🛵🦽🦼🛺🚲🛴🛹🚏🛣️🛤️🛢️🚨🚥🚦🛑🚧🛶🚤🛳️⛴️🛥️🚢✈️🛩️🛫🛬🪂💺🚁🚟🚠🚡🛰️🚀🛸🛎️🧳⏱️⏲️🕰️🕛🕧🕐🕜🕑🕝🕒🕞🕓🕟🕔🕠🕕🕡🕖🕢🕗🕣🕘🕤🕙🕥🕚🕦
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie