Praca i pasja

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Co odróżnia tych, którzy osiągnęli wielkie zawodowe spełnienie od tych, którzy nie zrobili kariery? Czy istota tkwi w wykształceniu, koneksjach, geniuszu…? Gdyby prześledzić biografie ludzi sukcesu, moglibyśmy wyróżnić zestaw cech, które pomogły im zrealizować się w swojej pracy ze wspaniałym efektem, jak kreatywność czy wytrwałość. Czy istnieje jednak przepis na świetną karierę zawodową, który każdy mógłby zastosować w swoim przypadku?photo: sxc.hu

Larry Smith, profesor ekonomii na Uniwersytecie Waterloo w Kanadzie, podczas swego wystąpienia na TED Talk daje na to pytanie prostą, aczkolwiek przewrotnie ujętą odpowiedź. W swoim dowcipnym i ironicznym wystąpieniu, pod prowokującym tytułem "Dlaczego nie uda wam się zrobić zawrotnej kariery?", stawia tezę, że prawdziwą karierę można osiągnąć jedynie kierując się odkrytą pasją, podążając za marzeniami i głębokimi fascynacjami. A co więcej - pasja ta musi następnie popychać nas do działań. Problem większości z nas polega jednak na tym, że zasłaniamy się tysiącem wymówek, które Larry Smith bierze „na warsztat” i z humorem obnaża. Zapewne każdy znajdzie w tym wystąpieniu lustro dla swoich obaw oraz listę wykrętów, które sam stosuje w codzienności. One jednak oddzielają nas od podążania za tym, co naprawdę kochamy i z czym związać moglibyśmy swoją pracę, a dzięki temu osiągnąć spełnienie.

W krótkim opisie wystąpienia Larrego Smitha czytamy, że zajmuje się on pomaganiem studentom w odkrywaniu zawodu, którą mogliby wykonywać z oddaniem i sercem, jest ich coachem i mentorem przy zakładaniu innowacyjnych pomysłów biznesowych. Profesor miał powiedzieć: zmarnowane talenty to strata, jakiej nie mogę znieść.

Jego wystąpienie silnie oddziaływuje na wyobraźnię i motywację (i rozśmiesza!), dlatego warto użyć go do pobudzenia w uczniach refleksji nad ich życiem, jako zachętę do rozmowy na temat ich pasji lub obaw związanych z wyborem przyszłości zawodowej.

Źródło: TEDTalks

Notka o autorce: Małgorzata Kowalczuk jest koordynatorką programów edukacyjnych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjnych w warszawskiej Fundacji Think!, autorką tekstów o nowoczesnej edukacji, ekspertem Szkoły z Klasą 2.0, współautorką interaktywnych pakietów edukacyjnych do nauczania m. in. wiedzy o społeczeństwie i podstaw przedsiębiorczości.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie