Nauka matematyki? Tylko z wykorzystaniem komputerów!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
ict w edukacji W świetnym francuskim filmie “Klasa“ (2008 r.) pojawia się scena, gdy szkolny matematyk przedstawia się na forum pokoju nauczycielskiego: „Witajcie, uczę w tej szkole, jak liczyć. Czasem też uczę matematyki“. Zapewne także nasi uczniowie zdziwiliby się, gdybyśmy powiedzieli im, że matematyka ma niewiele wspólnego z tabliczką mnożenia...
Jak więc dziś uczyć matematyki, żeby nie wydawała się naszym podopiecznym chaotyczna, nudna i niepotrzebna? Na to pytanie odpowiada w ciekawy i przekonujący sposób Conrad Wolfram, brytyjski technolog i biznesmen, specjalista w zakresie technologii informatycznych,  w swoim wystąpieniu w ramach TED TALKS. Twierdzi, że jeden z elementów, którego się uczymy - ręczne liczenie, jest nie tylko nudne, ale wręcz niepotrzebne w matematyce w dzisiejszym świecie. Prezentuje on swój radykalny pomysł: na większą skalę wykorzystać w nauczaniu matematyki komputery.

Żyjemy w coraz bardziej policzalnym świecie, w którym matematyka odgrywa niebagatelną rolę. Jest ona potrzebna światu bardziej niż kiedykolwiek, a jednak z jej sposobu nauczania nikt nie jest zadowolony – rozpoczyna swoje wystąpienie Wolfram. Jego postulat brzmi następująco: przestańmy uczyć liczenia, zacznijmy uczyć matematyki. I jej praktycznych zastosowań w codziennym życiu.

Co to oznacza? Komputery wykorzystane w szkole mogą stać się narzędziem oszczędzającym czas i energię potrzebne do obliczeń. W zamian możemy poświęcić się tworzeniu i rozwiązywaniu rzeczywistych problemów i poważnych zadań, ukazując związek matematyki z realnym życiem. Dzięki komputerom matematyka została uwolniona od liczenia. Ale to uwolnienie nie zostało wprowadzone do edukacji. Zastosowanie technologii informatycznych na szeroką skalę uczyni matematykę bardziej koncepcyjnym i twórczym zajęciem, które może pomóc naszym uczniom zrozumieć statystki publikowane w mediach czy obliczyć ratę kredytu. Poprzez praktyczne zastosowanie matematyki, czyli programowanie, możemy sprawić, że młodzi ludzie zaczną bawić się matematyką, bardziej ją czuć i instynktownie rozumieć.

Obejrzyjmy wystąpienie Conrada Wolframa:

(Źródło: TED Talks, opr. własne)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie