Na edukację w Polsce oddziałują takie same trendy jak na szkolnictwo w innych krajach zachodnich. Wcześniej czy później nowe idee i metody dotrą także do naszego kraju. Co będzie wpływało na edukację i metody kształcenia za rok, za dwa, za pięć lat? Jak może zmienić się środowisko edukacyjne?© Edunews.pl

Dr Jacek Francikowski na łamach serwisu edunews.pl przytoczył rekomendacje IBE dotyczące wyposażenia szkolnych pracowni. Uważa, że proponowany sprzęt nie jest nowoczesny. Ma rację. Jednak rekomendacje dotyczyły minimalnego wyposażenia pracowni, które pozwoli realizować podstawę programową i rozwijać umiejętność pracy metodą badawczą. Tak jak autor artykułu uważamy, że warto rozmawiać o tym, czym powinny stać się w przyszłości szkolne laboratoria.fot. Fotolia.com

Czy można zaplanować, iż będzie się twórczym? Picasso poświęcił wiele lat praktyki doskonalenia sztuki zwykłego szkicowania. Na początku musiał opanować podstawy umiejętności technicznych by móc przejść do innowacji. Beethoven swoje kompozycje przepisywał dziesiątki razy. Coś co zapowiadało się na arcydzieło – rozpoczynało się jako zwykły szkic. Thomas Edison powiedział „Geniusz to dziewięćdziesiąt dziewięć procent potu i jeden procent natchnienia”. Istotna bardzo jest tu również motywacja.fot. Fotolia.com

Przeprowadzenie ciekawych eksperymentów czy projektów wymaga odpowiedniego zaplecza a z tym do tej pory w szkołach bywało różnie. Dlatego w najbliższej przyszłości planowane jest doposażenie szkolnych laboratoriów by zwiększyć zainteresowanie uczniów naukami przyrodniczymi. Znalezienie nowoczesnych rozwiązań dydaktycznych pasujących do potrzeb i celów polskiej szkoły, jak i oczekiwań uczniów, staje się w tej sytuacji zadaniem kluczowym.fot. Fotolia.com

Rysunki przedstawione obok zostały narysowane przez tę samą osobę. Pierwszy został przygotowany bez żadnego przygotowania artystycznego. Potem, po przejściu trzygodzinnego warsztatu, powstał drugi rysunek. Jak się okazuje, każdy może dość dobrze rysować, jeśli chce i gdy pozna kilka prostych zasad. W podobny sposób, dzięki poznaniu kilku zasad myślenia, osiągniemy dobre wyniki w rozumowaniu.fot. Agata Cygan

Trzy lata temu, 2 lipca 2011 roku zamieściłem na moim blogu tekst o egzaminach maturalnych. Dziś wystarczy jedynie zamienić kilka danych, bo pytania są nadal aktualne: "Czy szkoła źle przygotowuje uczniów? A może nauczyciele nie potrafią uczyć, a dyrektorzy wyciągać wniosków i wprowadzać programów naprawczych?".fot. Fotolia.com

Skuteczność edukacji jest podstawową sprawą dla nauczycieli i szkoły. Obok ekonomiczności jest ważnym składnikiem efektywności kształcenia. Napisano o tym już wiele. Wydaje się, że jednym z czynników sprzyjających podnoszeniu skuteczności działań edukacyjnych są nowe technologie. Ale czy zbyt często nie traktujemy TIK jako panaceum na bolączki szkoły, próbując na siłę dowieść, że jesteśmy już nowocześni i skuteczni? Czy faktycznie wykorzystywanie nowoczesnych urządzeń w edukacji zawsze trwale motywuje do pracy i wysiłku oraz poprawia jej jakość i skuteczność?fot. Fotolia.com

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie