Szkolny ogródek po niemiecku

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Języka obcego można i warto się uczyć także poza klasą (choć niekoniecznie poza terenem szkoły). Od kilku miesięcy, pracujemy w ogródku, który usytuowany jest za naszą szkołą. Pomysłodawcą takich nietypowych lekcji z naturą był nasz nauczyciel j. niemieckiego, który próbuje w ten sposób uczyć nas komunikować się w różnych sytuacjach życiowych, niekoniecznie wymyślonych przez twórców podręczników.fot. Oliwia Kłoszewska

Początkowo w ogródku nie było nic. Z czasem przerodziło się to w plany, zarysy przyszłego ogródka jak i pierwsze, drobne robótki. Podzieliliśmy się w grupy i wspólnymi siłami próbowaliśmy co nieco zrobić. Miesiącami chodziliśmy do ogródków, przekopywaliśmy ziemię, sadziliśmy rośliny, z nadzieją, że coś, kiedyś tam wyrośnie. Były chwile, w których naprawdę załamywaliśmy ręce, gdyż w naszym ogródku nie widać było nic, może tylko oprócz chwastów. Tak, chwastów mieliśmy pod dostatkiem. Były to ciekawe lekcje niemieckiego, a języka obcego nam nie brakowało. Co jakiś czas zbieraliśmy się na środku ogródka, stojąc w kółku nazywaliśmy poszczególne okazy przyrody po niemiecku, takie jak trawa, kwiaty, warzywa, itp. 

Przy dużym wkładzie chęci, determinacji, współpracy, a także wzajemnego wsparcia w grupie, udało nam się doprowadzić ogródek do pożądanego stanu. W niektórych sprawach ciężko było nam się dogadać, ale jednak wszystko poszło po naszej myśli. Umówiłyśmy się jednego dnia. Każda z osób zaangażowała się poważnie w ten "projekt". Zaplanowałyśmy to, co mamy zamiar tam zrobić i wzięłyśmy się do pracy pełną parą. Dokonałyśmy metamorfozy naszego ogródka. Z fragmentu trawnika powstało coś, co zaczyna przypominać ogródek. Podczas regularnego sprzątania ogródka, zauważyłam, że oprócz naszej dobrze zapowiadającej się współpracy i przyjaźni, zaczęły nam kiełkować też rośliny.

fot. Oliwia Kłoszewska

Pracując w ogródku nauczyłam się przede wszystkim współpracy z moimi rówieśnikami, zaufania, zobaczyłam, że można polegać na innych osobach. Zawiązałyśmy więzy przyjaźni i doszłyśmy do wniosku, że czasem wystarczy tylko chcieć. Oczywiście wszystko odbyło się z korzyścią dla naszej znajomości języka niemieckiego. Ważne jest też to, że postępy naszych prac dokumentujemy za pomocą naszych telefonów – dzięki temu widzimy, jak nasz ogródek się zmienia.

Uczę się w klasie 1 w Gimnazjum nr 3 im. Noblistów Polskich w Gliwicach, w klasie o zwiększonym wymiarze godzin języka niemieckiego. Nie jest tak źle, jak myślałam, że będzie. Lekcje są prowadzone w atrakcyjny (czasem nietypowy) i przyjemny sposób. Często wychodzimy do ogródka i dobrze się tam uczymy i bawimy. Lubię moją klasę i myślę, że odnalazłam się w tej szkole, tak jak i inni z mojej klasy.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Czy sztuczna inteligencja osłabia nasze kompetencje?
W jakimś stopniu na pewno osłabia. Uzależnia. Tak integrujemy się w większy system. Podobnie jest w ...
AI nie zastąpi naszej odpowiedzialności za własny rozwój ;)
Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie