Zapraszamy do aktywnego udziału w IV Ogólnopolskim Tygodniu Szczęścia w Szkole, który w tym roku obchodzimy w dniach 18-24 września 2023. Jego celem jest zwrócenie uwagi na szczęście i dobrostan oraz ich związki z efektami kształcenia. Badania pokazują, że ludzie doświadczający szczęścia w szkole i w pracy żyją zdrowiej, dłużej, lepiej. Poczucie szczęścia sprzyja odporności, kreatywności, zaangażowaniu, budowaniu relacji, przyjaźniom. To prawdziwa promocja zdrowia psychicznego i fizycznego, szczególnie w tak trudnym, po-pandemicznym i wojennym czasie. Dlatego hasło na ten rok brzmi: Z OPTYMIZMEM I NADZIEJĄ.

Dzieci miewają trudności w rozumieniu i nazywaniu swoich stanów emocjonalnych, jak również we właściwym odczytywaniu emocji innych osób. Nie posiadają one wystarczających kompetencji, jeśli chodzi o rozładowywanie napięcia i stresu – odkrywają natomiast, jakie czynności pozwalają im lepiej radzić sobie z trudnymi emocjami. W jaki sposób pomóc nauczycielom i rodzicom z narastającym problemem przebodźcowania dzieci w wieku przedszkolnym, ich nadmiernego pobudzenia będącego skutkiem nadmiernej stymulacji ze strony otaczającego je coraz głośniejszego i coraz bardziej chaotycznego świata.

W dni powszednie nastolatki spędzają w sieci średnio niemal 5 godzin dziennie, w weekendy ponad 6 godzin. 11% młodych osób deklaruje, że są aktywne w internecie przez ponad 8 godzin każdego dnia, 17% korzysta intensywnie z sieci po godzinie 22.00[1]. Dzieci i nastolatki nie znają świata bez internetu i mediów społecznościowych. To dla nich przestrzeń do komunikowania się z innymi, wyrażania siebie, rozwijania zainteresowań, która jednak łatwo może przejąć kontrolę nad ich uwagą, czasem i emocjami. Na pytanie, jak zadbać o świadome korzystanie z mediów społecznościowych, odpowiada film „Dopamina” i towarzysząca mu kampania społeczna o tej samej nazwie.

Kreatywność postrzegana jako podstawa rozwoju, przełamywanie sztywności w myśleniu, ale jednocześnie i dobra zabawa oraz odpowiedź na zmieniające się potrzeby edukacyjne – była tematem przewodnim spotkania pasjonatów nauki w Zespole Szkół Nr 2 w Markach. Konferencja wpisała się w tegoroczne obchody Światowego Dnia Kreatywności i Innowacji.

To, że młodym ludziom w realizacji ich planów przeszkadza brak środków finansowych wiadomo nie od dziś. W realizacji niektórych marzeń mogą pomóc stypendia. Kto może je dostać? Czy są tylko dla uczniów? Czy trzeba być wybitnie zdolnym? Jakie stypendium i na co przeznaczone można otrzymać?

Brak równowagi, rozproszenie i multitasking to chleb powszedni wszystkich członków i członkiń szkolnej społeczności. Lekcje, na których trudno się skupić, hałas na przerwach, relacje z rówieśnikami i współpracownikami, stresujący test czy świadomość, że zbliża się koniec roku szkolnego, pełen sprawdzianów i egzaminów. Przebodźcowany mózg nie odpuszcza. Analizuje każde zdarzenie, nie skupia się na efektywnym działaniu, traci poczucie sprawczości. Pojawia się zmęczenie, a czasem nawet wypalenie. Jak temu zaradzić? Fundacja Szkoła z Klasą w ramach Szkoły Dobrostanu zachęca do szczególnej troski o dobrostan psychiczny osób nauczających i praktykowanie na co dzień uważności. Czy w szkole jest miejsce dla mindfulness?

Przez kilka ostatnich miesięcy 10 finałowych zespołów doskonaliło swoje innowacyjne projekty, które pozwoliły im proaktywnie zmierzyć się z wyzwaniami współczesnego świata, jednocześnie pomagając komuś w swoim otoczeniu. Swoje idee zrealizowali w postaci aplikacji, rozwiązań technologicznych czy podcastów. Decyzją jury zwycięzcą II edycji Solve for Tomorrow został zespół z I Liceum Ogólnokształcącego im. Władysława Jagiełły w Krasnymstawie, który zrealizował projekt „Pokolenia do połączenia”.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
@ Ppp: Dzieje się tak dlatego że nie ma kompleksowego rozwiązania problemu języków obcych w szkołach...
Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie