Sidebar

21
So, Cze

Współpraca i otwarte zasoby edukacyjne

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W 2015 roku Instytut Badań Edukacyjnych przeprowadził badania dotyczące potrzeb nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i nauczycieli matematyki w zakresie kształcenia zawodowego. Wynika z nich, że nauczyciele przyzwyczajają się do podręczników, których używają na lekcji i często brakuje im czasu, aby sięgać po inne materiały, nie potrafią korzystać z narzędzi IT, aby ułatwić i uatrakcyjnić naukę uczniom, brakuje im wsparcia systemowego, a czasem również kompetencji metodycznych i merytorycznych.

Raport Otwarte zasoby edukacyjne - uwarunkowania i szanse rozwoju zrealizowany przez Centrum Cyfrowe zidentyfikował szereg przeszkód w stosowaniu przez nauczycieli innowacyjnych metod, zasobów cyfrowych czy nowoczesnych narzędzi. Trudności te, to między innymi: przywiązanie do tradycyjnych metod nauczania, brak wzajemnego wsparcia i wymiany doświadczeń oraz informacji, brak kompetencji cyfrowych. W świetle tych badań (które oczywiście zostały przeprowadzone jeszcze przed ostatnią reformą edukacji) kluczowe wydaje się wsparcie nauczycieli w tworzeniu sieci kontaktów, nawiązywaniu współpracy, zwiększanie kompetencji wykorzystania TIK w nauczaniu. Wspólne tworzenie otwartych zasobów edukacyjnych jest doskonałą okazją, aby ułatwić nauczycielom samokształcenie, korzystanie z różnorodnych zasobów i poznawanie cyfrowych narzędzi w praktyce. Zmiana postaw, w tym metod nauczania musi rozpocząć się od nauczycieli i nauczycielek, którzy działają najaktywniej i mają największy wpływ na swoje środowisko.

Otwarte zasoby edukacyjne to wszystkie materiały edukacyjne dostępne swobodnie i za darmo z możliwością ich dalszego dowolnego modyfikowania i wykorzystania. Otwarta edukacja ma wpływ zarówno na uczniów i nauczycieli, jak i na rodziców, szkoły, instytucje oświatowe, środowiska eksperckie, decydentów czy biznes – wydawców, firmy technologiczne i szkoleniowe. Otwieranie coraz większej liczby zasobów edukacyjnych i darmowe ich udostępnienie w formie cyfrowej stanowi odpowiedź na wiele potrzeb powyższych grup, przynosząc im konkretne korzyści.

Spółdzielnia Otwartej Edukacji

Matematyka uważana za jeden z ważniejszych, ale jednocześnie trudniejszych przedmiotów w szkole, stwarza przy tym niesamowite możliwości. Uczy rozumienia świata, rozwiązywania problemów, myślenia. Jeśli połączyć zaś matematykę z szeroko pojętą humanistyką, wspierać może kształcenie cenionych dzisiaj umiejętności miękkich, takich jak współpraca, elastyczność, kreatywność, aż w końcu umiejętność uczenia się.

Tak właśnie w Centrum Cyfrowym powstał pomysł na stworzenie przestrzeni, która ułatwi i zachęci do dzielenia się wiedzą i umiejętnościami. Spółdzielnia Otwartej Edukacji działa w duchu współpracy, wspierając wszystkich, którym mądra edukacja leży na sercu. Tych, którym nie jest wszystko jedno, jak uczą, których kusi nowe i nieznanie, którzy traktują uczniów jak partnerów do rozmowy i są otwarci na nowe rozwiązania.

Wszystkich zainteresowanych dołączeniem do Spółdzielni, zwanej SpołEdem, a zwłaszcza nauczycieli matematyki zachęcam do kontaktu (aczetwertynska@centrumcyfrowe.pl). Więcej o projekcie można przeczytać tutaj.

 

(Źródło: Centrum Cyfrowe)

 

Komentarze (0)
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie