Niedawno byliśmy świadkami uroczystego otwarcia planetarium Niebo Kopernika w CNK. To najnowocześniejsze miejsce w Europie, gdzie można podziwiać nawet 20 milionów gwiazd! I choć niewątpliwie warto odwiedzić w tym celu Warszawę, to na szlakach wakacyjnych podróży możemy pooglądać Wszechświat w planetariach rozsianych po całej Polsce.
Kl@pa, czyli polscy uczniowie bezradni online
OECD zaprezentowała wyniki badań uczniów „Students On Line“ będące częścią Międzynarodowego Programu Oceny Umiejętności Uczniów, czyli PISA 2009. Badano w nim umiejętności korzystania z internetu. Wyniki polskich uczniów można określić krótko: kl@pa. Gorszy wynik od nas wśród krajów UE odnotowali tylko uczniowie austriaccy.
Drama(t) na lekcji niemieckiego
Z pomocą studentek z pewnego Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych została przeprowadzona lekcja w jednej z polskich szkół podstawowych, w której odbywały całoroczne praktyki. Owa lekcja „nieco“ odbiegała od typowych, frontalnych, książkowych, aemocjonalnych zajęć. Otóż była to nauka dramą! Dzieci były zachwycone, gdyż nikt tak z nimi wcześniej nie uczył się języka.
Jakich innowacji potrzebuje dziś szkoła?
Szkolne innowacje mają wyraźnie edukacyjny charakter. Są skierowane na osiągnięcie wyższej od dotychczasowej efektywności pracy uczniów, nauczycieli i samej szkoły. Ich celem jest osiągnięcie wyższej jakości edukacji. Dobre innowacje są rzetelnie przemyślane i mają eksperymentalny charakter. Po co szkole w ogóle edukacyjne innowacje?
Telefony komórkowe w kanadyjskich szkołach
Jest takie miejsce na świecie, gdzie oficjalnie (sic!) telefony komórkowe przestały być "wrogiem publicznym" nr 1 nauczycieli. To prowincja Ontario w Kanadzie. Tutejsze władze edukacyjne uznały, że czas zakończyć bezsensowną walkę z komórkami i trzeba po prostu zaprząc je do pracy z uczniami. Z komórkami stało się zatem tak, jak kiedyś z kalkulatorami.
Szkoła w okopach (3). Ile wolności w edukacji?

Trendy i wyzwania dla oświaty 2011
