Analityka i ocena procesu uczenia się

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Analityka procesu uczenia się polega na zbieraniu i analizowaniu danych o osobach uczących się i środowisku, w którym zdobywają wiedzę, oraz na sporządzaniu raportów na podstawie tych danych w celu zrozumienia i zoptymalizowania procesu uczenia się. Jest to zastosowanie dużych zbiorów danych do celów edukacyjnych. O doświadczeniach europejskich z tego obszaru możemy przeczytać w numerze 36 eLearning Papers.fot. Fotolia.com

Analityka procesu uczenia się wychodzi poza ramy analizy wyników uczniów i zapewnia holistyczne, dynamiczne i formatywne spojrzenie na proces uczenia się. Wykorzystuje techniki z wielu środowisk z długą tradycją, ale sama wciąż jest dziedziną stosunkowo nową. Oprócz analityki procesu uczenia się sześć artykułów zamieszczonych w tym wydaniu opisuje również kwestię oceny w nauczaniu online.

Pierwszy z dwóch szczegółowych artykułów proponuje „nauczycielski model pytań dotyczących procesu uczenia się”. Kolejny rzuca światło na kwestię potencjalnych wzajemnych korzyści, które może przynieść połączenie analityki procesu uczenia się i analizy danych.

Cztery artykuły z tej dziedziny opisują proces oceny podstawowych zdolności matematycznych, mapy pojęć sprzyjające refleksyjnemu myśleniu, analizę procesu uczenia się nauczycieli oraz wizualizację dyskusji w ramach masowych otwartych kursów online (MOOC) w czasie rzeczywistym.

Możliwości budowania ogromnych zasobów danych na temat zachowania osób uczących się istnieją dzięki rozpowszechnionemu użyciu materiałów, platform oraz serwisów do nauki online. Przewidywane korzyści wynikające z analityki procesu uczenia się polegają na zwiększeniu liczby studentów kończących kursy, personalizacji pomocy edukacyjnej i polepszeniu doświadczeń związanych z uczeniem się. Dane dotyczące studentów umożliwiają kształtowanie lepszych strategii pedagogicznych i docieranie do osób zagrożonych nieukończeniem kursu. Jednostki edukacyjne poszukują skutecznych metod na poprawę swoich wyników, a analityka procesu uczenia się może im pomóc w zwiększeniu opłacalności. Pomimo licznych korzyści analityki procesu uczenia się, należy pamiętać, że w przypadku gromadzenia danych o zachowaniu jednostek, zawsze pojawiają się kwestie dotyczące prywatności i etyki.

Eksploracja i wizualizacja danych mogą dostarczać cennych informacji na temat korzyści zastosowania technologii edukacyjnych w celu ułatwienia podejmowania decyzji w sprawach polityki kształcenia. W najbliższej przyszłości analityka procesu uczenia się stanie się z pewnością jednym z najgorętszych tematów do dyskusji w kontekście technologii edukacyjnych.

Poszczególne artykuły z numeru 36 eLearning Papers dostępne są w języku angielskim (a skróty w języku polskim) na stronie http://www.openeducationeuropa.eu/pl/paper/analityka-i-ocena-procesu-uczenia-si (należy wejść w wybrany tytuł artykułu i pobrać tekst PDF z zakładki bocznej).

eLearning Papers jest częścią portalu OpenEducationEuropa.eu. Portal ten jest inicjatywą Komisji Europejskiej mającą na celu promowanie wykorzystania technologii  multimedialnych i internetu w edukacji szkolnej, wyższej i ustawicznej.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

AI nie zastąpi naszej odpowiedzialności za własny rozwój ;)
Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie