Przekonać do gier edukacyjnych

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
gry w edukacjiCzy gry mogą stać się powszechnie wykorzystywanym narzędziem edukacyjnym? Przekonani są o tym twórcy inicjatywy ENGAGE Learning – europejskiej sieci organizacji z dwunastu krajów członkowskich UE, którzy od ponad roku realizują projekt badawczo-szkoleniowy przekonując nauczycieli, że warto wprowadzić komputerowe gry edukacyjne na zajęcia lekcyjne.
 
ENGAGE to skrót od pierwszych liter angielskiej nazwy projektu European Network for Growing Activity in Game-based learning in Education - europejskiej sieci na rzecz rozwoju nauczania opartego na grach w edukacji tworzonej przez uczelnie i organizacje z Austrii, Irlandii, Hiszpanii, Włoch, Turcji i Belgii. W ubiegłym roku stworzyły one portal www.engagelearning.eu, w którym umieszczają recenzje gier obecnych na rynku pod kątem edukacyjnym.

Doświadczenia płynące z różnych projektów badawczych oraz inicjatyw edukacyjnych wykorzystujących gry w edukacji, pokazują, że włączenie gier w proces nauczania kryje w sobie olbrzymi potencjał edukacyjny. Współcześni uczestnicy systemu edukacji, zwłaszcza uczniowie na wszystkich poziomach szkolnych, są zainteresowani szerszym wykorzystaniem gier edukacyjnych w nauce. Z drugiej strony zauważalna jest niska świadomość wartości edukacyjnej gier – zwykło się je utożsamiać z grami akcji, które polegają na zabijaniu potworów lub na niekończących się wyścigach samochodowych. Te zaś stanowią jedynie niski odsetek wszystkich gier, wśród których kryje się wiele takich, które rozwijają świetnie kompetencje słabo rozwijane w szkole (np. kombinatoryka, rozwiązywanie problemów, rozwój umiejętności liderskich, umiejętności współpracy w zespole, zwłaszcza w grach sieciowych).

Dla większości nauczycieli, jak i urzędników systemu oświaty (o ministrach edukacji nie wspominając), gry to czysta strata czasu, a że dodatkowo programy nauczania są przeładowane (niestety często i bezwartościową wiedzą), włączenie gier do zajęć z młodzieżą jest bardzo trudne. Brakuje również doświadczenia nauczycielom w posługiwaniu się grami jako narzędziami edukacyjnymi, a także informacji na temat wartościowych gier edukacyjnych i możliwości ich wykorzystania w nauczaniu konkretnego zagadnienia. To dlatego gry są jeszcze narzędziem edukacyjnym rzadko spotykanym w szkołach.

Koalicja tworząca ENGAGE Learning uznała, że konieczne jest podjęcie działań mających na celu:
→  podniesienie świadomości wartości gier w procesie edukacji na wszystkich pięciu poziomach nauczania;

rozwój narzędzi internetowych, które będą wspierać wykorzystanie nauczania opartego na grach;

upowszechnianie informacji o narzędziach i metodach pracy z wykorzystaniem gier w krajach UE.

W portalu www.engagelearning.eu dostępny jest katalog online (w języku angielskim) zawierający informacje o różnych grach dostępnych na rynku wraz z oceną ich przydatności pod kątem nauczania. Można wyszukiwać gry w katalogu na przykład pod kątem celów nauczania (np. zastosowanie wiedzy, podejmowanie decyzji, rozwój umiejętności motorycznych), różnych grup wiekowych, czy etapów szkolnych. Przewidziano zestaw narzędzi dla nauczycieli, dla twórców gier edukacyjnych ale i dla uczniów (tu ciekawą inicjatywą jest konkurs projektowania gier dla celów edukacyjnych, w którym można można wygrać nagrodę "Złotego Ananasa").
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie