Plasterek życzliwości. Asy Internetu jako zestaw pierwszej pomocy w relacjach online i offline

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Często mówimy o życzliwości, zarówno w kontekście relacji online, jak i offline. Jednak czy nasi uczniowie i uczennice tak samo rozumieją, czym są życzliwe zachowania? Kiedy zaczynamy się nad tym głębiej zastanawiać okazuje się, że składa się na nie wiele elementów, takich jak pomoc, szacunek, dobro, zrozumienie, empatia czy tolerancja.

Jak przełożyć to wszystko na konkretne zachowania? Pomocne jest przeanalizowanie jak zachowuje się człowiek, kiedy życzliwość zamieszka w jego oczach, uszach, buzi, w głowie, dłoniach czy nogach. Innymi słowy: co widzi, słyszy, mówi, myśli życzliwość, co robi dłońmi, a co nogami. Wypisując poszczególne działania tworzymy z dziećmi bazę życzliwych zachowań. Powstaje w ten sposób apteczka, która może okazać się pomocna w sytuacjach trudnych, kiedy to emocje nie pozwalają na dogłębne rozważanie możliwych reakcji.


Rys. Chmura wyrazowa wykonana w Mentimeter przez uczestników i uczestniczki konferencji Inspir@cje Wczesnoszkolne 2023.

Wyobraźmy sobie na przykład, że do naszej klasy dołącza nowa osoba. Jakie życzliwe działania mogą podjąć inni uczniowie i uczennice? Kiedy skorzystamy z apteczki od razu pojawiają się propozycje: podejść i porozmawiać, uśmiechnąć się, zaproponować wspólny spacer po szkole, posłuchać o tym, co nowa osoba lubi robić w wolnym czasie czy podać rękę na przywitanie (propozycje uczestniczek i uczestników konferencji Inspir@cje Wczesnoszkolne 2023). Drobny życzliwy gest w trudnej sytuacji działa jak plasterek na ranę.

Plasterek życzliwości” to tytuł jednego z pięciu opowiadań w publikacji Fundacji Szkoła z Klasą “Asy Internetu i nowe wyzwania”. Ich autorami i autorkami są: Justyna Bednarek, Bogusław Janiszewski, Ewa Przybysz-Gardyza, Zofia Staniszewska i Łukasz Wojtasik, a ilustracje wykonała Marta Zabłocka. W każdym z nich bohaterami i bohaterkami są młodzi ludzie, którzy doświadczają trudnych sytuacji. Pomocne w rozwiązaniu ich problemów okazują się uniwersalne wartości: rozsądek, uważność, siła, odwaga i właśnie życzliwość.

Każdemu opowiadaniu towarzyszą materiały dla nauczyciela do wykorzystania w pracy indywidualnej lub grupowej w klasie. Proponowane aktywności pomagają zrozumieć, jak wymienione wartości odzwierciedlone są w naszych działaniach. Autorami i autorkami tych materiałów są trenerki i trenerzy programu Asy Internetu: Ewa Kempska, Dominika Królikowska, Izabela Meyza, Mikołaj Pecheniuk oraz Marcin Zaród.

Zapraszamy do wysłuchania całego wystąpienia. Wierzymy, że aktywności zaproponowane podczas konferencji sprawdzą się w szkole, z uczniami i uczennicami w każdym wieku. Zachęcamy także do pobrania bezpłatnej publikacji "Asy Internetu i nowe wyzwania" ze strony asyinternetu.pl i wykorzystania jej w szkole:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 15-16 kwietnia 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Fundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, MAC Edukacja oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Ewa Przybysz-Gardyza - koordynatorka programu Asy Internetu w Fundacji Szkoła z Klasą, edukatorka i trenerka z 18-letnim stażem w pracy jako nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego w szkole podstawowej. Autorka materiałów edukacyjnych. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Specjalizuje się w pracy metodą Design Thinking, a o swoich pomysłach na rozwój edukacji w Polsce pisze na blogu Dla Nauczycieli.

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie