W Szwecji uczniowie już od pierwszej klasy podstawówki obowiązkowo uczęszczają na lekcje szycia lub prac w drewnie oraz gotowania. W Norwegii program obfituje w zajęcia praktyczne, w tym również takie „przygotowujące do życia”, jak gotowanie, szycie czy prace stolarskie (bez podziału na płeć). I mowa tu nie o szkołach zawodowych, lecz ogólnokształcących. Program obowiązkowej edukacji w Finlandii obejmuje liczne przedmioty nauczania, wśród których jest miejsce na muzykę i plastykę (przedmioty uważane w innych krajach za zbędne), a także naukę gotowania, szycia czy obróbki drewna prowadzoną w ramach lekcji gospodarstwa domowego. Finowie nie dzielą zajęć na „męskie” i „żeńskie”, dlatego dziewczęta uczą się stolarki, a chłopcy poznają podstawy krawiectwa.
Projekt na tropach skarbów przyrody
W każdej szkole w ciągu roku szkolnego setki uczniów wyjeżdżają na różne wycieczki, zielone szkoły, obozy, biorą udział w projektach, podróżują także ze swoimi rodzinami. Czy takie wędrówki może połączyć jeden wspólny, długofalowy cel edukacyjny i jeden projekt? Jak najbardziej, a inspirację możemy czerpać z publikacji „Skarby polskiej przyrody”, wydanej w czerwcu br. przez Zespół Szkół STO na Bemowie w Warszawie.
Co przeszkadza w byciu efektywnym?
Przedstawię 10 warunków, które zmniejszają efektywność w pracy. Przy każdym z nich podam radę, jak ich unikać i rady dla nauczycieli, aby ograniczyli wpływ tych czynników na swoich uczniów. Na końcu spiszę same rady dla szkoły.
Różne oblicza projektu, czyli jak sprawić aby dzieci były szczęśliwe
Najważniejszy jest pomysł - to od niego zaczyna się dobry projekt, który chcemy zaproponować uczniom. W szkole publicznej jest sporo miejsca na realizację zajęć w formule projektowej, nie tylko przedmiotowych, ale i interdyscyplinarnych, w szczególności na etapie wczesnoszkolnym. Nie ma przeszkód, abyśmy krótkie i długie projekty przez cały rok prowadzili.
GADKI z dziećmi, czyli o pięciu podstawowych zasadach bezpieczeństwa
Aż 7% dzieci w Polsce doświadczyło co najmniej jednej formy wykorzystywania seksualnego[1]. Najczęściej sprawcami są osoby z bliskiego otoczenia dziecka – takie, które dzieci znają i którym ufają. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę apeluje, by uczyć dzieci 5 podstawowych zasad – GADKI - które mogą zwiększyć bezpieczeństwo dziecka i zapobiec skrzywdzeniu.
Nadmiar ambicji może szkodzić
Masz dziecko, które zadowala tylko szóstka z matematyki? Które rozpacza nad jednym błędem w dyktandzie nie zauważając, że reszta poszła mu super? Uwaga, za nadmierną, wręcz chorobliwą ambicją najczęściej stoją rodzice.
Jak uczyć dziecko radzenia sobie ze stresem?
Co piąty polski nastolatek deklaruje brak zadowolenia z życia. Zdaniem ekspertów, świadczy to o wysokim poziomie stresu. Dowiedz się, co najbardziej stresuje naszą młodzież, jak rozmawiać z nastolatkiem o jego problemach i jak pomóc mu zmniejszyć stres.