Sidebar

30
Śr, Lip

Cyfrowe portfolio jako narzędzie rozwoju uczniów

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Młodzi ludzie dużą część swojego czasu spędzają w sieci, korzystają z dziesiątek aplikacji i serwisów, tworzą różne zasoby, rozwijają swoje aktywności. Ale jednocześnie stosunkowo mało dokumentują to, co stworzyli, osiągnęli. Choć metoda portfolio znana jest od wieków, w cyfrowym świecie ciągle nie może zdobyć swojego stałego miejsca w edukacji szkolnej. Dużą rolą pełnią tu nauczyciele, którzy mogą pokazać, dlaczego warto tworzyć takie cyfrowe portfolia o sobie i jak oraz kiedy mogą one być wykorzystane. Zwłaszcza, że mamy sporo cyfrowych narzędzi pomocnych w takich aktywnościach.

Wykorzystanie metody portfolio w szkole nie jest niczym nowym. Warto zachęcać do tworzenia teczki, w której zgodnie z pewnymi założeniami uczniowie zbierają i porządkują materiały na konkretny temat. Nowością jest wykorzystywanie do tworzenia multimedialnych portfolio aplikacji edukacyjnych. Szczególnie wartościowe jest zastosowanie aplikacji Wakelet, której twórcy promują wykorzystanie e-portfolio jak świetnej metody rozwojowej, dającej szansę uczniom na indywidualizację nauki, autorefleksję oraz zbieranie dowodów na uczenie się oraz tworzenie własnego zasobu, którym uczeń może posługiwać się na późniejszej ścieżce edukacyjnej i zawodowej.

O tym, jakie korzyści przynosi uczniom wykorzystanie e-portflio opowiadałyśmy podczas INSPIR@CJI 2024 w Warszawie. Zachęcamy do obejrzenia nagrania:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 5-6 października 2024 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2024 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem głównym konferencji był Samsung Polska.

Partnerami konferencji byli: CanvaCentrum Kultury Filmowej im. Andrzeja WajdyEdukoFundacja Szkoła z Klasą & Asy InternetuMicrosoft & ALSO sp. z o.o., Remi sp. z o.o., Stowarzyszenie Cyfrowy DialogVanityStyle sp. z o.o. (Akademia Dobrej Enegrii Junior), Wakelet oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Współpraca: FAST HeroesSuperKid.plZłotyNauczyciel.pl.

 

Notka o autorkach: Agnieszka Halicka jest nauczycielką bibliotekarką w Szkole Podstawowej Integracyjnej nr 5 w Konstancinie-Jeziornie, trenerką edukacyjną, twórczynią marki EduTriki. Członkini Rady do spraw Informatyzacji Edukacji przy MEN. Certyfikowana edukatorka Google, Microsoft Innovative Educator Expert, Microsoft Innovative Educator Fellow. Ambasadorka Canvy, Wakeleta, Genially, Microsoft Flip, EduKleks, Korbo, Zosi - małej nauczycielki, SMART Technologies i EkoEksperymentarium, inicjatorka grupy FB Laboratoria Przyszłości w praktyce, wpisana trzykrotnie na Listę 100 SPRUC - osób, które w znaczący sposób przyczyniły się do rozwoju umiejętności cyfrowych w Polsce, wpisana na Honorową Listę 100, nominowana do tytułu Nauczyciel Roku 2021.

Izabela Wyppich jest nauczycielką historii, plastyki oraz historii sztuki w Liceum Ogólnokształcącym nr 1 w Rudzie Śląskiej. Tutorka, edukatorka, entuzjastka technologii oraz nowoczesnych metod nauczania w edukacji. Autorka licznych programów i scenariuszy edukacyjnych. Współkoordynatorka Śląskiej Sieci Szkół Debatujących oraz Dyskusyjnego Klubu Filmowego KaFe In-ni w Rudzie Śląskiej, od lat zaangażowana w edukację artystyczną, filmową i regionalną. Microsoft Innovative Educator Expert. Należy do społeczności SuperBelfrzy RP. 

Komentarze (0)
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...
Z jednej strony prawda. Z drugiej, jak ktoś ma DAR opowiadania, to nie musi się uczyć sztywnych zasa...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Raportem w płot
Dziękuję za rzeczowy komentarz. Zgadzam się, że ESOKJ (CEFR) to fundament współczesnego nauczania ję...
Nie znam n-la W-F, który nie przygotowuje się do zajęć, nie planuje swojej pracy. Powiem więcej. Nie...
Bartosz Markowicz napisał/a komentarz do Fizyka da się lubić!
Zgadzam się w pełni z przedstawioną w artykule ideą - fizyka ożywa dopiero wtedy, gdy uczniowie sami...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie