O uczeniu się w XXI wieku

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ict w edukacjiPierwszą dekadę XXI wieku już teraz można opisać jako czas rozwoju globalnej edukacji, w której powszechnym celem staje się pomaganie ludziom, aby mogli i umieli pomagać innym. Dzieje się to przy wykorzystaniu technik marketingu wirusowego, wzajemnej wymiany (p2p), kolaboracyjnego stylu pracy, kreatywności uczących się, które świadczą o zmianie standardów.

 

Takie podejście do nauki to w dużej mierze zasługa nowych technologii, aczkolwiek część świata twierdzi, że ten objaw kolegialnego stylu edukacji, którego jesteśmy świadkami, jest mimo wszystko naturalny dla człowieka, zaś został on tylko chwilowo zapomniany w XX wieku – stwierdził prof. Stephen Heppell w swoim wystąpieniu na Szkockim Festiwalu Nauki.

Jak twierdzi prof. Heppell, obecnie uczenie się w większym stopniu przypomina zabawę w detektywów. Sami odkrywamy wiedzę w najmniej spodziewanych miejscach i momentach. Społeczność uczących się nie liczy na wyniki badań wyspecjalizowanych placówek badawczych, ale sama realizuje doświadczenia na poziomie szkół i wprowadza innowacje do procesu edukacji. Wreszcie siła przemian w edukacji nie polega na poważnych, zinstytucjonalizowanych badaniach systemu edukacji i polityce edukacyjnej, lecz przenosi się na poziom indywidualnych i grupowych doświadczeń badawczych na poziomie osób uczących się.

Niemniej jednak, świat edukacji, w którym celem jest pomaganie ludziom, aby mogli pomagać innym, jest wielkim wyzwaniem dla organizacji procesu edukacji, jego ewaluacji, instytucji oświatowych, nauczycieli i uczniów. Osobnym i nieuniknionym procesem jest przemiana procesu edukacji z lokalnego w globalny. W wielu krajach współczesne programy nauczania są anachronizmami w świecie wolnego globalnego handlu, międzynarodowego biznesu i globalnej komunikacji. Profesor Heppel uważa jednak, że jeśli tylko kluczowe instytucje, takie jak szkoły wyższe będą w stanie nadążać za zmianami w świecie, osoby uczące się nie będą miały problemów w nauce i dopasowaniu się do wymagań współczesnego świata.

Stephen Heppell był jednym z kluczowych prelegentów Szkockiego Festiwalu Nauki w Glasgow, jednego z najważniejszych wydarzeń edukacyjnych w Europie. Swoje wystąpienie poświęcił tematowi uczenia się w XXI wieku – „Nowe ambicje, nowa pedagogika, nowe konstrukcje, nowe możliwości”. Jego wystąpienie można obejrzeć tutaj (ang.).

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Sylwia napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Szanowna Pani Minister, uprzejmie proszę o podjecie tematu zróżnicowania pensum. Jest to konieczne, ...
Ppp napisał/a komentarz do Co młodzi sądzą o demokracji?
Wychodzi na to, że młodzież jest bardzo świadoma. Zatem: politycy - DO ROBOTY! Godzina tygodniowo no...
Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obowiązki zamykają się w szkole. Nie przygotowują się w domu ...
Wygrywamy wszystkie bitwy a przegrywamy wojnę. Taka rozmowa podczas wywiadówki: Pani syn ma braki a ...
Sprzeczność niewątpliwie jest, ale myślący człowiek powinien zauważyć, co ważniejsze. A ważniejsze j...
Egzaminy to diabeł. I do tego sprawdzają wiedze, która nie będzie nikomu w przyszłości potrzebna i k...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do ADHD: gdy mózg dziecka uczy się chronić
Z zainteresowaniem przeczytałem ten artykuł, który stara się przybliżyć środowiskowy wymiar ADHD. Ni...
Ppp napisał/a komentarz do ADHD: gdy mózg dziecka uczy się chronić
Po prostu to nie dzieci są złe, tylko system niedopasowany. Oczywiście dotyczy to nie tylko ADHD, al...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie