EKO-lekcje inaczej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kto próbował przeprowadzić w szkole podstawowej lekcję języka polskiego czy historii korzystając z tematyki środowiskowej lub szerzej – zrównoważonego rozwoju, wie jak trudno jest znaleźć gotowe scenariusze i ile wysiłku trzeba włożyć, by przygotować takie zajęcia samemu. Niestety większość nauczycieli rezygnuje z tego pomysłu pozostając przy „klasycznym” podejściu do swojego przedmiotu. A przecież ważne jest jak najwcześniejsze uświadomienie dzieciom, że natura zawsze miała i wciąż ma ogromny wpływ na życie ludzi i rozwój cywilizacji, że tak naprawdę wszystko jest ze sobą powiązane – przyroda, ludzie, klimat, kultura...(C) Ministerstwo Środowiska

Ministerstwo Środowiska chce wypełnić tę lukę i zachęcić do jak najszerszego podejścia do edukacji, dlatego ogłosiło konkurs na scenariusze zajęć lekcyjnych dla szkół podstawowych.

Konkurs ma na celu pobudzenie kreatywnego myślenia oraz wykorzystanie zdobytej wiedzy przez studentów uczelni pedagogicznych oraz studium, dających takie uprawnienia. Chodzi o to, aby przyszli nauczyciele nabywali już w trakcie trwania studiów umiejętności przekazywania dzieciom wiedzy w sposób interesujący i praktyczny. Opracowanie scenariusza zajęć lekcyjnych jest przede wszystkim kreatywnym wyzwaniem. Chyba nikt nie ma wątpliwości, że dzieci są osobami wymagającymi, lubiącymi zadawać pytania, o których „nie śniło się filozofom”. W związku z tym sposób przekazywania informacji nie powinien być obojętny, kluczem do sukcesu jest zainteresowanie dzieci tematem. Podsumowując ideą tego konkursu z jednej strony jest praktyczne przygotowanie studentów do wykonywanego zawodu, a z drugiej zwiększenie zasobów Internetu o ciekawe, nietuzinkowe i inspirujące pomysły na zajęcia lekcyjne.

Zachęcamy do udziału w konkursie, bo nic lepiej nie uczy jak praktyka.

Zwycięzcy oraz wyróżnieni otrzymają atrakcyjne nagrody rzeczowe, a ich scenariusze zostaną opublikowane m.in. na stronie internetowej http://nauczyciele.mos.gov.pl jako narzędzie i źródło inspiracji dla nauczycieli.

Termin nadsyłania prac: 18 października 2013 r.

Szczegółowe informacje znajdziecie w regulaminie konkursowym oraz na stronie http://nauczyciele.mos.gov.pl.

(Źródło: Ministerstwo Środowiska)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie